Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Nu är det dags att börja spekulera om vad Canon kommer med till hösten.

Enligt Kamera & Bild är datumet officiellt och det spekuleras om en ersättare till 5D, naturligtvis, även om en eventuell 50D mm.
 
6D/5D Mk II lär väl dyka upp, men jag har svårt att tro att 50D dyker upp förrän till våren, om de ska följa det mönstret de gjort hittills.
 
Mönster behöver inte alltid vara regelbundna...

Kanske t.o.m. en ny 1DMkIII på gång enligt K&Bs spekulationer?...
 
Intressant.. ska bli kul att se hur uppföljaren till 1DmkIII kommer se ut. Uppföljaren till 5D är ju "väl-spekulerad" och omtalad, ska bli spännande att se dess specar.
 
Fnys. Det som Fröderberg svamlat ihop i Kamera & Bild kunde jag själv ljugit ihop på en halvtimme.

Verkar vara väldigt täta skott mellan avdelningarna på Canon, eftersom ingen verkar veta någonting alls än?
 
simonbertilsson skrev:
6D/5D Mk II lär väl dyka upp, men jag har svårt att tro att 50D dyker upp förrän till våren, om de ska följa det mönstret de gjort hittills.

Det är inte alltid mönstren stämmer. Mellan D60 och 10D var det bara ett år. 1D mark II N dök upp lite oväntat och var lite småjusteringar, ungefär som 30D.

Jag tror alltså att Canon kan överraska med en 50D tidigare än man tror. Att vänta ett halvår extra bara för att se pengarna rinna iväg låter dumt.

Som ett exempel på att det kan gå fort kan vi ta Eos 400D. Fram till 3 veckor innan pressvisningen skulle den ha 8 megapixel, men marknadsavdelningen krävde att den färdigutvecklade sensorn till 40D skulle sättas in. Denna uppgift kommer från en canonchef.

Jag tror däremot inte på tre nya modeller. Men man vet ju aldrig. Två nya på en stor mässa är inte otroligt.
 
Då har väl någon annan Canonchef varit inne och ändrat sen då, eftersom sensorn i 400D och 40D inte är identisk.
 
apersson850 skrev:
Fnys. Det som Fröderberg svamlat ihop i Kamera & Bild kunde jag själv ljugit ihop på en halvtimme.

Verkar vara väldigt täta skott mellan avdelningarna på Canon, eftersom ingen verkar veta någonting alls än?

Själv tror jag att Magnus VET mer än vad han låtsats. Det finns stora incitament för en tillverkare och en person/roll som Magnus att pytta ut information i lagom takt. Men det kan ju inte Magnus erkänna officiellt ;-)
 
Per Lönnheden skrev:
Under vilken mässa/event släpper de sina höstnyheter?

Det blir den 22:e september, dagen innan Photokina. Då är det presskonferens. Men det kommer väl i vanlig ordning att läcka, fast Canon har tightat till skeppet ganska ordentligt på senare tid.
 
casting skrev:
Själv tror jag att Magnus VET mer än vad han låtsats. Det finns stora incitament för en tillverkare och en person/roll som Magnus att pytta ut information i lagom takt. Men det kan ju inte Magnus erkänna officiellt ;-)

Jag tror nog att Magnus, precis som jag, har skrivit under ett NDA-avtal vilket innebär att vi har skrivit över alla våra tillgångar resten av livet till Canon om vi säger något vi inte får.

Jag kan dock yppa att DSLR-informationen var topphemlig och inget vi fick veta något om överhuvudtaget. 22 september, eller kanske några dagar innan, har vi antagligen alla fakta på bordet. En 50D tror jag inte på redan, men man vet aldrig...
 
Jag tror att Fröderberg gissar rätt så bra på ersättaren till 5D.

En 50D som ersättare till 40D redan nu behövs inte. En liten firmwareuppgradering för att utöka omfånget på auto-iso skulle räcka. Rent fotomässigt finns ingen semipro-kamera som slår 40D idag, gadgetmässsigt finns flera.

Den stora hypen kring Nikons två-tre senaste cmos-kameror består eg av trogna nikonavändares, fd användare och övriga supportrars jubel över knappt ett till två steg bätte brusegenskaper jämfört med deras tidigare modeller. En helt naturlig glädje med lite antiklimax-varning.

Synar man däremot deras bildteknik så kan jag säga att jag inte är så imponerad. De har fortfarande en bit upp till Canon så eg behöver Canon fortfarande inte göra så mycket för att "hålla täten". 1DMkIII, 1DsMkIII, 40D, 450D, och 1000D ligger där redan och varje förbättring av dessa innebär bara utökat försprång.

Många av dagens canonanvändare är gamla nikonanvändare som längtar tillbaka till sin "ungdomskärlek" och många ser även kampen mellan den lille mot den store. De är de som är svårt för Canon att bemöta idag när skillnaderna minskat.

En gång rå-format alltid rå-format
Leif
 
Jaha, sammandraget av kommentarerna ovan ger ju att det finns det som inget vet och de som inget vill säga.

Alltså kan jag precis lika gärna gissa själv om när och vad som kommer att hända i framtiden.

Saida, here I come.

Är det bara för att generera trafik till websidor med annonser på som någon alls bryr sig om att skriva sånt som vem som helst som åtminstone vet skillnaden på en 40D och en 5D kunde förstått på egen hand?
 
apersson850 skrev:
Jaha, sammandraget av kommentarerna ovan ger ju att det finns det som inget vet och de som inget vill säga.

Alltså kan jag precis lika gärna gissa själv om när och vad som kommer att hända i framtiden.

Saida, here I come.

Är det bara för att generera trafik till websidor med annonser på som någon alls bryr sig om att skriva sånt som vem som helst som åtminstone vet skillnaden på en 40D och en 5D kunde förstått på egen hand?

Eftersom det var jag som drog in "eländet" på FS igen så ett par kommentarer. (OBS "eländet" är inte ett citat av något du påstått.)

- Ett exakt datum för kamerasläpp finns nu så spekulationer om detta kan därmed upphöra.
- Jag gjorde inte inlägget för att generera trafik till vare sej FS eller K&B. Däremot brukar det vara sed att ange sina källor.
- Vad som sen kommer är det ju fritt att spekulera om samt oxå att låta bli.

/Leif
 
Ingen idé att gå ut och fota idag då när det ändå snart kommer en ny kamera som tar bättre bilder.
 
ANNONS