Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
BME skrev:
Formatet APS-H är 19x29mm. Canons 1D-kameror har den sensor-storleken.

http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_2_017.html
Formatet APS-H är ett analogt format och 16,7x30,2 mm.
Jag har aldrig förstått varför man alltid jämför digitalkamerasensorer med APS. Förutom att inga sensorer håller APS-format (fast när det gäller APS-C är man i alla fall ganska nära) så är det mycket få på Fotosidan som har en aning vad APS har för format.
När det gäller sensorer med formatet 24x36 däremot är det ingen, förutom Magnus Fröderberg, som kallar det småbildsformat, trots att det håller exakt samma format. Då kallar man det i stället, av någon förunderlig anledning, för fullformat. Vad är det egentligen som är fullt?

Mycket ologiskt tycker jag.

Olle

Jag begriper inte varför allt ska etiketteras. Eos 5D är väldigt, väldigt populär bland kommersiellt arbetande frilansare. Sådana som jobbar åt bildbildbyråer, reklam, information, böcker, egna projekt etc.

På frilansgrupp i Stockholm med 10 fotografer har alla utom en Eos 5D. Den andre har 1Ds mark II.

Däremot är Nikon D200 klart populär hos frilansare med pressinriktning. Liksom 20D och 30D.

Skulle man se fördelningen proffs/amatör hos Eos 5D respektive Nikon D200 är andelen proffs klart större för Eos 5D. Nikon lockar en bredare skara.

Olle skrev:
Då kallar man det i stället, av någon förunderlig anledning, för fullformat. Vad är det egentligen som är fullt?

Mycket ologiskt tycker jag.

Fullformat är en olycklig översättning av "full frame". Mer korrekt översättning är "obeskuren".

Även engelskans "crop factor" har fått den felaktiga översättningen "förlängningsfaktor". "Beskärningsfaktor" är mer korrekt.

Olle skrev:
Jag har aldrig förstått varför man alltid jämför digitalkamerasensorer med APS. Förutom att inga sensorer håller APS-format (fast när det gäller APS-C är man i alla fall ganska nära) så är det mycket få på Fotosidan som har en aning vad APS har för format.
När det gäller sensorer med formatet 24x36 däremot är det ingen, förutom Magnus Fröderberg, som kallar det småbildsformat, trots att det håller exakt samma format. Då kallar man det i stället, av någon förunderlig anledning, för fullformat. Vad är det egentligen som är fullt?
När det gäller "fullformat" så kan jag hålla med om att det möjligen kan missuppfattas, blandas ihop med storformat el.dyl. Men termen används ju i dessa sammanhang när det är underförstått att man talar med småbildsformatet som utgångspunkt, och man menar således fullt småbildsformat.

De olika APS-beteckningarna är ju verdertagna av Canon själva. När man diskuterar Canons produkter är det väl logiskt att använda den terminologi som de själva använder i press-releaser, produktblad osv.

Jag förstår inte varför du bråkar om det här. APS-C och APS-H är ju det Canon kallar två av sina format på sensorer. Svårare än så är det inte.

Kan forumet enas om terminologi?

BME skrev:
När det gäller "fullformat" så kan jag hålla med om att det möjligen kan missuppfattas, blandas ihop med storformat el.dyl. Men termen används ju i dessa sammanhang när det är underförstått att man talar med småbildsformatet som utgångspunkt, och man menar således fullt småbildsformat.

De olika APS-beteckningarna är ju verdertagna av Canon själva. När man diskuterar Canons produkter är det väl logiskt att använda den terminologi som de själva använder i press-releaser, produktblad osv.

Jag förstår inte varför du bråkar om det här. APS-C och APS-H är ju det Canon kallar två av sina format på sensorer. Svårare än så är det inte.

Låter vettigt, Mårten!
Tycker att vi på forumet antar just den här terminologin. Känns lite tjafsigt annars.

När det gäller film har vi ju alltid använt begreppen småbild, mellanformat och storformat.
Mellanformat kan ju bestå av 6x6, 6x4.5,6x7, 6x9
etc. T o m 4x4 räknas in där,

Och på storfarmat finns fler variationer än jag känner till.

Nu diskuterar vi ju företrädesvis DSLR-kameror där semsorstorlekarnas beskärningsfaktor baseras på 35mm-format. Fullt 35mm-format=24x36mm.

Då är ju en sensor motsvarande fullt 35mm-format just fullt format=FF. Och APS-sensorernas beskärningsfaktor utgår från den.

Så för min del skulle det kännas okej o bra om vi kunde hålla oss till de benämningarna.

Olle skrev:
Det är ju inte exakt utan varierar rätt friskt mellan olika modeller idag, men termerna de används i det som närmast är storleken för respektive APS-benämning. Inget konsigt med det då man annars egentligen skulle behöva skriva ut den exakta storleken.

Olle skrev:
När det gäller sensorer med formatet 24x36 däremot är det ingen, förutom Magnus Fröderberg, som kallar det småbildsformat,
FEL, finns andra som kallar det annat.

Re: Kan forumet enas om terminologi?

Photocon skrev:
T o m 4x4 räknas in där,

Nja... 4x4 kan tas med en del mellanformatare men formatet kallas "superslide". Det syftar på att formatet är till för att få ut max av en småbildsdiaprojektor.

Ett annat format som jag använt en hel del är 32x46mm. Då använder man operforerad 35mm film i 30,5m rullar.
Formatet är så ovanligt att Kodak varje år frågade oss hur mycket film vi behövde kommande år så att de kunde planera sin tillverning...

Senast ändrad:
Början på en ny legend ryktades det om i månadsskiftet juli/aug...

400D? - Nä ingen legend!
22 Mpix? - Knappast...typ "Ser inte bilden för bara pix".
DIGICIII - Ja då ska den va ruggigt bra. Brusfri på ISO6400 med automöjlighet mellan ISO25-6400 som en variant på IS i huset...

Re: Re: Kan forumet enas om terminologi?

froderberg skrev:
Nja... 4x4 kan tas med en del mellanformatare men formatet kallas "superslide". Det syftar på att formatet är till för att få ut max av en småbildsdiaprojektor.

Är medveten om det, men själv hade jag en tid på 80-talet en grå "baby"- Rolleiflex, tvåögd spegelreflex som det då var förtvivlat svårt att få tag på film till. Formatet var 4x4 cm. Men jag fick ett parti rullar. Sålde kameran senare till en samlare.

"superslide" använde jag på en bladare med speciellt magasin.

Jag är ff ute efter en gemensam vedertagen terminologi när det gäller benämning på sensorer.

Bästa Hälsningar/Lennart

Damocles skrev:
Det är ju inte exakt utan varierar rätt friskt mellan olika modeller idag, men termerna de används i det som närmast är storleken för respektive APS-benämning. Inget konsigt med det då man annars egentligen skulle behöva skriva ut den exakta storleken.
Då jag skrev mitt första inlägg visste jag inte att t o m Canon använde liknelsen APS-H. Jag trodde det var ett påhitt från några här på Fotosidan. Jag ville bara med mitt inlägg påpeka att APS-H-formatet skiljer sig ganska mycket från alla kännda sensorformat idag. Det är nog inte så många som längre känner till vad APS är för något.

Vill även passa på att gratulera alla tillverkare av och ägare till kameror med sensorer större än 4/3-formatet och mindre än småbildsformatet att det annars (inte minst på Fotosidans forum) så baktalade APS-formatet existerar.
Vad skulle man annars kalla de här sensorformaten för? :)

Olle

elbe skrev:
Början på en ny legend ryktades det om i månadsskiftet juli/aug...

400D? - Nä ingen legend!
22 Mpix? - Knappast...typ "Ser inte bilden för bara pix".
DIGICIII - Ja då ska den va ruggigt bra. Brusfri på ISO6400 med automöjlighet mellan ISO25-6400 som en variant på IS i huset...
Fast nu är ju Digic-serien inte sensorer utan processorer. DigicIII är bara ett troligt namn på en kommande nästa generations CPU, en förhoppningsvis snabb och relativt strömsnål sådan. Ingenting som i sig ger varken brusfrihet eller IS i huset. Sen får man hoppas att de lyckats fixa mjukvaran som styr den på ett bra sätt. Men vad gäller brus är ju det mesta upp till sensorn och övrigt teknik. Däremot kan man hoppas att Canon kommer på några fler smarta lösningar till sina sensorer. De som finns idag på 5D är rätt bra.

http://www.canon.co.jp/Imaging/cmos/technology-e/noise_reduction.html

Canon ska ha pressmöte första dagen på Photokina. Vid torsdagen pressmöte visades inte en enda ixus, så det finns modeller kvar att visa.

2004 sedan visades 20D före mässan den 19 aug och 1Ds mark II när mässan öppnade den 21 aeptember.

Nya Digic-processorer brukar komma med nya yrkesgenerationer.

Så det kanske är upplagt för en ny yrkeskamera på Photokina.

Omar skrev:
Hej

Canon hade skrivit DigicIII i en av sina press releaser men det är nu borttaget.

http://www.the-digital-picture.com/Canon-News/Canon-Leads-Digital-Camera-Market-in-2006.aspx

MVH

Omar

Hej

För de som missade det angående DIGIC III , så stod det.

"...To support its success, Canon designs, develops and manufactures its own lenses, image sensors, image processors and color rendering software. With consistently high annual investments in research and development, Canon continues to stay ahead of the market with its innovative imaging technologies, such as UA (Ultra High Refractive Index Aspherical) Lens Technology, the DIGIC II (Digital Imaging Integrated Circuit) and DIGIC III image processors, as well as Canon CMOS image sensors for the company's EOS Digital SLR cameras"...

MVH

Omar

Hej

Väldigt många Canonfotografer önskar att Canon släpper en efterföljare till 1Ds mark II och kommer bli väldigt besvikna om Canon inte gör det.

Det finns ju ett enormt antal forumtrådar angående nästa 1Ds.

Det är ju intressant att följa Canons nya modeller och teknik så jag förstår intresset (mig inkluderad) men jag kan tänka mig att det är bara en bråkdel av dem som skriver på nätet om en önskan att Canon släpper en ny 1Ds kamera som verkligen kommer köpa den pga det troligtvis höga priset, 80 lakan kanske???

Själv tycker jag det är för mycket pengar, men kommer så klart bli väldigt sugen, så vem vet?

MVH

Omar

Större skärm, större buffert, usb2, bättre batterier vore väl trevligt.... :)

En stor fråga är om en mark III kommer att bygga vidare på dagens arkitektur som bygger på projekt som startade med Eos3/1V/1D. Helt ny AF, batterisystem och bättre ergonomi vore spännande.

Hej

Alla kanske inte har sett det!

Paul Pope lär enligt honom själv och andra ha bra kontakter med Canon och någorlunda veta när det kommer något nytt.

Han skrev detta igår om nästa 1D:

"If they delay it .... the ONLY possible reason is marketing. They have the product ready, they have the production finaly sorted out (according to my latest info), they have well ...everything else they have ever had at the same time as every other 1 series release except the Mk IIn (which they had nothing for because it was a nothing annoucement)

I just cannot see them not annoucing this camera at Photokina.

Mind you ...I doubt and always did doubt anyone would ever be able to actualy buy one until 2007 but still .... I think they are going to announce the camera. The last information I had on this camera was only 6 weeks ago surely they cannot change their whole plans in that short timeframe."

Från

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=19779850

MVH

Omar

ANNONS
Götaplatsens Foto