Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter vad man sett i den internationella affärspressen så är dslr segmentet mycket lönsamt medan kompaktkamera marknaden knappt har några marginaler kvar.
Detta förklarar säkert Sony's och Panasonics inträde i marknaden.
Båda dessa företag har ju muskler i form av kapital, image och R&D.
När sedan Sony med sitt första försök på marknaden får 24 % i marknadsandel i Japan så måste det skrämma alla marknadsförare och ledningen hos både Canon och Nikon. Hur kul kan det var för Nikon att att hamna som nummer 3 i marknadsandel på sin hemmamarknad.
Man skall också inte glömma den effekt det har på aktieanalytiker och deras värdering av aktiekursen. Det spelar oss som använder deras kamaror liten roll men för företagsledningar med optionsprogramm spealar det en djäkla roll.
Får Panasonic och Sony bita sig fast och har framgång inom Dslr så är det nog bra för oss fotografer men dåligt för företagsledningen hos Nikon och Canon.
Därför tror jag att de kommer släppa en "canonad" av produkter inom den närmaste framtiden för att bevisa att gammal är äldst. Jag tror på ytterligare nyheter under Photokina.
Att man släppte nyheten om Canon 400 tidigt får väl ses som ett försök att direkt stoppa A100 försäljningen.
Som en gammal markandsförare tror jag att nyhten från Omar kommer visa sig riktig.

Systemkameror är den enda delen av fotobranchen där det finns marginaler. Kompakterna är superhårt prispressade. Dessutom har marknaden för kompakter stagnerat med bara 19 procents ökning förra året. Systemkamerorna gick väl upp 129 procent eller nått sånt.

I Sverige är siffrorna ännu mer extrema för systemkameror. Canon Eos gick upp flera hundra procent mot 60 procent på världsmarknaden.

2008 räknar branchen med att marknaden för systemkameror stagnerar. Då lär vi få se de superbantade lågprismodellerna som typ Eos 4000.

Men alla kommer väl inte lyckas få lönsamhet trots det.

Jag väntar (länge) på att företag som Canon, Nikon och Sony tar fram kompakter som tilltalar de mer fotointresserade. Jag tänker på kompakter som Ricoh GR Digital. En kompakt med fast 28mm från de stora märkena skulle nog sälja bättre än Ricoh. Det verkar bara vara systemkameraägare som köper GRD. Varför har inte de tre stora föstått att de kan sälja ytterligare en liten kompakt, efter att de sålt en DSLR?

Nu är det ju iofs en fysisk omöjlighet för Canon, Nikon och Sony att släppa en snygg digitalkompakt utan zoom. Jag tror faktiskt universum skulle implodera om det hände.

Den som har bäst förutsättningar för en intressant kvalitetskompakt är Olympus tycker jag.

Fourthirds-sensorn är tillräckligt stor (en fjärdedel av småbildsformatet) för att ge fullgod teknisk kvalitet och tillräckligt liten för att det ska gå att göra en kompakt konstruktion med kvalitetsoptik.

Det är svårt med digitalkameror att göra som Ricoh i GR1-serien och montera vidvinkeln så otroligt nära filmplanet. Därför bör sensorn vara mindre än småbild.

Det är väl verkligen på tiden att Canon släpper en ny 1D kamera, dom nuvarande blyklumparna behöver updateras med mindre modernare och lättare hus i första hand.

kent.

Tror ni verkligen att Canon har en ny fullformatssensor pg, som är billig att framställa och med den en budgetmodell?

En ny processor och uppföljare till 30D med APS-sensor tycker jag verkar mer troligt. Med väldigt bra "bildkvalitet".

Även ett flaggskepp med fullformat kommer nog men då får man slanta upp ordentligt.

Zoso skrev:
Det är väl verkligen på tiden att Canon släpper en ny 1D kamera, dom nuvarande blyklumparna behöver updateras med mindre modernare och lättare hus i första hand.
Ja, ser Canon åtminstone till att uppgradera till modern batteriteknik, så är ju mycket vunnet.

Canon: NiMH, 12V, 1650mAh -- c:a 3,0hg
Nikon: Li-jon, 11,1V, 2500mAh -- c:a 1,2hg

Det finns alltså mycket att hämta i både vikt (60%) och prestanda (runt 50%) för Canon, jämfört med konkurrenterna.

froderberg skrev:
En stor fråga är om en mark III kommer att bygga vidare på dagens arkitektur som bygger på projekt som startade med Eos3/1V/1D. Helt ny AF, batterisystem och bättre ergonomi vore spännande.
Det är just det jag också går och önskar mig. Canons pro-serie känns föråldrad.

Zoso skrev:

kent.

OT: Där ser man hur viktigt det är med punkt mellan rätt ord (mindre, modernare). :D

-Eero

froderberg skrev:
Större skärm, större buffert, usb2, bättre batterier vore väl trevligt.... :)

En stor fråga är om en mark III kommer att bygga vidare på dagens arkitektur som bygger på projekt som startade med Eos3/1V/1D. Helt ny AF, batterisystem och bättre ergonomi vore spännande.

Själv hoppas jag att Canon håller kvar och bygger vidare på dagens ""arkitektur""

Tycker även att dagen AF är fantastiskt bra och att det inte behövs en helt ny AF.
Även dagens batteri är bra och man kan lätt ta 6-7000 bilder på en dag utan att byta batteri.
Där är ju redan firewire så att få USB2 är ju ingen direkt fördel.

Jag ser gärna ett hus med bättre grepp, som Eos 1V HS. Jag ser också gärna att man bantar 200-300 gram.

Gärna små och effektiva batterier som hos Nikons D2-hus. Men samtidigt vore det bra om man kunde ha samma batterier och laddare som tidigare.

AF:en är bra, men kan få täcka större del av sökaren.

Blixtsystem med radiokontrollerad trådlös kommunikation vore guld.

Bättre integrerad wifi.

Lars Johnsson skrev:
Även dagens batteri är bra och man kan lätt ta 6-7000 bilder på en dag utan att byta batteri.
Jag tog mest upp det som ett svar på Kents önskan om ett lättare hus. Ville bara visa hur oerhört lätt det är för Canon att kapa cirka 20% av vikten i ett nafs -- samtidigt som batterikapaciteten höjs väsentligt (och man på köpet då slipper självurladdande NiMH-celler).

ANNONS
Götaplatsens Foto