Annons

Nya designen på FS, ett bottennapp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Pihl

Aktiv medlem
När man är inne i bildgrupperna och betraktar bilder, så har programmerarna på FS nu bestämt sig för att menyn med text om gruppen som "Om", "Bilder", "Kommentarer", "Klotterplank" och "Läsvärt", ska ligga ovanför bilderna. Detta medför att man nu måste skrolla mellan varje bild för att kunna se hela bilden (annars beskärs den nedre bilddelen kraftigt), då man ser på bilder i förstorat läge.
Finns det nåt sätt att ändra på designen? Detta är enormt störande, i synnerhet då man sitter och går igenom flera bilder på raken, och nu måste skrolla efter varje bild. På en bildsida som FS bör det vara bilderna som är de viktiga, bilderna som är prio ett, inte texten. Gör om, gör rätt!
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
”Hur man än vänder sig så har man r-ven bak” tror jag Edvard Persson sa :)

Prio 1 är absolut att bilden är i fokus och annat inte ska störa. Vi la till menyn för att förenkla att hitta tillbaka till gruppen (som var otydligt). Men frågan är vad som blev fel. Jag sitter på mobilen just nu och då blir det inte så utan som tänkt att bilden får max fokus. Se bild. Kan du ladda upp hur det ser ut hos dig så skall vi kika.

DD51810F-B0D5-48E6-A2E6-60D6C1D73706.png
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
”Hur man än vänder sig så har man r-ven bak” tror jag Edvard Persson sa :)

Prio 1 är absolut att bilden är i fokus och annat inte ska störa. Vi la till menyn för att förenkla att hitta tillbaka till gruppen (som var otydligt). Men frågan är vad som blev fel. Jag sitter på mobilen just nu och då blir det inte så utan som tänkt att bilden får max fokus. Se bild. Kan du ladda upp hur det ser ut hos dig så skall vi kika.

Visa bilaga 167764
Tack för svar.
Det var absolut inte otydligt hur man tog sig tillbaka till gruppen som det var tidigare. Skulle det vara så att man har svårt att förstå hur man gör, så finns alltid back-tangenten.
Möjligt det funkar bra på mobilen och med en sån långsmal bild som du valt i ditt exempel (testa en normal bild, gärna på högkant, och gärna på datorn, så får du se vad jag menar, och förstora den också, det ser inte ut som du gjort det på din exempelbild).
Men sitter man på dator eller större skärm som jag tror de flesta fotografer gör och betraktar bilder, så beskärs bilder 10-15% nedtill om man inte skrollar.
Visst behövde man skrolla tidigare också för att komma ner och läsa kommentarerna. Men oftast vill man bara se bilderna, och då kan det vara skönt att bara bläddra med pilen vidare till nästa och nästa bild, och slippa skrolla. Det gick bra tidigare tills ni gjorde den senaste ändringen.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Om det är bilderna som är prio nr ett här på FS, så bör ju text om gruppen som "Om", "Bilder", "Kommentarer", "Klotterplank" och "Läsvärt", ligga under istället för ovanför bilderna. På så sätt slipper bilderna bli kapade och vi som är med här på FS för att se på bilder, slipper då att sitta och skrolla efter varje bild. Bara ett tips. Vill man läsa text, så kan man alltid skrolla ner en bit.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Så här är designen som vi tänker att den skall vara när vi släppte ut den. Dvs bilden blir aldrig skymd oavsett. Vad kör du för webbläsare?
Jo, men då krävs det att man har en 24 tums HDD-skärm med superhög upplösning. För alla oss andra blir det att skrolla mellan varje bild.
Jag kör både Chrome och Firefox, samma problem.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej det borde inte påverka. Det finns ett script som känner av skärmstorlek och sen räknar ut vilken höjd som gäller. Här från Macbook 13" från 2013. Kan du testa att starta om webbläsare för att bli ev sparad ej uppdaterad kod.

Skärmavbild 2022-12-04 kl. 17.17.09.png
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej det borde inte påverka. Det finns ett script som känner av skärmstorlek och sen räknar ut vilken höjd som gäller. Här från Macbook 13" från 2013. Kan du testa att starta om webbläsare för att bli ev sparad ej uppdaterad kod.

Visa bilaga 167768
Förstorar man med mojängen uppe till höger hamnar bilden lite under hela tiden på liggande iPad och den är ju till och med 4:3. Drar man så att raden med flikarna försvinner får bilden plats, men den kommer fram varje gång man klickar framåt. Det du visar ser väl mer ut som när man inte tryckt uppe till höger?
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Nej det borde inte påverka. Det finns ett script som känner av skärmstorlek och sen räknar ut vilken höjd som gäller. Här från Macbook 13" från 2013. Kan du testa att starta om webbläsare för att bli ev sparad ej uppdaterad kod.

Visa bilaga 167768
Hjälpte inget med att att starta om webbläsare eller att testa annan webbläsare. Samma problem.
Och det verkar vara samma för de som använder Ipad som Martin skriver.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Dessutom David. Exempelbilderna du lägger upp är ju inte förstorade. Det ser man eftersom fyrkanten befinner sig utanför bilden. Förstora bilderna så får du se vad som händer.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Dessutom David. Exempelbilderna du lägger upp är ju inte förstorade. Det ser man eftersom fyrkanten befinner sig utanför bilden. Förstora bilderna så får du se vad som händer.
Aha :) Klassisk grej kring felrapporter/krav - man ser inte samma sak fast man tror det. Minns en film från ngn utbildning när två personer står och tittar ut genom ett fönster och båda diskuterar flygegenskaper på något. Sen förtydligas bilden och den ena pratar om ett flygplan som lyfter från en flygplats och den andra om flugan som sitter på fönstret. :)

Men ok. Det är i förstorat läge du pratar om. Dvs ett klick senare. Fattade inte det och vi testade faktiskt inte i det läget när vi släppte. Där borde inte menyn synas. Vi kikar på det!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Fotosidans RRT har efter söndagsmiddagen försökt lösa det hela och det verkar lyckats halvvägs. Vid Förstoring slipper man menyn men vid bläddring tappar man inställningen. Vi måste snickra lite till. Återkommer!
 
Senast ändrad:

Johan Pihl

Aktiv medlem
Vad bra att ni tittar på det. För det är som du skriver, att vid bläddring så tappar man inställningen, och man är tillbaka på ruta ett igen.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Nu ska jag inte lägga mig i hur ni programmerar. Men jag kan inte riktigt förstå varför ni gjorde ändringen, när det var bra som det var. Jag har aldrig haft problem med att hitta till texten som ni nu lagt ovanför bilderna, och aldrig hört nån annan heller som haft det. Men det är bara att hålla tummarna att ni får rätt på det. Annars är det som jag skriver i rubriken, ett riktigt bottennapp. För det tar bort allt nöje med att sitta och titta på bilder på FS när man måste skrolla mellan varje bild.
 
ANNONS