Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya firmware för 1D mkIII och 1Ds mkIII släppta

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som trodde att om jag laddade in firmware för 1D Mark III i min 40D så skulle den transformeras till... att bli... eller...?

apersson850 skrev:
Jag som trodde att om jag laddade in firmware för 1D Mark III i min 40D så skulle den transformeras till... att bli... eller...?
Ja du, frågan är väl hur lång tid det tar innan vi är där...

1-2 "standardhus". Sedan väljer man vilken mjukvara man vill köpa till för att få de funktioner man själv önskar. Tanken är nog inte helt orealistisk i framtiden även om det återstår en hel del arbete innan vi är där.

så jävla underbart, äntligen har Canon fattat vad joysticken ska nyttjas till - att välja af-punkt, Idag är jag en glad grabb.

De hade nog begripit det redan tidigare, för det fungerade så från början på min 40D. Frågan är snarare varför de inte gjorde så även på 1D-modellerna?
Men principiellt är det intressant att se att de inte bara fixar sånt som inte fungerar som de hade tänkt, utan även lägger till funktioner (där de inte alls hade tänkt...)

Med tanke på att den av så många så innerligt hatade printknappen (på simplare modeller än 1D) nu har fått en början till ett meningsfullare liv på 450D, kan man kanske tänka sig att de öppnar för att göra den programmeringsbar, ungefär som SET-knappen är idag, i framtiden?

På 450D fungerar printknappen som WB-knapp, när man inte har någon printer/dator ansluten.

apersson850 skrev:

Men principiellt är det intressant att se att de inte bara fixar sånt som inte fungerar som de hade tänkt, utan även lägger till funktioner (där de inte alls hade tänkt...)

Jag håller med.

Jag har läst här på forumet att Canon (till skillnad från andra tillverkare) skulle ha som policy att aldrigt tillföra ny funktionalitet i sin firmware uppgraderingar.

Det är ju kul att så sker nu i alla fall!

Mvh
Anders

raskolnikov skrev:
så jävla underbart, äntligen har Canon fattat vad joysticken ska nyttjas till - att välja af-punkt, Idag är jag en glad grabb.

Kan inte annat än instämma. Det är en funktion som jag saknat ända sedan min 20D lades på hyllan.

Nån som fått igång 1D mkIII med en 580II som trådlös master? Dvs, en enda blixt, som inte är monterad på kameran.

Går det ens? Eller är det önsketänkande från min sida?

Det är väl tyvärr ett önsketänkande. Men om du bara ska ha en blixt så kan kanske en ST-E2 vara ett alternativ, dock tveksam räckvidd.

Mja, ett par meter räcker gott för min del. Tänkte ersätta "telefonsladden", så jag får båda händerna fria.

Varför kan man inte bara bygga in den funktionen i kameran? Bluetooth eller liknande?

herne skrev:
Mja, ett par meter räcker gott för min del. Tänkte ersätta "telefonsladden", så jag får båda händerna fria.

Varför kan man inte bara bygga in den funktionen i kameran? Bluetooth eller liknande?

Ja det kan man fråga sig, vore ju ruggigt härligt med en inbyggd radiopopper eller pocketwizard funktion.

Bara man är medveten om ST-E2 begränsningar så är allt lugnt, blir nog faktiskt en sådan för egen del i slutet av veckan.

Men visst är det så att Nikons kameror, flera år tillbaka i tiden, har just denna funktion? Alltså, inbyggd i huset.

Börjar mer och mer fundera på att byta märke faktiskt, stör mig nåt otroligt mycket på vissa grejer hos canon. Att det t.ex inte finns någon vettig vidvinkelzoom som är vidare än 16. Katastrof!

Såvitt jag vet har en del av Nikons kameror i mellansegmentet, alltså motsvarande 40D, möjligheten att styra en blixt trådlöst genom att blinka med den inbyggda blixten. På samma sätt som en 580 EX II gör när den är monterad på kameran, alltså.

herne skrev:
Men visst är det så att Nikons kameror, flera år tillbaka i tiden, har just denna funktion? Alltså, inbyggd i huset.

Börjar mer och mer fundera på att byta märke faktiskt, stör mig nåt otroligt mycket på vissa grejer hos canon. Att det t.ex inte finns någon vettig vidvinkelzoom som är vidare än 16. Katastrof!
Det är väl bara Nikon som har en vidvinkelzoom som är vidare än 16 mm, dvs en som är anpassad för småbildssensor. Den är ju dessutom rätt ny på marknaden. Canon har en 10-22 mm som är anpassad för aps-c och den är topptestad sett till skärpan. Sigma hr iofs haft ett par riktigt vidvinkliga zoomar men övriga originaltillverkare känner inte jag till har släppt något riktigt vidvinkligt för FF.

paul innergård skrev:
Det är väl bara Nikon som har en vidvinkelzoom som är vidare än 16 mm

Ja, och det är väl en katastrof om något.

Jag tycker dom kan sluta göra 3 varianter av alla telezoomar och göra en schysst vidvinkelzoom istället.
Har verkligen inte lust att byta system, bara pga detta, men det kanske måste bli så.

herne skrev:
Ja, och det är väl en katastrof om något.

Jag tycker dom kan sluta göra 3 varianter av alla telezoomar och göra en schysst vidvinkelzoom istället.
Har verkligen inte lust att byta system, bara pga detta, men det kanske måste bli så.
10-22 är mig veterligen en mycket respekterad zoom. Såg att du hade tagit en del bilder med en 20D, så 10-22 passar. Om du har uppgraderat till en 1D kan jag förstå dina bekymmer. Jag misstänker dock att Canon är på G med något som kan motsvara Nikons 14-24. Själv har jag en 16-35 som ger ca 20 mm med en aps-h. Tycker det räcker för mig. Men lite vidare vore iofs roligt.

20D är pensionerad :)

16-35 är skaplig, men det blir för böjt vid 16, dessutom behöver jag aningens mer vidvinkel. En zoom som börjar på 14 +-1 hade varit perfekt. Håller tummarna för höstens nyheter...
Annars är en variant att köpa en 5D och 17-40.

ANNONS
Götaplatsens Foto