Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya firmware för 1D mkIII och 1Ds mkIII släppta

Produkter
(logga in för att koppla)
apersson850 skrev:
Jag som trodde att om jag laddade in firmware för 1D Mark III i min 40D så skulle den transformeras till... att bli... eller...?
Tror att det kan funka faktiskt. Med min S80 kan jag bränna iväg 10 bilder/sekund sen jag uppgraderade till nya firmware. har också kunnat ta bilder på iso 6400 med godkänt resultat, fast det var med min röda A430.

Om Canon skulle komma med ngt snarlikt Nikons's nya zoom så vore ju det grymt. Men just 1D svagheter tycker jag är möjligheten till vidvinkel, Sigma 12-24 kan kanske vara ett alternativ, men den är väl inte så värst skarp. Tokina 11-16 2.8 kanske vore ngt också...

herne skrev:
20D är pensionerad :)

16-35 är skaplig, men det blir för böjt vid 16, dessutom behöver jag aningens mer vidvinkel. En zoom som börjar på 14 +-1 hade varit perfekt. Håller tummarna för höstens nyheter...
Annars är en variant att köpa en 5D och 17-40.
Tecknar den verkligen rakare än 16-35 2,8 Mark II. men precis som du så hoppas jag på framtiden. själv suktar jag efter en normalzoom som funkar på aps-h, ex en 18-70 2,8 eller 20-60 2,8. Med IS förstås.

Allemyr skrev:
Om Canon skulle komma med ngt snarlikt Nikons's nya zoom så vore ju det grymt. Men just 1D svagheter tycker jag är möjligheten till vidvinkel, Sigma 12-24 kan kanske vara ett alternativ, men den är väl inte så värst skarp. Tokina 11-16 2.8 kanske vore ngt också...
Tokinas 11-16 funkar väl inte på FF eller aps-h. Annars vore den klockren.

Tokina 12-24 kör jag nu, i brist på vettig Canon-optik. Sämre objektiv får man nog leta efter, åtminstone med tanke på att det kostar ungefär som ett 17-40/4L.

paul innergård skrev:
Tokinas 11-16 funkar väl inte på FF eller aps-h. Annars vore den klockren.

Funkar och funkar allt är relativt:)

Finns ju en del bilder tagna med Tokinan på 14-15 mm FF med godkänt bildresultat iallafall. Om den är bättre en Sigma 12-24 på 1.3 crop är väl tveksamt. Men kan ju vara värt å testa.

Lägger in ytterligare ett HURRA över att man numera kan använda joysticken för att välja fokuspunkt! Typiskt en sån funktion som jag inte skulle bli förvånad över att de aldrig tänkt lägga in pga nån konstig tradition för 1D-husens handhavande.

Trycka för att fokusera eller kan man köra upp ner knappar för att fokusera manuellt?

Enligt sidan där man laddar ner firmwaren ska kortet vara mella 64 Mb-2Gb.
Gick dock bra med mitt 4Gb.

Jag tycker det är omständigt att byta fokuspunkt i och med att jag måste trycka in knappen t.h om * först innan joysticken aktiveras.
Jag tycker det är mycket smidigare på 20D/5D.
Men det kan vara jag som är dum i huvudet oxo, har bara haft 1D ett dygn hittils, så jag är inte riktigt van med den än.
Det var större omställning än jag trodde.

ANNONS
Götaplatsens Foto