Annons

Nya Nikon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Varför Nikon inte har en FF sensor. För 4 Photokina sedan fanns det Phillips, Sony. Kodak och några till som gjorde sensorer. Canon som är ett enormt företag började satsa pengar på egen sensortillverkning. Fotosidan som är en "hobbyverksamhet" i detta jättelika företag med dubbla omsättningen som IKEA har byggde upp en egen sensortillverkning.
De lyckades med CMOS som länge ansågs vara sekunda sensor jmf med CCD.Bla beroende på brusbilden hos CMOS.
CCD och Fujis sensorer kostar betydligt mer att framställa.Tar längre tid. Får Sony volym vad det gäller 24 x 36mm sensorer så är Nikon med i racet.Det är alltså främst en volym/ kostnadsfråga.
Mikael

Läste någonstans att Nikon med råge är störst i världen på optik till industrin (olika typer av microskop), vilket tydligen ska vara den stora produkten hos Nikon. Optik som kostar fantasisummor.

/K

Mitt inlägg och Hogans siffror missförstods lite grann. Thom Hogan avsåg den inbördes rangordningen inom Nikon. inte vs Canon eller någon annan fabrikant. Divisionen Imaging är alltså större i omsättning och vinst räknat än Industial.

Om Nikon är större än Canon på en global nivå har jag inte en susning om.....

Mankan G skrev:

Nu tror/vet jag ioxå att D2X inte säljs i samma volymer som D200. Gissningsvis går det 10st D200 på varje D2X, förmodligen ännu fler. D2X är en nischprodukt liksom Eos1D-serien är. De fyller sin funktion hos vissa ytterst krävande fotografer.

Det är mycket större skillnad än så.

Och som vanligt fokuserar vi oftast för mycket på vad kamerakillarna vid fotbollsmatcherna använder för kameror - Det är ju samma killar och tjejer vi ser fotografera hela tiden på de olika sportevenemangen..... Allt från 50st - 200st är de.

Det är bra med konkurrens som du skriver.

Hälsningar

Adam

Mina tankar om Canon vs Nikon är

Nikon D200:
+ AF-belysning
+ sex stegs omfång på över/underexponeringsratten
+ auto iso
+ auto iso med slutartidsinställning
+ bättre blixtsynktid
+ vädertätning på billig modell
- objektiven skruvas i motsols, vilket jag tycker känns ologiskt
- APS-sensor

Canon 5D
+ 24x36-sensor
+ lägre brus (om än hårfint)
+ lägre iso
+ objektiven skruvas i åt 'rätt håll', medsols

Båda:
- ingen inbyggd bildstabilisering
- ingen automatisk dammborttagning
- ingen "Pentax-knapp" (för att snabbt ställa in autovärden att utgå ifrån i manuella lägen)

Rätta mig om jag har fel..

keckax skrev:
Så ska det låta! Jag håller med till 100%!! Jag kan inte se att Canon har sprungit särskilt långt!

/K

keckax skrev:
Läste någonstans att Nikon med råge är störst i världen på optik till industrin (olika typer av microskop), vilket tydligen ska vara den stora produkten hos Nikon. Optik som kostar fantasisummor.

Jag vet inte om de är störst men de är en av de fyra stora kvarvarande mikroskoptillverkarna: Nikon, Olympus, Zeiss och Leica.

Nikon är stora på steppers (optiken som behövs för att tillverka halvledarkretsar) men även Canon finns på den marknaden.

Allra störst inom industriell optik är förmodligen någon kontraktstillverkare i Kina eller Taiwan som man aldrig har hört talas om...

Jag gissar att Canon är störst inom optik totalt sett om man räknar in alla konsumentprodukter.

Johannes

Jag tycker att Nikon borde få tummen ur när det gäller proffskameror. Jag kommer behålla min D200 ett bra tag till men när jag väl får råd så vill jag ha FF. En D2X med sensorn från 5D vore grymt!

Det ska bli kul att se sen när alla börjar klaga på vinjettering och kantoskärpa när FF-kameran har sålt ett tag.

Makten skrev:
Det ska bli kul att se sen när alla börjar klaga på vinjettering och kantoskärpa när FF-kameran har sålt ett tag.

Har det inte snarare blivit värre (för vidvinkel-objektiv) i & med APS-sensorn?
Jag tycker att man lite varstans får höra hur taskigt bl.a. Nikons vidvinklar presterar på en DSLR jämfört med FF-filmkamera.

Själv ser jag fram mot en sökare värd namnet & mindre brus.

Tvärtom faktiskt. Eller det beror på vad du menar med att det har blivit sämre. Det som har blivit sämre eller rättare sagt inte blivit löst är bristen på riktigt ljusstarka vidvinklar till APS-C.

Vidvinklar finns såsom Nikkor 12-24 och en uppsjö "piratobjektiv" och många av dom har testats till att ge ett skarpare resultat i hörnen och avsevärt mindre vignettering än motsvarande Canonobjektiv på en Canon FF. Såg ett test där man testade D2X med 12-24 mot 5D och ett motsvarande Canon objektiv. Nikon kombinationen var avsevärt bättre i hörnen både med avseende på vignettering OCH skärpa. Canonkombon var bättre i centrum av bilden. Tom den 20D som var med i testet med Canons 10-20 var bättre i hörnen än 5D kombon

De flesta tillgängliga vidvinkelobjektiv för APS-C är dessvärre rätt ljussvaga. Nikkorn är väl bland de bästa när det gäller zoomar och den har en fast 4 som största bländare, i praktiken är den en 5,6 eftersom den är lite väl luddig på bländare 4. Det finns dessutom några få fasta såsom Sigmas 28/24/20 1,8 men de ger inte den där "riktiga" vidvinkeln på en APS-C. Nikon har en 14 f2,8 men den är tydligen sisådär på dagens högupplösta kameror.

Om du kan klara dig med en sämre ljusstyrka så tror jag faktiskt att du kan spara en slant på APS-C men om du måste ha en ljusstark så finns det ingen alternativ till en FF kamera. Tyvärr är FF inte heller en fullgod lösning, IDAG vill säga. Finns för många rapporter om luddiga hörn och många FF användare har köpt, är det Zeiss vidvinklar? därför att många av Canons egna inte håller måttet. Bilderna jag har sett tagna med dessa "piratobjektiv" är av en helt annan kaliber än de som Canon har visat upp. Kan man kalla Zeiss eller vad det nu är för premiumfabrikat för Pirat? :) Hur som helst så är dessa bilder av en enastående kvalitet och visar potensionalen. Lite kul men jag har aldrig insett att jag har en "pirat" i väskan, Mitt Zeiss 50:a är faktiskt en pirat :)

ps. Med många av dagens billiga (för billiga?) kitzoomar bildcirkel så har vignettering kommit tillbaka. Tex så ger Nikons nya 18-135 en förbluffande hög skärpa men med ca 1 stegs mörka hörn fullt öppen i vidvinkelläget.

Senast ändrad:
Makten skrev:

Nja, det där är väl ett Canon problem, deras fullformatare funkar tydligen väldigt bra med Contax, Zeiss och Nikon gluggar.

/kent

Visst, Nikons gluggar kan mycket väl (och det tror jag) hålla bättre klass än Canons i avseendet kantskärpa på vidvinklar. Men nog kommer det att vinjettera alltid. Man ser ju vinjettering vid full bländaröppning redan vid APS-C-formatet med flertalet FF-gluggar.
Själv har jag inget alls emot vinjettering, eftersom jag tycker att det ofta är snyggt och "håller samman" bilden. Kantoskärpa är ett lite större problem, men fotar man inte arkitektur så är det oftast trams om man ser till klagomålen.

Jag har provat Nikkor 12-24, och den är i mitt tycke apskarp redan från full öppning. Den kantskärpan vid motsvarande kortaste brännvidd har jag inte sett hos nån FF-glugg bildmässigt, men då har jag förstås inte provat själv.
Någon länkade för ett tag sen till bilder tagna med 20/2,8 eller om det var 24/2,8 och Kodakkameran med FF, och det vinjetterade ju rätt redigt. Snyggt som fan var det dock;-)

Makten skrev:
Visst, Man ser ju vinjettering vid full bländaröppning redan vid APS-C-formatet med flertalet FF-gluggar.

Bara nyfiken. hur i helv.... har du lyckats med det? Måste betyda en fruktansvärd vinjettering om du monterar en sådan glugg på en F6...:) Har du några exempel? så man vet vad man ska undvika...

Att det finns en hel del nya DX objektiv som lider av vinjettering är en helt annan sak. Bildcirkeln är ju mindre på dessa men ett FF objektiv har ju en gigantiskt överdimensionerad bildcirkel om du monterar den på en APS-C kamera

Mankan G skrev:
Bara nyfiken. hur i helv.... har du lyckats med det? Måste betyda en fruktansvärd vinjettering om du monterar en sådan glugg på en F6...:) Har du några exempel? så man vet vad man ska undvika...

Att det finns en hel del nya DX objektiv som lider av vinjettering är en helt annan sak. Bildcirkeln är ju mindre på dessa men ett FF objektiv har ju en gigantiskt överdimensionerad bildcirkel om du monterar den på en APS-C kamera
Granska din 35:a lite till exempel;-) Den vinjetterar så att det syns om man drar i kontrasten, men inte så farligt.
Alla gluggar vinjetterar ju mer eller mindre, om de inte har helt sjukt överdimensionerade linser i förhållande till ljusstyrkan.
Jag har nog inte provat nån glugg där inte vinjettering varit synlig vid full glugg med den efterbehandling jag gör.

Edit: Det är ju bara att kolla testerna här:
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
Varenda glugg vinjetterar även med D200.

ANNONS
Götaplatsens Foto