Tvärtom faktiskt. Eller det beror på vad du menar med att det har blivit sämre. Det som har blivit sämre eller rättare sagt inte blivit löst är bristen på riktigt ljusstarka vidvinklar till APS-C.
Vidvinklar finns såsom Nikkor 12-24 och en uppsjö "piratobjektiv" och många av dom har testats till att ge ett skarpare resultat i hörnen och avsevärt mindre vignettering än motsvarande Canonobjektiv på en Canon FF. Såg ett test där man testade D2X med 12-24 mot 5D och ett motsvarande Canon objektiv. Nikon kombinationen var avsevärt bättre i hörnen både med avseende på vignettering OCH skärpa. Canonkombon var bättre i centrum av bilden. Tom den 20D som var med i testet med Canons 10-20 var bättre i hörnen än 5D kombon
De flesta tillgängliga vidvinkelobjektiv för APS-C är dessvärre rätt ljussvaga. Nikkorn är väl bland de bästa när det gäller zoomar och den har en fast 4 som största bländare, i praktiken är den en 5,6 eftersom den är lite väl luddig på bländare 4. Det finns dessutom några få fasta såsom Sigmas 28/24/20 1,8 men de ger inte den där "riktiga" vidvinkeln på en APS-C. Nikon har en 14 f2,8 men den är tydligen sisådär på dagens högupplösta kameror.
Om du kan klara dig med en sämre ljusstyrka så tror jag faktiskt att du kan spara en slant på APS-C men om du måste ha en ljusstark så finns det ingen alternativ till en FF kamera. Tyvärr är FF inte heller en fullgod lösning, IDAG vill säga. Finns för många rapporter om luddiga hörn och många FF användare har köpt, är det Zeiss vidvinklar? därför att många av Canons egna inte håller måttet. Bilderna jag har sett tagna med dessa "piratobjektiv" är av en helt annan kaliber än de som Canon har visat upp. Kan man kalla Zeiss eller vad det nu är för premiumfabrikat för Pirat?

Hur som helst så är dessa bilder av en enastående kvalitet och visar potensionalen. Lite kul men jag har aldrig insett att jag har en "pirat" i väskan, Mitt Zeiss 50:a är faktiskt en pirat
ps. Med många av dagens billiga (för billiga?) kitzoomar bildcirkel så har vignettering kommit tillbaka. Tex så ger Nikons nya 18-135 en förbluffande hög skärpa men med ca 1 stegs mörka hörn fullt öppen i vidvinkelläget.