Annons

Nya objektiv från Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Sigma 30/1.4 EX DC HSM
http://www.letsgodigital.org/en/news/articles/story_2536.html

Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM
http://www.pma-show.com/sigma/004_10-20_ex_dc_lens.html

Sigma 18-200/3.5-6.3 DC
http://www.pma-show.com/sigma/001_18-200_F3.5-6.3_lens.html

En massa "uppgraderade" DG EX-objektiv:
http://www.pma-show.com/sigma/003_dg_ex_tele_lens.html

Det där 18-200-objektivet tycker jag låter spännande. Håller det bara tillräcklig bildkvalitet blir det ett svårslaget rese/allround-objektiv på bara 405 gram, iaf i min kameraväska.

Senast ändrad:
30-an blir en perfekt normal. Den ska jag ha!

10-20 i stället för Tokina 12-24 som jag bestämt mig för? Hmm, får nog fundera lite.

18-200 = troligen inte så bra.

objernulf skrev:
18-200 = troligen inte så bra.

Vi får väl vänta och se. Med lite tur så är den riktigt bra, och än så länge finns det inget som säger att det skulle vara dåligt (utom att det enda andra objektivet jag vet med 10x zoom, Tamrons 28-300, är ganska taskigt).
Tänkte köpa en 18-125 (så fort den kommer för Minolta), men om 18-200 är lika bra (åtminstone på det området), och ungefär lika billig, så tar man ju en sån istället.
10-20 låter som en alldeles utmärkt vidvinkelzoom, också. 30/1.4 är ju ett klockrent normalobjektiv, även om jag för tillfället sitter nöjd med mitt 28/1.8.

En DG version av 70-200 2.8 är ju perfekt...
Erebjuder den bara samma bildkvalitet som den gamla versionen så kan jag tänka mig att byta för att få ett lite mindre objektiv med samma prestanda.

Ingen som hört något om Sigma 105 Macro med HSM ?

DG betyder inte att den är mindre, det betyder bara att den är digitalanpassad vad gäller bildkvalitén.
Den täcker fortfarande fullstora sensorer/småbild.

Det är DC som betyder att objektivet är anpassat för 1.5x (eller mindre) sensorer.

Ännu ingen vettig lätt telezoom alltså. Jag tycker det är märkligt att Canon får vara ensamma på marknaden med sin lysande 70-200/4. Är 2.8-varianterna för billiga för att det skall vara lönt det? Jag tycker det är synd i alla fall, den dagen Sigma släpper en 70-200/4 i samma höga klass som deras 100-300/4 kommer jag att hänga på låset till fotohandlaren.

sagan skrev:
DG betyder inte att den är mindre, det betyder bara att den är digitalanpassad vad gäller bildkvalitén.
Den täcker fortfarande fullstora sensorer/småbild.

Det är DC som betyder att objektivet är anpassat för 1.5x (eller mindre) sensorer.

ajdå...

Vad skiljer ett "digitalanpassat" objektiv mot ett som inte är det?

Dajo skrev:
Vad skiljer ett "digitalanpassat" objektiv mot ett som inte är det?
I regel bara antireflexbehandlingen av de bakre elementen. Sensorns blanka yta ställer tydligen högre krav på den.

Sen finns det ju andra saker att optimera också, men det misstänker jag att de inte har gjort.

jimh skrev:
Ännu ingen vettig lätt telezoom alltså. Jag tycker det är märkligt att Canon får vara ensamma på marknaden med sin lysande 70-200/4.

Nikon släpper ju en 50-135/2,8 VR enligt ryktena som ska väga 800 gram. Låter mumma.

Ett liknande objektiv från Sigma vore trevligt.

30mm på fullformat lockar mig! Spännande men lite jobbigt med Ha,begäret då./Niclas,

-Den funkar väl för fullformat, eller är det en sån där som bara tecknar ett blekt miniformat???

maritha skrev:
30mm på fullformat lockar mig! Spännande men lite jobbigt med Ha,begäret då./Niclas,

-Den funkar väl för fullformat, eller är det en sån där som bara tecknar ett blekt miniformat???

maritha skrev:

Ohojohoj,, det var min lilla älskling som var online,,, om nu ngn kanske reagerade;)!!!

/Niclas,

Jag slipper oxå, men inte p.g.a. att det är ett DC-objektiv.

Jag finner inte brännvidden intressant, heller inte att den endast har en brännvidd.

Hmm, den där 30/1.4 kan vara något. Hoppas den är relativt skarp från 1.4 också.

Jag har saknat en ljusstark 50mm sen jag övergick till digitalt.

Jag blir lite orolig för att Sigma och Tamron ska sluta göra objektiv för fullformat nu när APS-C tycks bli standard. Färre val för oss med 1,3x...

Men samtidigt öppnar det för små och smidiga objektiv till rimliga priser.

Undrar om den dagen kommer när nån vågar göra en fast 10mm eller liknande vidvinkel för APS-C sensorer. Zoom i all ära :) men det verkar som de flesta använder t.ex. Canons 10-22 mest i 10mm-läget. 20mm har ju varit tillgängligt sen tidigare medan 10mm är lite mer exotiskt just nu.

Jag skulle gärna se en 400/4 (billigare än 300/2.8 och 500/4.5) från Sigma. Tror det verkligen skulle locka en hel del teletörstande APS-C fotografer..

ANNONS
Götaplatsens Foto