Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya objektiv från Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma 150DG Macro....

Beställde ett igår efter ett par dagars utflykt i diverse forum.
Det är också ganska nysläppt...eller hur?

Kommer bara att använda det sporadiskt för en del produktfotografering och tyckte att priskillnaden till ett Canon L macro var för stor.

Åsikterna "därute" verkar vara generellt positiva med mycket marginella skillnader i kvalitet mellan Sigma och Canon original.

Nån som har testat?

Jerry

Det intressanta med "piratobjektiv" från Sigma till Canon är ju att Canon har patentet på USM motorn som Sigma måste köpa av dem.....

Blir ju ganska enkelt för Canon att bestämma var priset skall hamna för Sigmas objektiv....

Dessutom görs de flesta Canon objektiv så vitt jag förstår i samma fabrik som Sigmagluggarna..

Man undrar ju vad de sparar in på ....

Stoffe69 skrev:
Det intressanta med "piratobjektiv" från Sigma till Canon är ju att Canon har patentet på USM motorn som Sigma måste köpa av dem...

Vad jag förstår så har Canons patent gått ut. Direkt när det gick ut kom Nikon och Sigma med sina varianter.

Tydligen så kommer ingen av de nya objektiven med med minolta fattning. Är det AS som skapar en vinjetering eller varför avstår Sigma att sälja till minolta ägare?
Jag börjar bli lite orolig att Sigmas 18-50/2.8 inte kommer till Minolta, det skulle vara en stor brist då Minolta inte har någon vettig normalzoom ännu.

froderberg skrev:
Vad jag förstår så har Canons patent gått ut. Direkt när det gick ut kom Nikon och Sigma med sina varianter.
Det är inget Canonpatent. Uppfinningen gjordes av Matsushita/Panasonic. Förmodligen köpte Canon ensamrätten under 10 år for kameraapplikationer.

Ja, jag vår väll hoppas på 18-50. Jag kan vänta några måndare då min likviditet ändå inte tillåter köp av både 7D och dyra objektiv samtidigt. Men den står överst på listan.

Nome Nescio skrev:
Tydligen så kommer ingen av de nya objektiven med med minolta fattning. Är det AS som skapar en vinjetering eller varför avstår Sigma att sälja till minolta ägare?
Jag börjar bli lite orolig att Sigmas 18-50/2.8 inte kommer till Minolta, det skulle vara en stor brist då Minolta inte har någon vettig normalzoom ännu.

Skulle tro att sigma gör utförliga tester innan man släpper nya objektiv till minolta nu. Tar lite extra tid.

Sen får man hoppas att sigma börjar tillverka objektiv med HSM-motor till minolta.

Jag skickade ett mail till Sigmasverige(Expert) igår, snabbat som attan svarade de angånde 18/50/2.8:

"Lyfter förhoppningsvis från Japan vilken dag som helst, bör finnas ute i butik slutet denna månad."

ANNONS
Götaplatsens Foto