Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nya Powerbook G5!

Produkter
(logga in för att koppla)

Patjak

Medlem
Hej,

Jag har mina funderingar att köpa en powerbook G4. Jag blev dock lite osäker när en av mina kompisar sa att det snart kommer en powerbook G5. Är det någon som vet om det stämmer? I sånna fall när? och är det värt att vänta på?

Jag har även hört rykten om att den ska bli billigare, kan det stämma?

Tack på förhand

//Patrik

Någon Powerbook G5 kommer vi nog aldrig att få se, beroende på processorns stora strömförbrukning och behov av kylning. Nästa generation kommer med 99% sannolikhet att ha en Intelprocessor.

Det kommer alltid en bättre, nyare dator (och kamera) om ett tag... ;-)

I just det här fallet går väl ryktena heta att Apple skulle lansera en Intelbaserad iBook i samband med MacWorld-mässan, 9 januari. Ny Powerbook är väl inte lika troligt eftersom det inte var så länge sedan de uppdaterades. (Att nästa Powerbook skulle heta G5 är dock inte lika troligt eftersom den kommer att ha en Intel-processor istället för en PPC G5. Fast å andra sidan är G5 bara ett marknadsföringsnamn, så vem vet...)

Som alltid får man väga för- och nackdelar mot varandra. Behöver du ny dator (eller kamera eller annan pryl) nu, så köp en nu. Kan du vänta skadar det säkert inte att vänta tills efter mässan; om inte annat kanske priserna på föregående generation sänks (eller blir lättillgänglig begagnad).

Om det, mot förmodan, skulle komma nya (Intelbaserade) Powerböcker i januari måste man ju väga in nackdelarna att köpa ett första generationens exemplar. Historien har väl visat att det kan vara lite si och så med dem. (Sitter dock själv med en första generationens TiBook som tuggar på fint...)

Ja men med tanke på hur læge G4 bookarna har existerat på marknaden så torde en G5 eller motsvarande står rættså næra før dørren.

I "MacWorld" så væntade redaktionen på G5 (eller motsvarande) før øver ett halvt år sedan!!

Vænta med køp om det inte hastar, ær mitt råd.

MVH Niclas,

Det var inte så länge sedan Ibooken uppdaterades heller... Men dom brukar väl släppa nya Ibooken först och sen en powerbook inte så långt efter.

ANNONS
Götaplatsens Foto