Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya pro-modeller från Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom har ju tillverkat två stycken pro-modeller tidigare i den fabriken (D2x och D2Hs) så varför behöver dom så mycket mer personal för att kunna tillverka D3 och D3x ? Visst dom säljer säkert fler exemplar av dessa modeller, men det kan inte vara hela sanningen, kan det vara en 5D killer på gång också ?

/kent

Vi är några stycken nu (inkl. Thom Hogan :) ), som börjat fundera på varför batterigreppet till D300 heter MB-D10, och inte MB-D300.

Så vi har en D1-serie (D1, D2, D3) och en D100-serie (you get the drill) och så kan vi få en däremellan. Bra. En D10-serie som börjar med en första FX-sensor (12 Mpixel) i den mindre kroppen. Najs. Frågan är bara om inte Nikon då borde hitta nya numreringsstrukturer för två lägre modeller då.

Jag tror, men det är bara som jag tror alltså ;)

...att... om inte Nikon helt ska sluta med DX-objektiven, så kommer APS-C formatet att tillhöra Dxx-klassen och att vi får se FX i Dxxx-klassen (ja för utom den självklara Dx-klassen) men jag undrar om Nikon kommer att släppa en ny kamera i Dxxx-klassen redan. Ställer mig lite tveksam till en kamera i Dxx-segmentet som slår D300 på fingrarna. Men Nikon har inga problem att kanabalisera, så visst kan det vara möjligt med FX-sensor även i den billigare instegsklassen. Frågan är då vart DX-formatet hamnar. Nikon har ju rätt avancerade DX-gluggar som då hamnar i ingemansland.

Canons 5D har funnits en tid nu, och det ryktas om en uppföljare. Det är väl hög tid, är det inte till och med så att 5D har fått levas ovanligt länge? Är Canon på g med nåt, eller är det ett dött segment kanske?

Nej, inte fel tråd. Om Canon låter bli att uppgradera 5D för att de anser att det är en död nisch, så har jag svårt att tro att Nikon skulle satsa där för att de tror att de ska finna en stor nisch där. I så fall lever Dxx-kamerorna, dvs semi-prohus med DX-sensor i all välmåga, och namnet på batterigreppet är bara en tillfällighet.

Jag är helt övertygad om att det inte är en död nisch. 24x36 är framtiden för DSLR-modellerna till entusiaster och yrkesfotografer. Det blir bara billigare och billigare med sensorer. Jag är dessutom helt övertygad om att APS-C sensorn med sina objektiv kommer att leva kvar i insteg/konsumentklassen.

Dxx är ju knappast prosumer, Nikon har 3-siffrigt på prosumer lineupen och det är många nuffror kvar.

jorgene skrev:
Vi är några stycken nu (inkl. Thom Hogan :) ), som börjat fundera på varför batterigreppet till D300 heter MB-D10, och inte MB-D300.
Är det troligt, att en eventuell D10 skulle komma med ett löst batterigrepp? ._/h.

red-top skrev:
Är det troligt, att en eventuell D10 skulle komma med ett löst batterigrepp? ._/h.
Som jag förstårdet, så skulle det väl vara en stor del av poängen med en sådan kamera. En mindre och mer "portabel" FX-kamera än D3-serien.

Gärna fx, men inte förrän en croppad sådan är märkbart bättre än motsvarande dx ocroppad. Jag gillar crop-faktorn, och jag gillar att använda objektiv som är för stora för mitt bildformat, så att jag suger ut det gôttaste ur optiken.

Per

Per skrev:
Gärna fx, men inte förrän en croppad sådan är märkbart bättre än motsvarande dx ocroppad.
På många sätt och i många situationer spöar de 5,5MP i min D3 i DX-läge fullkomligen skiten ur de 10MP i min D200. Den sistnämnda har ju inte en chans ens vid måttliga ISO-höjningar. Lägg sedan till exponeringslatitud, DR och lite annat, så tror jag inte D200:an har speciellt många fördelar i praktiken.

jorgene skrev:
På många sätt och i många situationer spöar de 5,5MP i min D3 i DX-läge fullkomligen skiten ur de 10MP i min D200. Den sistnämnda har ju inte en chans ens vid måttliga ISO-höjningar. Lägg sedan till exponeringslatitud, DR och lite annat, så tror jag inte D200:an har speciellt många fördelar i praktiken.

Lätt..

Nedan, två biler tagna, en med D40X, den andra med D3:an i DX-läge. D3-bilden interpolerad upp till D40X-bildens storlek.

Bilagor

• d3-24-70-100%.jpg
    d3-24-70-100%.jpg
    63.3 KB · Visningar: 1,068
Skillnaden är enorm, eller hur?

Fast nu hamna vi visst långt utanför ämnet. Ber om ursäkt för denna utsvävning.

Det ska bli intressant att se hur Nikon tänker göra med modellbeteckningarna om man inför en 5D-ekvivalent. Dx-serien är ju ren och snygg, likaså Dxx-serien. Dxx däremot är rörig. Där finns D40 och gamla D70 och nyare D80, D50 och nu senast D60. Ingen ordning alls.

Ok, ja fx kanske redan är så mycket vassare! Fast den relevanta jämförelsen vore förstås inte mellan D3 och D200/D40x utan mellan "D300x" och D300.

P

ANNONS
Götaplatsens Foto