Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

AWid

Aktiv medlem
AF testen runt 10:e minuten tycker jag inte ser särskilt imponerande ut jämfört med Sony/Canon...
Och vad var det som inte var så bra? Vet inte om du observerade att det var extremt mörkt. (F 1.8 och ISO 40 000). Utan att veta undrar jag om t ex Sony ens kan fokusera ögon och ansikten i det ljuset. Canon klarar det förmodligen.
Annars kan man väl rent allmänt konstatera att de som har de största problemen med Nikons AF-system är de köpta "youtubers", "influerare" och "xxxx-fanboys" som inte använder eller ens äger Nikonprylar.
Fotografer (alltså riktiga - inte nättrollen) som använder Nikon tycks inte ha några problem vare sig med AF-systemet eller med kamerorna i största allmänhet:)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag blir ibland riktigt sugen på att att köpa en spegllös fullformatare och har spanat på främst på Z6 (då jag har 4st bra objektiv med F-bajonett) men även på andra alternativ såsom Panasonic S5 eller Sony A7iii. Kommer dock alltid till samma slutsats, min D600 användes första månaderna efter inköp och blev sen liggande för jag inte orkade släpa med den och dessutom låter den som ett pistolskott när man tar en bild, inte så skoj när man vill vara lite diskret.
Tror tyvärr att fullformat helt enkelt inte är för mig sålänge som de ska fortsätta vara så sjukt stora, tunga och låta som tröskverk. Bästa bilderna jag tagit är tagna med en m43 kamera och med min Nikon J1. Det roliga är att när jag hittar en gammal bild som jag verkligen är nöjd med så har jag insett att det spelar ingen roll alls vilken kamera den är tagen med, en bra bild är en bra bild. Om jag däremot fortfarande var yrkesverksam fotograf så hade jag kanske kört på en Z6. Men för allt annat så duger en m43 kamera mer än väl.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag blir ibland riktigt sugen på att att köpa en spegllös fullformatare och har spanat på främst på Z6 (då jag har 4st bra objektiv med F-bajonett) men även på andra alternativ såsom Panasonic S5 eller Sony A7iii. Kommer dock alltid till samma slutsats, min D600 användes första månaderna efter inköp och blev sen liggande för jag inte orkade släpa med den och dessutom låter den som ett pistolskott när man tar en bild, inte så skoj när man vill vara lite diskret.
Tror tyvärr att fullformat helt enkelt inte är för mig sålänge som de ska fortsätta vara så sjukt stora, tunga och låta som tröskverk. Bästa bilderna jag tagit är tagna med en m43 kamera och med min Nikon J1. Det roliga är att när jag hittar en gammal bild som jag verkligen är nöjd med så har jag insett att det spelar ingen roll alls vilken kamera den är tagen med, en bra bild är en bra bild. Om jag däremot fortfarande var yrkesverksam fotograf så hade jag kanske kört på en Z6. Men för allt annat så duger en m43 kamera mer än väl.
Z50 med 16-50 är riktigt trevlig och kompakt - inte fullformat eller ibis, men svårt att få allt i ett litet skal.
 

Torda

Aktiv medlem

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
saknar rejäl väska som den gamla AF-S 70-200VR2 hade... var tvungen att köpa till
https://www.scandinavianphoto.se/think-tank/vaska-lens-case-duo-40-gron-22 att kunna ha objektivet med mig i den gamla vanliga ryggsäck...
Ja det håller jag med om, tycker när man köper ett objektiv för Ca. 30000:- o så skickar dom med en liten tygbit för o linda in det i, mest irriterande så dom kunde ju ha skitit i den också. Vet inte om Canon/ Sony skickar med någon ?
 

smislo

Aktiv medlem
Det ska bli intressant att höra Dina reflektioner gällande Z6 II mot den "gamla" när Du använt den lite.
Har inte hunnit ta tillräckligt många bilder med den nya kameran mest pga c19 men så långt efter några hundra bilder ser inte något direkt skillnad mot Z6 när det gäller AF....

Det verkar att andra har kommit till likadan slutsats...

First Z6II Impressions - AF Speed Test - A Update 11-29-2020

 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte hunnit ta tillräckligt många bilder med den nya kameran mest pga c19 men så långt efter några hundra bilder ser inte något direkt skillnad mot Z6 när det gäller AF....

Det verkar att andra har kommit till likadan slutsats...

First Z6II Impressions - AF Speed Test - A Update 11-29-2020

Kamera o Bild hade väl samma slutsats om AF hastighet. Ifs hade jag inte hört innan att AF hastighet skulle ha förbättrats, däremot uppdatering av sökaren för minska lagg.

Jag köpte Z6II förra veckan, så det är lite tidigt för något slutbetyg. Har väl tagit runt 1000 bilder på mer stillasittande fåglar, då AF-C och en punkt, det var i ganska dåligt ljus, men det gick över förväntan.

Har testat två gånger på flygande fåglar, runt 500 bilder, började med AF-C och wide-S, nu flög måsarna med träd bakom ett svårt motiv att inte låsa på bakgrunden, jag tyckte nog att den klarade detta bra. Provade wide-L djur, men det upplevdes som sämre och sist provade jag målsökning i Auto djur, det var inte så illa heller (just då var det måsar mot grå bakgrund så inte de stora kontrasterna).

Har ingen Z sedan tidigare utan för jämföra med D750 o D500. Tycker den klarade sig bra och kanske bättre än D750 men att D500 fortfarande är bättre för flygande. Fick dock känslan att den klarade flygande fågel mot bakgrund i wide-s kanske bättre än D500 i GrP? Men jag får testa detta mer, men det blev ändå ganska många OK bilder mot rörig bakgrund och där brukar jag inte få ut så många från D500.

Det jag verkligen saknar från D500 är att man inte kan sätta en AF mode på Fn knapp att kunna trycka in och ändra AF mode temporärt, nu har jag inte haft något tanke att Z6 ska ersätta D500 utan D750 och det tror jag nog den kan.

D750 har jag i huvudsak haft till närbildsfotografering och där tror jag Z6 med möjlighet till uppförstorning av sökarbilden kan göra underverk vid manuell fokus.

Z6 vs Z6II, vet egentligen inte om förändringarna är värt mellanskillnaden. Skulle nog vara lagg i sökaren om det nu är förbättrat och att den tar SD kort samt bättre buffert
 
Senast ändrad:

smislo

Aktiv medlem
Det hade jag inte förväntat mig mycket direkt men hoppas så småningom att det kommer någon uppdateringen av mjukvara som förbättrar AF ytterligare... Z6 är inne med mjukvara 3.xx medan Z6II har 1.0x...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det hade jag inte förväntat mig mycket direkt men hoppas så småningom att det kommer någon uppdateringen av mjukvara som förbättrar AF ytterligare... Z6 är inne med mjukvara 3.xx medan Z6II har 1.0x...
Ja man kan hoppas på det, Kamera o Bild skrev just det att de hade hoppats få ut mer prestanda i Af med de dubbla processorerna, och kanske har Nikon inte än fått ut max vad dessa kan ge.

Förra black friday så kunde jag köpa en Z6 med adapter för 16300:- i år så kan vi säga att jag köpte en Z6II med adapter för 23000:- , om man ser till de 2500:- i extra inbytesbonus. Om den är värd de extra pengarna, får tiden utvisa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det någon som förstått om det går att driva Z6II med en powebank? Det går ju att ladda och driva kameran via usb-porten, men det verkade inte som den medföljande kabeln gick att använda och att man ska använda denna nedan av någon anledning som är USB C kontakt som inte passar i min powerbank, det är väl A som den gamla porten heter. Borde väl gå lika bra med en A till C sladd kan man tycka?

 

PMD

Aktiv medlem
USB Power Delivery (högre strömstyrka än gammal vanlig USB-laddning) kanske kräver kablar som tål mer än en vanlig kabel?
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Är det någon som förstått om det går att driva Z6II med en powebank? Det går ju att ladda och driva kameran via usb-porten, men det verkade inte som den medföljande kabeln gick att använda och att man ska använda denna nedan av någon anledning som är USB C kontakt som inte passar i min powerbank, det är väl A som den gamla porten heter. Borde väl gå lika bra med en A till C sladd kan man tycka?

För att kunna använda en Power Bank måste den klara av Quick Charge 3.0 / Power Delivery. Även om en typ A-port rent tekniskt kan klara av upp till 100w så är de flesta begränsade vid 5V 3A, 9V 2A samt 12V 1.5A. Din kabel måste så klart också ha stöd för Quick Charge 3-0 / PD.
Så börja med att kolla om den power bank stöder 3.0 på USB-A alls för gör den inte det så funkar den inte med din Z6II. Nästa steg är att kolla om din kabel fixar Quick Charge 3.0 (inte helt lätt att hitta)
 
Senast ändrad:
ANNONS