Annons

Nya zoomar för 4/3 lanseras vid PMA07

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
De nya gluggarna i klassen High Grade och Super High Grade har fått snabbare drivning med ultraljudsmotorer, SWD. Kaxigt att omnämna de som snabbast i sin klass, även om det i dagsläget kräver ett kamerahus, som ännu inte lanserats.

En ny budget telezoom 70-300 med autofokus, som är mycket kompakt i storlek, och som dessutom liknar den gamla kit-tele-zoomen 40-150 som lanserades tillsammans med E-300'an. Även en anpassad 2x telekonverter ser dagens ljus. Med så mycket zoom behövs ett rejält stativ, eller kanske en stabiliserad kamera?

Så här skriver man om SWD:
The newly developed, original SWD system enables automatic focusing at ultra-high speed with ultra-high precision and silence. When combined with the forthcoming E-1 successor model, these lenses will achieve the world's fastest-class autofocusing. A mechanical manual focusing mechanism is also provided for comfortable manual focusing with accurate response.

  • ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm (24-120mm) F2.8-4.0 SWD
  • ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm (100-400mm) F2.8-3.5 SWD
  • ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm)F2.0 SWD
  • ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm (140-600mm) F4.0-5.6
  • ZUIKO DIGITAL 2.0x Teleconverter EC-20
 

Bilagor

  • zd4.jpg
    zd4.jpg
    53.1 KB · Visningar: 1,431
Har alla gluggar blå rand nu?

SWD på toppgluggarna borde betyda att priset på de "gamla" modellerna borde sjunka.
När 35-100 får SWD (vilket det borde få som toppmodell) kanske priset blir lite överkomligare på den utdaterade versionen.

Tänk med 70-300 och 2X konverter får man motsvarande bildvinkel som ett 1200/f8 på småbild.
Perfekt att plåta månen!
 
Live View

arneri skrev:
Tänk med 70-300 och 2X konverter får man motsvarande bildvinkel som ett 1200/f8 på småbild.
Perfekt att plåta månen!
Man behöver nog en autofokus, som inte finns på någon Olympus-kamera idag för att köra AF med bländare F8 skulle jag tro, men har inte provat själv. Men har man Live View och ett statiskt objekt som månen, så ska man kunna ställa in perfekt skärpa.

Jag provade att ta lite månbilder i helgen, men de blev inget bra, pga både skakningsoskärpa och problem med att ställa in skärpan. Jag tror spegelfällningen åt sidan med min E-300 på ett stativ gav viss skakningsoskärpa. Gissa om jag önskade att jag haft Live View för att ställa in skärpan på spegeltelet med påmonterad konverter.
 
http://www.digitalkamera.de/

TBStoor skrev:
Var hittade du de här bilderna på objetivena?
Jag såg just att du också hittade dessa på http://www.digitalkamera.de/ Det fanns en hel del bilder på E-1 efterträdaren där. Den tyska läsövningen gav väl inte så mycket nytt. Vi får nog vänta till veckan är slut för att veta mera. Den nya kameran ser ut att ha inbyggd blixt, även om den som föregångaren har en mycket avancerad miljötätning. Den inbyggda blixten kan vara bra, i ett system där man fjärrstyr andra blixtar trådlöst.
 
Re: http://www.digitalkamera.de/

Sundvisson skrev:
Jag såg just att du också hittade dessa på http://www.digitalkamera.de/ Det fanns en hel del bilder på E-1 efterträdaren där. Den tyska läsövningen gav väl inte så mycket nytt. Vi får nog vänta till veckan är slut för att veta mera. Den nya kameran ser ut att ha inbyggd blixt, även om den som föregångaren har en mycket avancerad miljötätning. Den inbyggda blixten kan vara bra, i ett system där man fjärrstyr andra blixtar trådlöst.

Stämmer!
Den vridbara skärmen skulle passa min fotograferingsstil mycket väl.
Men som sagt vi får nog vänta lite till!
 
Re: Live View

Sundvisson skrev:
Jag tror spegelfällningen åt sidan med min E-300 på ett stativ gav viss skakningsoskärpa. Gissa om jag önskade att jag haft Live View för att ställa in skärpan på spegeltelet med påmonterad konverter.

Ja, stativet bör nog vara väldigt stadigt och ifall objektivet saknar en bra infästning blir det nog svårt att ens hålla systemet stilla för skärpeinställning.
E-1:an har fördröjning mellan spegeluppfällning och öppning av slutaren.
 
Om jag förstått det rätt så kommer dessa objektiv fungera till alla E-xxx-kameror men SWD kommer bara kunnna utnyttjas hos E-510, E-410 och P-1?
 
Blåring & Silverring

MichaelAlster skrev:
"Har alla gluggar blå rand nu?"
Om jag minns rätt så är det blåa ränder på alla nya objektiv med ED glas
-Aha, så kan det ju vara.
Och silverringen som tidigare bara fanns på SHG (Super High Grade) objektiven, nu kanske betyder att de är miljötätade? Däremot tror jag varken en guldring eller rödring kommer att användas?
 
u66lan skrev:
Om jag förstått det rätt så kommer dessa objektiv fungera till alla E-xxx-kameror men SWD kommer bara kunnna utnyttjas hos E-510, E-410 och P-1?

Om man kikar i Four-Thirds Lens Catalog så ser man att det redan idag finns objektiv från Sigma som t.ex. 30mm f1.4 EX DC HSM, som just har drivning med ultraljud motor, HSM. Fördelen med den öppna standarden, är att till vilken kamera som helst, gammal som ny som har 4/3-bajonetten, så har samtliga objektiv de nio behövliga kontaktstiften som karakteriserar objektivfattningen. De två modernaste objektiv-bajonetterna på marknaden är de från Canon och Olympus, vilka bägge saknar den antika "skruvmejsel-drivningen". Canon har till skillnad från 4/3-Systems även infört en variant på sin bajonett, för att kunna möjliggöra mindre objektiv-konstruktioner på en 1.6 crop kamera.

Olympus kommer nu med den snabbare SWD (Supersonic Wave Drive) drivningen av objektiv i prestandaklasserna High Grade och Super High Grade. Naturligtvis passar dessa nya objektiv på samtliga kamerahus som har 4/3-fattningen, i dagsläget de 7 lanserade kamerahusen från Olympus, plus de två husen från både Panasonic och Leica.

Ett autofokussystem består ju huvudsakligen av tre komponenter; AF-Sensorn i kameran, Hjärnan i kameran, samt drivsystemet i objektivet. E-1'ans efterträdare är förbättrad på de två förstnämnda parametrarna, för att den totala prestandan skall bli just "When combined with the forthcoming E-1 successor model, these lenses will achieve the world's fastest-class autofocusing".

Om man exempelvis tar nya ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm (100-400mm) F2.8-3.5 SWD och jämför med gamla ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm F2.8-3.5 på min gamla E-300, så förmodar jag att den nya är rappare på de styrsignaler den får från mitt kamerahus.

Skulle man jämföra det gamla objektivet monterat på min E-300 och på en kommande E-410, så skulle jag förmoda att den senare generationen AF-hjärna i den nyare kameran, skulle medföra att fokusen blir snabbare. Av det lilla jag själv testat E-400, så tycker jag den fokuserar snabbare än min gamla E-300, trots att de förmodligen har samma AF-sensor med tre fokuspunkter. Naturligtvis behöver man göra en benchmark för att kvantifiera dessa uppgifter.

Sammanfattningsvis skulle jag tro att SWD ger snabbare AF på samtliga hus, men att det behövs en E-3 eller vad den nu kommer att heta, P-1 kanske, för att erhålla bästa skryt-prestanda med de nya objektiven.

Ref:
 
LEICA D VARIO-ELMAR 14-150mm/F3.5-5.6 ASPH./ MEGA O.I.S.(XSM)

Vad ska man med ett Olympus E-510 hus till, när det nu kommer Leica objektiv med ~11x zoom med inbyggd optisk stabilisering och ny ultraljud drivning Extra Silent Motor (XSM) technology. Väldigt kompakt, förhållandevis ljusstarkt, och idealiskt som rese-zoom.

Jag undrar om inte Olympus-husen är unika med att kunna erbjuda två olika bildstabiliseringsmetoder. Nu kan man ju enkelt jämföra vilken metod som fungerar bäst vid olika situationer.

Redan nästa månad börjar försäljningen av en annan Leica-glugg: LEICA D SUMMILUX 25mm/F1.4 ASPH. Undrar just vilket pris den hamnar på?

Ref:
 
Priser på Leica D objektiven

På Panasonics tyska sida finns både rekommenderat pris och introduktionsdato för deras dSLR produkter.
Jag har inte sett priser från någon handlare ännu.

Det finns testbilder på Panasonics internationella sida, bl.a. en porträttbild tagen med bländare 1.4 som har ett kort skärpedjup. Det finns även MTF-diagram som visar objektivens fina prestanda.

Unverbindliche Preisempfehlung:
  • 1.999,00€ DMC-L1KEG-K (hus & kitzoomen)
  • 1.199,00€ L-ES014050E LEICA D VARIO-ELMARIT 2,8-3,5/14-50mm ASPH (lieferbar ab: 15.03.2007)
  • 999,00€ L-X025E LEICA D SUMMILUX 1,4/25mm (lieferbar ab: 15.04.2007)
Ref:
 
*Gnäll* En gigantisk och skitful 1.4-normal för >10 papp... Varför kan inte Olympus klämma fram en liten 1.8-normal för vettiga pengar som alla andra. Nej de slänger sig istället på luren och gör ett long distance call till saurkrautland och TA DA! *Slut på gnället*
 
skitful, nein! Sehnsucht, genau!

Anton W skrev:
*Gnäll* En gigantisk och skitful 1.4-normal för >10 papp... Varför kan inte Olympus klämma fram en liten 1.8-normal för vettiga pengar som alla andra. Nej de slänger sig istället på luren och gör ett long distance call till saurkrautland och TA DA! *Slut på gnället*
Du själv ska ju kika genom gluggen, men låta andra kika på den med lystna blickar. Jag tror nog att en Leica-glugg alltid är en Leica-glugg och för det får man betala ett premium.

Vidare, att som du själv påpekar, anser många att förutom den åldriga E-1'ans avsaknad av efterträdare på marknaden, så är idagsläget den största bristen med 4/3-systemet just avsaknaden av överkomliga fasta brännvidder med hyfsad ljusstyrka. Jag håller med om att det räcker med ett fåtal sådana, säg 2-3 lämpliga brännvidder, för att rätta till denna brist.

Kikar man på Lens Roadmap, så ser man att nästa år kommer en ultravidvinkel zoom i standardklassen.

Nu är det ju en fotomässa på gång, så förhoppningsvis kommer din populära fråga om fasta främst kortare brännvidder att ställas av andra, så kanske vi så småningom får ett svar efter denna vecka på detta.
 
En prime räcker

Jag skulle vara helt nöjd med en ZD17.5mmm/F2.8, vilken skulle motsvara den skarpa OMZ35mm/F2.8 som jag hade till min OM-4.

Olympus har meddelat att de ska kika på möjligheten med "primes", sen deras R&D blivit färdig med E-1'ans efterträdare.

Min enda prime i dagsläget är det kompakta makrot ZD35mm/F3.5, vilket är ett förvånansvärt skarpt och mångsidigt objektiv. Litet och lätt är det dessutom. Enda nackdelen är att det saknar ultraljuds-drivning, men å andra sidan var inköpspriset väldigt billigt.
 
Senast ändrad:
six primes

I dagsläget finns det 6 st fasta brännvidder för 4/3-systemet. Visst kan man önska att det finns flera, och sådana kommer förmodligen. Vilka ytterligare, utöver dessa finner övriga önskvärda?
 

Bilagor

  • 4-3 primes.gif
    4-3 primes.gif
    25.2 KB · Visningar: 665
four macros

Utöver ovan nämnda six primes så finns det 4 utmärkta makro-objektiv.

Så inalles, så finns det faktiskt hela 10 primes till Four Thirds Systems.

Utbudet är alltså inte så knapert. Betänker man dessutom att det finns zoomar i alla prestandaklasser, som täcker 7mm till 250mm, så är det inte så pjåkigt. I 35mm termer motsvarar detta 14mm till 500mm från Olympus. Lägger man sedan till utbudet från Sigma, så når man hela 800mm (1600 mm i 135-film terminologi), så är utbudet i dagsaktuell status inte så illa med hela 27 objektiv. Förmodligen är det ett rekord i branschen.

Ref:
 

Bilagor

  • macro.gif
    macro.gif
    15.2 KB · Visningar: 709
Det som framförallt saknas (även med APS-storleken för övrigt) är framförallt vidvinklar och ett porträttelen med så pass stora ingångspupiller att man kan få rimligt kort skärpedjup. På vidvinkelsidan är det naturligtvis en fåfäng förhoppning att få något i stil med säg 17,5 mm f/1,0, d v s motsvarande en billig och bra 35:a med f/2 till småbild, men ett bra porträttele tycker jag är smått skamligt att man inte har.

Ett 50/1,4 skulle duga, med tanke på bildproportionerna får det nog anses motsvara närmare 90/2,5 än 100/2,8 i porträttsammanhang, och det duger trots allt rätt långt. Att använda småbildsnormaler är långt ifrån optimalt, det behövs något som är konstruerat för uppgiften. Som det ser ut nu verkar Pentax bli först med sitt kommande 55/1,4, i övrigt verkar det helt tomt på porträttelesidan. Med tanke på att det vimlar att fina porträttgluggar för småbild och att de ju inte är speciellt avancerade att konstruera så är bristen uppseendeväckande.
 
ANNONS