Annons

Nybörjare. Köpa zoom. Dyrt eller billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spesam

Aktiv medlem
Jag är nybörjare med en EOS 300D, och nu skall jag skaffa mig ett zoomobjektiv, typ 70-200 eller 70-300 mm.

Min fråga är om jag skall köpa ett försklassigt objektiv eller en billigare variant?

Jag har läst på om alla sorter, så jag vet hur utbudet ser ut. Proffsen tycker att de billigare varianterna är skräp. Frågan är dock om jag som bara hållit på i några veckor kan uppfatta skillnaden tillräckligt mycket för att jag skall tycka att det är värt priset.

Bör jag börja med en billig variant för att sedan byta upp mig? Eller är det lika bra att lägga ut några extra tusenlappar direkt?

Så här ser valsituationen ut mer konkret:

Canon EF 70-200/4,0 L USM (7000 kr)
Canon EF 75-300/4-5,6 III USM (3000 kr)
Canon EF 80-200/4,5-5,6 II (1500 kr)

Vad är ett bra val för en nybörjare?

Stefan

Lägg ut några tusenlappar extra! Jag köpte ett budget alternativ ibörjan det var kul i ca 1månad sen kände jag att kvaliteten sög och då kör jag ändå analogt och har aldrig tittat på mina bilder i den storlek som du kommer titta på! Köpr 70/200 f/4 och du kommer bli supernöjd!

//Mvh Viktor

Har du råd att lägga de extra pengarna på direkten är väl inte valet så svårt. Köper du en bättre optik är du nöjd med den längre.

Jag vet inte hur Sigmas 70-200/2.8 står sig mot Canons 70-200/4, men Sigman sägs vara mycket bra och den extra ljusstyrkan är ju inte tråkig. Priset skiljer ju inte SÅ mycket.

Nu är väl jag egentligen inte rätt man att svara, eftersom jag inte har kört med någon bättre optik, men jag tar mig friheten att dela med mig av mina åsikter ändå. Köpte Sigmas 55-200/4-5,6 till min 300D och är väldigt nöjd med det.

Är liksom du en glad nybörjare som fotograferar väldigt mycket. Har haft 55-200 sedan i februari och använt det i många olika situationer (sport, konferenser, konserter, arkitektur etc.). Tycker att det är ganska behändigt - litet och lätt! - och så gillar jag faktiskt att brännvidden är anpassad till kitlinsen så man inte får något glapp. (OK, kanske en marginell fördel, men ändå... ;-))

Tror den ligger på 1795:- hos Cyberphoto, men jag kunde köpa mitt för 1500:- hos en fotohandlare som hade splittat ett paket och fått ett över.

Bildkvalitet, distorsion etc. kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har något att jämföra med, men det duger verkligen för mig.

I stället för att lägga 7000:- på ett grymt teleobjektiv köpte jag en bra blixt och en billig glugg, och det har jag verkligen inte ångrat. Vill jag byta upp mig senare kan jag alltid sälja mitt billiga objektiv och torska några hundralappar, men under tiden har jag haft mycket glädje av blixten!

En bild tagen med objektivet hittar du förresten i mitt album: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=175010

Om du vill kan jag mejla dig ett utsnitt i 100%. Säg till i så fall, och lycka till med vad du än köper!

ANNONS
Götaplatsens Foto