Annons

Nybörjare. Köpa zoom. Dyrt eller billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spesam

Aktiv medlem
Jag är nybörjare med en EOS 300D, och nu skall jag skaffa mig ett zoomobjektiv, typ 70-200 eller 70-300 mm.

Min fråga är om jag skall köpa ett försklassigt objektiv eller en billigare variant?

Jag har läst på om alla sorter, så jag vet hur utbudet ser ut. Proffsen tycker att de billigare varianterna är skräp. Frågan är dock om jag som bara hållit på i några veckor kan uppfatta skillnaden tillräckligt mycket för att jag skall tycka att det är värt priset.

Bör jag börja med en billig variant för att sedan byta upp mig? Eller är det lika bra att lägga ut några extra tusenlappar direkt?

Så här ser valsituationen ut mer konkret:

Canon EF 70-200/4,0 L USM (7000 kr)
Canon EF 75-300/4-5,6 III USM (3000 kr)
Canon EF 80-200/4,5-5,6 II (1500 kr)

Vad är ett bra val för en nybörjare?

Stefan

Lägg ut några tusenlappar extra! Jag köpte ett budget alternativ ibörjan det var kul i ca 1månad sen kände jag att kvaliteten sög och då kör jag ändå analogt och har aldrig tittat på mina bilder i den storlek som du kommer titta på! Köpr 70/200 f/4 och du kommer bli supernöjd!

//Mvh Viktor

Har du råd att lägga de extra pengarna på direkten är väl inte valet så svårt. Köper du en bättre optik är du nöjd med den längre.

Jag vet inte hur Sigmas 70-200/2.8 står sig mot Canons 70-200/4, men Sigman sägs vara mycket bra och den extra ljusstyrkan är ju inte tråkig. Priset skiljer ju inte SÅ mycket.

Nu är väl jag egentligen inte rätt man att svara, eftersom jag inte har kört med någon bättre optik, men jag tar mig friheten att dela med mig av mina åsikter ändå. Köpte Sigmas 55-200/4-5,6 till min 300D och är väldigt nöjd med det.