Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är inte helt lätt att välja kamera, bästa är förstås om du till nästa vår ändå lyckas åka till någon större kamera affär och få känna på riktigt bland olika kameror, Systemkamera låter alltid lite mäktigt ( jag mins min allra första själv )- men systemkameran ger inga magiska bilder av sig självt, bra att vara förberedd på det.

Skall man välja för resten av livet ( som tillverkarna så klart alltid vill )- är inte det lättaste, en inte så dum tanke kan vara att första köpet räknar du som andra kamera lite senare i livet, med tidiga äldre Fuji modeller så brydde dom sig inte så mycket över video kvaliteten, så video var inget vidare att hoppa högt över ( stor skillnad mot dom nyaste av i dag )- Panasonic och Sony hade bra familjeklass på sina Full HD, tex A6000, Panasonic tidiga med 4K video och bra priser och har också en modell med fast zoom objektiv ut till 250mm, LZ 1000 osäker på namnet nu.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag hade besökt någon sådan butik om jag kunde, men jag bor i Blekinge och har ingen foto butik i närheten. ScanavianPhoto finns i Malmö, men även dit är det en bit att åka.
ScandinavianPhoto var endast ett förslag till en speciallist, självklart finns det flera andra kompetenta butiker.
Ingen fotobutik i närheten?
Behöver du verkligen en fotobutik, som granne?
Köpa t.ex. en kamera gör man, genom att först grundligt undersöka olika modeller och storlekar, rent praktiskt, - se och känna på storleken/vikten - , vilken som just passar det egna behovet, kollar även på internationella fotosajters kameratester.
 
Tips om resekamera

Jag är amatör och har använt Canons systemkameror (50D, 5Dmkii, 6D) Nikons systemkameror (750D) och nu Sony Arii. När jag skulle på turistresa till Vietnam för några år sen ville jag ha en mindre kamera. Jag köpte en Panasonic Lumix LX100 som just då kommit ut. Det är den bästa kamera jag ägt. Går att plåta i automatläge och enkelt gå över i manuellt läge med massor med inställningar som är lätta att hantera. Vad jag gillar mest med kameran den utsökta bildkvalitén med lugna fantastiska färger. Med mina systemkameror måste man plåta i RAW och köra bilderna via Photoshop för att få samma bildkvalitet, vilket tar massor med tid.
Kameran är liten går nästan ner i fickan.
 
ANNONS