Annons

Nybörjare, Kamera? Utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

crex

Ny medlem
Hej! Jag heter Niklas och är 16år.

Jag har länge funderat på att köpa en hyffsad kamera och en vit duk att ha som bakrund. Det jag främst kommer plåta på är människor och djur.

Nu undrar jag vad för utrustning behöver köpa.
Jag har kikat lite och är småsugen på http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=350D

Såklart vill jag ha tips på andra kameror och utrusning jag behöver!

Tack på förhand.
/Niklas

Istället för Tamron 17-50/2,8 hade jag kollat på Tamron 28-70/2,8. 70 mm är en bra brännvidd för att ta klassiska porträttbilder.

Förutom kamera och bakgrund behöver du kanske en ljuskälla.

Min första porträttutrustning var en kamera, en vit pappersbakgrund och en 1000 W-lampa inbyggd i en softbox. Som reflexskärm använde jag en projektorduk på ben.

Det spelar inte så stor roll vilken kamera du köper. De nya systemkamerorna är allihop jättetrevliga att använda och ger bra resultat. Du kommer att bli nöjd oavsett vad du väljer.
Objektiven är det värre med. De billigaste zoom-objektiven som tillverkarna skickar med i paketerbjudanden är ofta helt sanslöst dåliga. Jag kan speciellt avråda från Canons lågpriszoomar.
Ett alternativ till en något dyrare zoom är att köpa ett objektiv med fast brännvidd. Canon har ett 60mm som är mycket skarpt och inte helt oöverkomligt i pris. Ett annat bra alternativ är Canons 50/1,4. 50-60 mm är bra brännvidder för porträttfoto, så länge man använder kameror med sensorer i APS-storlek.

Det viktigaste är att du tar mycket bilder, tittar mycket på bilder och lär dig av det du ser. När du tycker om en bild försöker du förstå varför den är bra och hur du kan göra en likadan, fast bättre. Försök hitta någon annan med bildintresse att diskutera med. Man lär sig snabbare tillsammans.

ANNONS
Götaplatsens Foto