Annons

Nybörjare letar stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

VicicM

Medlem
Hejsan,

Jag har en Canon 60d med tre objektiv. 17-85mm USM, 70-300mm USM samt det billiga 50mm fast objekivet.

Vill komma igång med att fota och känner att jag vill ha ett stativ, har märkt att jag gillar att fota mycket landskap och natur, ibland med lite längre exponeringstid. Ni vet ju hur väl det funkar utan ett stativ. Vill helt enkelt ha bättre koll på mitt fotande.

Iom att jag redan har lagt ner en del pengar på kamerahuset och stativen tänkte jag inte snåla på stativet? Hade tänkt mig runt 2000kr kanske? Räcker det till ett bra stativ?

Jag tittade lite på stativ för ett par månader sedan och hittade ett bra som kostade runt 2000kr men jag börjar bli fundersam om det är den då den verkar kosta runt 1500kr nu, den jag syftar på är Manfrotto 055xprob.

Jag är 190cm lång för övrigt, vad kan ni rekommendera för ca 2000kr och runt 800-1000kr för ett huvud som är lätt att jobba med att applicera kameran, och som man med en liten knapp eller vrede kan snurra kameran åt iprincip vilket håll som helst.

PS! Går det bra att ha 70-300 objektivet på kameran och sedan kameran på stativet, vill ju inte bryta av något :p

Tacksam för alla svar!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Få har nog ångrat inköp av Manfrotto 055! Jag har ett och absolut inte ångrat mig! Beträffande huvud är jag en sådan trevägshuvudsfan, så jag tycker att det ska vara ett sådant. Men det är tydligen ett religiöst krig mellan anhängarna av dessa och kulled...

Per.
 

VicicM

Medlem
Tack för svaret, jag märkte att denna tråd snarare ska placeras i köpråd, så jag önskar av moderator att denna stänges så postar jag den i köpråd.

Ursäkta mig!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Få har nog ångrat inköp av Manfrotto 055! Jag har ett och absolut inte ångrat mig! Beträffande huvud är jag en sådan trevägshuvudsfan, så jag tycker att det ska vara ett sådant. Men det är tydligen ett religiöst krig mellan anhängarna av dessa och kulled...

Per.
Jag håller med du! Nästan, i alla fall. ;-)
Jag har ett Manfrotto 055XPROB och har inte ångrat köpet. Däremot föredrar jag en rejäl kulled, och har en Manfrotto 484RC2 med snabbplattor.
Jag har också kompletterat med ett enbensstativ, Manfrotto 695CX och på det sitter en Manfrotto 234RC med snabbplattor.
Dessa två lösningar passar mig perfekt, men det finns säkert de som är av annan åsikt.
Anledningen till att jag valt alternativen med snabbplattor är att jag har snabbplattor på stativfästena till mitt EF 70-200/4 l och 100/2,8 macro. Nu önskar jag bara att det skulle finnas stativfäste till 24-70/2,8 L. ;-)
 
ANNONS