Annons

Nybörjare med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilz

Medlem
Jag har en Nikon D-100 och har nyss köpt en liten blixt för att lära mig detta. Jag köpte en Nikon SB-22S och har testat o testat.. men bilderna blir bara överexponerade gång på gång. Jag håller på att bli galen, kör iso 200 och vill gärna ha bländarvalet 2 , men det spelar ingen som helst roll vilken slutartid jag kör med verkar det som.

Vad är det jag gör fel?
Hjälp mig innan blixten åker ner i papperskorgen.. :)

Fungerar verkligen den blixten med D-100? Verkar ju som kamera och blixt inte pratar med varandra med TTL.

Det står i manualen att de ska funka ihop. Och i affären intygade de även detta, åh alltid ska det va ngt fel..

Nåja, ringde o snackade med dem o de sa att de givit mig fel saker så jag får byta in.. tack, nu vet jag iaf att det inte är jag som är knäpp :D

Jag tror att du dessutom förbisett en liten detalj i sammanhanget: när man använder blixtljus (som huvudsaklig ljuskälla) är slutartiden mindre interessant. Blixten 'brinner' så kort tid att slutaren kan inte användas för att reglera ljusmängden som hamnar på filmen. Du måste använda bländaren istället (eller flytta blixten längre från motivet). Om du nu måste använda bländare 2 så får du försöka strypa blixtens effekt eller flytta den längre bort från ditt motiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto