Annons

nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaze

Aktiv medlem
Jag har varit medlem på denna sida ett tag och brukar titta runt bland alla bilder, blir grymt imponerad vilka bra bilder det finns. En bild på en skruv eller vad som helst kan bli hur snygg som helst. Men när jag ska prova ta såna bilder så blir det bara fult och konstigt.

Finns det några hemligheter, eller är bilderna redigerade eller är min kamera för dålig? (har en ixus 430) Man kanske måste ha en systemkamera för att det ska bli spännande bilder...

Vore tacksam om någon kunde ge mig lite tips :)

Spännande bilder på enkla motiv handlar om ljus, komposition, skärpedjup, färger (eller inte färger, d.v.s. s/v), vinkel, perspektiv.

Allt det där kan man göra med vilken kamera som helst i princip.

edit: det som krävs är kunskap/förmåga/talang.. :D

Senast ändrad:
Testa att kolla på massa bilder. När du hittar nån du tycker är ovanligt bra, försök analysera varför och vad i bilden som är ovanligt bra. Ljussättning, färger, former. Sen kan du försöka efterlikna dom bilderna själv när du tar. Eller ta helt andra bilder men med liknande uppbyggnad.
Hitta vad som gör en bild bra och gör så helt enkelt. =)

Det är som Kim säger, att det krävs lite kunskap och kreativitet för att få fram en trevlig bild.

Angående din kamera så tror jag inte den är så dålig. Alla mina bilder i mitt album har jag tagit med en Canon Powershot A60 (2 megapixlar) och tycker själv att man fått till snygga bilder med den.. Det hänger alltså mer på själva fotografen och inte bara på utrustningen.

Lycka till! =)

Ska jag välja själv så har jag tagit mina 3 bästa bilder med, en engångskamera, och en 1mpix superkompaktkamera. det som är synd i detta sammanhang är att bilderna är alldeles för dåliga (tekniskt) för att göra något med.

ANNONS
Götaplatsens Foto