Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor om kalibrering av färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Spesam

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Epson-skrivare och skall nu till att producera egna foton. Jag är helt grön på området, och behöver därför svar på några grundläggande frågor:

1. Jag har fattat att jag måste kalibrera skärmen för att få skrivaren och datorn att förstå varandra. Men hur kan skrivaren veta vad jag har gjort med skärmen?

2. Jag har skrivit ut ett par bilder direkt från minneskortet, men tycker att de har blivit för mörka. Måste man kalibrera kameran och skrivaren också?

3. Om kalibrering både på längden och tvären är nödvändigt, hur kommer det sig då att Epson kan sälja en sådan skrivare som Picture Mate? Tanken med denna är att användaren bara skall behöva trycka på en knapp och sen få ut fina bilder utan att behöva justera någonting. (Jag har inte PM, utan nämner den bara som exempel.)

4. Vilken programvara måste jag ha för att kalibrera? Klarar jag mig med Photoshop 2?

5. Finns det en enkel handledning för kalibrering publicerad någonstans?

Stefan

Öpir skrev:
Jag har precis köpt en Epson-skrivare och skall nu till att producera egna foton. Jag är helt grön på området, och behöver därför svar på några grundläggande frågor:

1. Jag har fattat att jag måste kalibrera skärmen för att få skrivaren och datorn att förstå varandra. Men hur kan skrivaren veta vad jag har gjort med skärmen?

Det behövs inte om du arbetar i ett program som kan hantera en arbetsfärgrymd, som Photoshop 5 och senare.

2. Jag har skrivit ut ett par bilder direkt från minneskortet, men tycker att de har blivit för mörka. Måste man kalibrera kameran och skrivaren också?

Nej, det ska inte behövas. Ska du skriva ut direkt från minneskortet måste du bara exponera helt rätt.

3. Om kalibrering både på längden och tvären är nödvändigt, hur kommer det sig då att Epson kan sälja en sådan skrivare som Picture Mate?

Epson skickar med en profil. Sedan kan man diskutera hur bra dessa är. Min erfarenhet är att de blivit bättre, men är inte perfekta än.

4. Vilken programvara måste jag ha för att kalibrera? Klarar jag mig med Photoshop 2?

Menar du Photoshop 2, eller Elements 2? Photoshop 2 är ett program som släpptes 1992, eller något liknande. Det är svårt att profilera. Photoshop Elements 2 går utmärkt att kalibrera.

5. Finns det en enkel handledning för kalibrering publicerad någonstans?

Beror på vad du vill kalibrera. Skrivare kräver en hel del utrustning och kunskap, skärmar är lite enklare.

MVH/Stefan

Tack Stefan, jag tror att jag börjar få kläm på det här även om det går sakta.

Jag menade naturligtivs Photoshop Elements 2, som alltså inte har en så kallad arbetsfärgrymd. Vad är då en arbetsfärgrymd?

Stefan

Öpir skrev:
Jag menade naturligtivs Photoshop Elements 2, som alltså inte har en så kallad arbetsfärgrymd. Vad är då en arbetsfärgrymd?

Stefan

Elements 2 har en arbetsfärgrymd. Det är den färgbeskrivning som programmet arbetar med internt, som t ex Adobe RGB eller sRGB. Om du ska göra egna utskrifter rekommenderar jag att du väljer Adobe RGB som arbetsfärgrymd.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto