Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Man skiljer mellan (genomsikts)sökare och skärm. Skärmen är alltså den display som sitter på baksidan av kameran, och som på många kameror är det enda sättet att se vad man fotograferar.

Sökare är den glugg/det genomsiktshål som man sätter ögat till för att se vad man fotograferar. Kan vara optisk, vilket på mindre kameror är mindre bra, eller elektronisk, vilket innebär att det är en liten skärm som visar samma bild som den stora. Många fotografer tycker ändå att man vill sätta ögat till för att se vad man knäpper på, och det ger också viss extra stabilisering. Väldigt mycket smaksak.

En bra Wikipedia artikel om digitalkameran, hur den är konstruerad etc finns bla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Digitalkamera

Vad som är bäst beror ju också lite på vad och hur man fotograferar. Det är möjligtvis en smaksak om man använder korta brännvidder och/eller inte gör så stora utskrifter. Vill du använda ett lite längre tele för t.ex. fågel, eller göra bilder som fortfarande ser skarpa ut när du skriver ut dem i A1 vill du ha all extra stabilitet du kan få. Är det stillastående landskap behöver man inte oroa sig för lagg, och man kan sätta kameran på stativ och dra ett svart skynke över sig som gamla tiders fotografer för att stänga ute soljus och reflexer och störande omgivning så fungerar säkert skärmen på baksidan alldeles utmärkt, men inte lika bra för rörliga motiv som sport och lekande barn, djur och natur m.m.

På många kameror går att fästa lösa över displayen på baksidan, så att man så man kan få en förstorad bild och ett okular att titta i även om kameran bara har en display på baksidan. Dessa konstruktioner har dock en tendens att bli ganska klumpiga, men kan vara ett bra alternativ om man använder DSLR till video, eftersom man ju då är hänvisad till skärmen på baksidan då spegeln ju måste vara uppfälld när man filmar.
 
--- Ifall du ska fota människor i Asien så tror jag att det är av vikt att kameran är någorlunda diskret. Det kan därför finnas skäl att överväga en spegellös kamera här.


Varför då? Det finns inget mindre diskret än Japanska fotografer. O de flyttar vänligt o repektfullt på alla de inte vill ha med i bild. I alla fall när de reser i Grekland...
För det första är Japan inte detsamma som Asien. Asien har ungefär 30 gånger fler invånare än Japan enbart, och ca 115 gånger större area.

För det andra har jag ALDRIG NÅGONSIN sett japanska fotografer uppträda så som du beskriver. Har i och för sig aldrig varit i Grekland och det kan kanske ha hänt där att VISSA japanska turister har uppträtt så, men det går ju därför absolut inte att dra ut detta till att gälla alla japaner.

I Japan vimlar det av kameror, "alla" har massor, så man torde vara extremt vana vid att det fotas hur som helst hela tiden där (läste någonstans att japanerna i snitt byter till nya kameror tio gånger så ofta som vi västerlänningar). Däremot finns det säkerligen områden inom övriga Asien där invånarna aldrig någonsin har sett en kamera, eller i varje fall ytterst sällan. Då kan man förvänta sig att mötas med stor misstänksamhet eller kanske värre än så ifall man drar fram en iögonenfallande "tjockkamera". Där torde det vara betydligt bättre att köra med en mindre kamera som ser ut som en kompaktkamera (ex. A6000 med det infällbara kitobjektivet). Vissa spegellösa kameror är ganska stora och kan också vara mindre lämpliga, som t.ex. OM-D EM-1 eller Fujifilm X-T1, vilka ser ut som "riktiga" kameror.

Och till sist men inte minst - trådskaparen skrev ju Asien, inte Japan. Finns ingenting som säger att Thol avser att besöka Japan överhuvudtaget! :)
.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto