Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarvarning! Systemkamera eller större kompaktkamera som andra steg?

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
Själv är jag relativt darrhänt vilket gör att jag inte klarar av att hålla still och inducerar skakningsoskärpa i kameran på 1/brännvidd*omräkningstal. För Canon EOS 300 1/brännvidd*1,6 och för Konikaminolta A1/A2 (med objektivet 7-50 mm) 1/bännvidd*4.

Hej, darrhänthet har inte mycket att göra med skakningsoskärpa. Jag käner alkoholister som klarar av att handhålla som om dom hade IS inbyggt.
Mycket handlar om teknik. Håll kameran rätt,åll ihop armbågarna, ta stöd mot omgivningen, öka ISO-talet och krama av skottet. Träna och läs bruksanvisningarna. Det behöver inte kosta för att bli bättre.
Rispåsar, modellera, kapsyler, mössor, enbeningar, grenar och stenar och lite fantasi är lika bra som IS, fast billligare. Det går inte att köpa sig till perfektion.
 
Håll dig till Canon dom har som du kanske redan märkt det bästa totalkonceptet kamera och programvara.

Nu har det kommit en ny skjortfickskamera med kanonprestanda, Canon Powershot S80.

Gå in ock läs här:

http://www.dpreview.com/news/0508/05082205canons80.asp

Man har plockat in en massa funktioner från dom stora SLR kamerorna bl.a kontinuerligt fotograferande med 1,8 bild/sek upp till kortet är fullt. Man skall alltid ta en 3-4 bilder i följd på människor för att sortera bort dom där man blundar och grimaserar.

Kameran har börjat säljas nu men levereras inte förrän i början av Oktober. Kostar hemkörd från Tyskland ungefär 4700 kr. Mycket prisvärt.

Sedan hoppas jag att du uppgraderat och lärt dig Canon Zoombrowser till 5.2.1. Då vet du hur fint man kan jobba med bilder.

S80:an får en ännu nyare ZB 5.5 när den kommer.
 
MItt resonemang vid kameravalet.

Jag kan hålla med om att 350D känns plastig .
Det är nog den mest plastiga system kameran jag har någonsin ägt !

Men swt atörsta misslyckandet med ett kame
raköp är
när man efter att tag får en tanke ,
"jag skiter att ta med kameran, orkar inte släpa på den klumpen ,jag kan plåta med mobilen"....

Och då är det Vikten som avgör.
Så vitt jag förstår så är 350D med batteri
absolut lättast bland alla systemkameror .
Inklusive kit gluggen, batteri och Cf kortet så väger den 724 gram .
kamerahuset och batteri = 524 G .

Tex Nikon Coolpix 8800 ( en kompaktkamera ) väger
680gram .
 
hornavan skrev:
Christer1 skrev:

Nu har det kommit en ny skjortfickskamera med kanonprestanda, Canon Powershot S80.

Kanonkamera utan RAW!? Skit, säger jag.
Jag håller naturligtvis med dig. Vill också ha RAW eftersom jag numera 100% kör RAW med min 20D. Men om man jämför nya 80:an med övriga skjortfickskameror på marknaden (som inte heller har RAW) så är det ju en enorm skillnad. Digic II processorn från 20:an har ju gjort underverk på 80:ans snabbhet och troligen på AF också.

Den verkar helt oöverträffad just nu som skjortfickskamera och är ett bra komplement till 20D när det inte är läge att använda den och det är ju tyvärr ganska ofta.
 
ANNONS