Annons

Nyligen gått över till digital ffotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ChE-GlobNB

Ny medlem
Hur ser jag på Pc att en digital bild är skarp? Om jag har 10 nästan likadana bilder inlästa eller scanade, hur ser jag då vilken som är skarpast? Då jag läser in bilden i ex. Photoshop får jag upp den till 12.5%" Bilden har image size 5400x3485 pix 30x47 cm och 290 i upplösning"
Frågor:
Om jag drar upp bilden till 100% är det då så som den kommer att se ut vid printning i storlek 30x47cm??
Jag kan ju aldrig se mer än 72 dpi på skärmen och förstår därför inte hur jag skall kunna bedömma en digital bild på en PC
Tacksam för lite vägledning

Om jag inte är helt ute och cyklar:

Du ser alla pixlar på din skärm om du har bilden 100%-ig storlek, du ser då 72 punkter per tum.
När du skriver ut bilden i t ex 300 punkter per tum så packas pixlarna tätare, alltså blir bilden mindre utan att du tappar bildpunkter.

I teorin har en skärm 72ppi i verkligheten brukar det vara ca 100ppi

Om din bild är 30x47 i 290ppi så blir den alltså ca 3ggr så stor på skärmen (om du visar samtliga pixlar).

Ser den skarp ut i 100% då är den skarp. Ser den suddig ut i 12% då är den nog suddig. Allt däremellan får du avgöra själv när du tittat på bilden och fundera på vad du ska ha den till.

ANNONS
Götaplatsens Foto