Annons

Nytändning fotografering (vilda djur och tele)

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger Vikström

Aktiv medlem
Själv hade jag 600/4 Nikon det var för tungt för mig så jag bytte till 500/5,6 nikons nya glugg. prestanda mässigt så är den långsammare men skärpa mässigt är den mycket bra. Sen är det som alltid, man saknar de extra steget i ljusstyrka.
se bilder på min sida www.rvbild.se alla nya bilder tagen med nya gluggen
/Roger
 

ErlandH

Aktiv medlem
För fågelfoto helt OK att ange en motsvarande brännvidd och den bländare som det faktiskt är om man ser till exponeringen. Hade det däremot varit fråga om tex porträttfoto där kanske skärpedjup är en viktig parametrar så hade det varit annorlunda.
Fast om man ska ange "den bländare som det faktiskt är" så vore det ju rimligt att också ange "den brännvidd som det faktiskt är". Om man däremot väljer att bara räkna om det ena utifrån skillnader i sensorstorlek, och ange "motsvarande", så blir varje jämförelse helt missvisande. Jag tror inte att någon i den här tråden anser att maxbländare (dvs möjliga brusnivåer och möjligt minsta skärpedjup) är helt oviktiga parametrar när man fotograferar fågel.
 

bjorni

Ny medlem
Kombinationen Nikon 500 mm PF F5.6 med Nikon Z 6 eller 7 Mark II är svårslagen. Z-husen klarar att autofokusera till och med med 2 ggr teleconverter, med F5.6 objektiv. Ett alternativ till 500 mm PF kan vara Sony 200-600 mm på ett Z-hus. Man behöver då en adapter för Sony-fattning. Sony-gluggen väger obetydligt mer än Nikon 500 mm PF, och Sony-gluggen är dessutom ungefär hälften så dyr i inköp. Båda dessa objektiven presterar mycket bra optiskt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kombinationen Nikon 500 mm PF F5.6 med Nikon Z 6 eller 7 Mark II är svårslagen. Z-husen klarar att autofokusera till och med med 2 ggr teleconverter, med F5.6 objektiv. Ett alternativ till 500 mm PF kan vara Sony 200-600 mm på ett Z-hus. Man behöver då en adapter för Sony-fattning. Sony-gluggen väger obetydligt mer än Nikon 500 mm PF, och Sony-gluggen är dessutom ungefär hälften så dyr i inköp. Båda dessa objektiven presterar mycket bra optiskt.
Fast utan AF gissar jag om du nu ska Sony optik till Z. Det ska bli spännande att se hur Nikons 200-600 blir med Z fattning.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag fick idag min 300pf, gjorde en första test men jag behöver nog göra om den med samma bildutsnitt vid fotograferingen. Men med D500 kan man jämföra mot 200-500

 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jag fick idag min 300pf, gjorde en första test men jag behöver nog göra om den med samma bildutsnitt vid fotograferingen. Men med D500 kan man jämföra mot 200-500

Intressant! ska bli spännande å se ev mer jämförelser framöver.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Lite mer jämförande tester

Tack för att du delar med dig!
Nu är det ett tag sedan jag själv skrev i tråden men efter mkt funderingar fram och tillbaka så kommer jag införskaffa ett 300/4 af-s (istället för 200-500). Denna kommer jag att komplettera med en tc14. Jag har haft ett 300/4 af-s tidigare så jag vet att det är en mkt fin glugg som presterar oehört bra (även om den saknar VR)
En beg 300/4 af-s är mkt billigare i inköp än vad en 200-500 är (även med telekonverter).
Tanken lutar även åt att skaffa en D500 alt Z50 i framtiden för att få ännu mer räckvidd.

Mitt beslut grundar sig mkt i att jag ser zoomen som "onödig" då jag till 99% kommer köra den i ändläget. Av min långa erfarenhet inom naturfoto så är det extremt få sitautioner där man kännt sig begränsad av fast optik. Oftast kan man sällan få för mycket brännvidd. Skulle man hamna i situation där man är för nära så får man helt enkelt använda sin kreativitet och komponera efter bästa förmåga.
Jag ser även det extra bländarsteget som avgörande faktor. Det ÄR skillnad på F4 och F5.6 när man fotograferar i gryning/skymining.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Nu är även telekonvertern införskattad :)

Här är några bilder som jag tagit hittills med kombon. Det blir riktigt bra.
Visa bilaga 154193Visa bilaga 154194Visa bilaga 154195Visa bilaga 154196
Snyggt, det äldre 300/4 har ju minst samma skärpa som 300pf, kanske t.o.m bättre. Hur den är med TC1,4ii jämfört med 300pf samt TC1:4iii vet jag inte, men ser man till dina bilder så fungerar det riktigt bra. Det är väl nackdelen att vara utan VR, så är den ju större också
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Snyggt, det äldre 300/4 har ju minst samma skärpa som 300pf, kanske t.o.m bättre. Hur den är med TC1,4ii jämfört med 300pf samt TC1:4iii vet jag inte, men ser man till dina bilder så fungerar det riktigt bra. Det är väl nackdelen att vara utan VR, så är den ju större också
Den är något större än den nya 300/4 men jag ser inte den som stor. Jag tycker fortfarande att den är ganska liten och behändig (om man ex jämför med en 300/2.8). VR är väl i så fall det största nackdelen. Jag hade förmodligen haft mer keepers om den hade haft VR.
 
ANNONS