Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller fjärrutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekorreburgare

Aktiv medlem
Hejsan på er kunniga människor.

Jag har utveklat något att ett enormt fotosug och tycker det är fruktansvärt kul. Har nu beställt mig ett Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS som förstärkning till mitt Kit objektiv 18-55.
Samt en Canon SpeedLite 430EX II blixt. (dröjer tills objektivet kommer in om 2-3veckor)

Idag va jag ute i drygt 8 timmar och fyllde på mitt 4gb minneskort.
Nu väl hemma så är jag lite besviken då de flesta bilderna (landskap) är lätt suddiga. Dvs på de bilder jag haft längre slutartid på, för att ljuset vart dåligt.

Misstänker att det uppstår när man använder kitobjektivet på stativ och det uppstår små skakningar när man trycker på knappen. Men jag vill helst inte råka ut för detta igen så den stora frågan är ska man lägga ut någon hundring på o köpa en fjärrutlösare på tradera eller är det värt att lägga de 1800 på "samma" 18-55 objektiv fast med IS?

Eller har ni kanske någon annan bra idé på vad jag ska köpa in.
kanske ska ändra alla mina beställningar och satsa på en annan grund? Min budget är väl MAX 7000 just nu.

Hade jag vetat hur man gjort en generad smiley här nu, så hade jag gjort en. :)

Jag vet faktiskt inte varför jag inte tänkt så långt.

Tankar och förslag mottages gärna ändå.

Varför inte titta på ett nytt stativ istället, eftersom du får skakningsoskärpa vid långa tider. Kör själv med tider på minuter utan oskärpa på stativ. Allt pekar på att ditt stativ är för klent, var själv ute igår kväll använde 400 mm med 1,4 konverter, med tider upp mot 30 sek utan skakningsoskärpa med mitt stativ.
Sven-Åke

Kan bara instämma i Sven-Åkes förslag.
Ett stabilt stativ tillsammans med trådutlösare gör susen.
Jag har inte varit speciellt nöjd med mitt Sigma 70-300, men med stativ o trådutlösare blir det skarpt så det räcker för mig iaf.

Förutom självutlösare eller fjärrutlösare, pröva också att fälla upp spegeln. Det ska tydligen ta bort de sista möjliga skakningarna - om detta verkligen stämmer vet jag inte, men är man skakningsparanoid så är man. :)

Förutom självutlösare eller fjärrutlösare, pröva också att fälla upp spegeln. Det ska tydligen ta bort de sista möjliga skakningarna - om detta verkligen stämmer vet jag inte, men är man skakningsparanoid så är man. :)

Det stämmer faktiskt, när slutartiderna hamnar på flertalet sekunder är det spegeluppfällning en bra försäkring.

/kent

Tack för alla tips och tankar, uppskattas verkligen!

Aldrig hört talas om innan, men har nog kollat i manualen och gjort en liten anteckning på det hela går till. Ett spännande tips :)

tumlaren sa:
Varför inte titta på ett nytt stativ istället, eftersom du får skakningsoskärpa vid långa tider. Kör själv med tider på minuter utan oskärpa på stativ.

Kan det verkligen göra så mkt med olika stativ? Visst har jag köpt ett av de billigaste där ute. Men trodde verkligen inte det gjorde sådan skillnad. Vad är skillnaden mellan dem? och vad är ett bra och "prisvärt" ?

I övrigt, om jag ska köpa ett objektiv istället för mitt kit objektiv (18-55) för att fota "inomhus"/gruppbilder, kanske något "halv macro"? (om man nu får hitta på egna ord :p)

//En tacksam Rickard

Nu har jag gått och blitt osäker på min beställning som ej är levererad och väntas om två veckor. DVS jag har tid att avbeställa den.

Som jag sagt tidigare sitter jag idag på ett enda objektiv ett 18-55mm kit objektiv. Skulle vilja utöka till något användbart. Men jag har för lite erfarenhet av objektiv för att veta vad som är bra eller inte samt vilket som man oftast använder (jo det är olika för alla, men finns säkert något som är mer normalt).

Det jag börjat titta på istället för Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS
Är Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM. Det första har ju lite längre zoom.

Det andra har dock bättre exponering lr vad man säger och funkar troligtvis bättre inomhus, även märkt som vidvinkel.

Kanske finns det något annat? Kanske något som man kan få begagnat till ett bra pris? Har väl en "budget" på ca: 5000kr till ett objektiv nu.

Kanske vänta på Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS ska komma?

Tips/tankar är jätte välkomna!

Fälla upp spegeln gör ingen större nytta så snart tiderna kommer upp i flera sekunder. Det är på halvlånga tider (ca 1 - 1/30 s) som spegeluppfällning kan märkas. På de riktigt långa tiderna kvarstår vibrationerna under så kort del av exponeringen och på korta tider märks de inte just på grund av den korta tiden.

Stabilt stativ är däremot mycket viktigt, speciellt på långa tider. Om det rör sig hela tiden får du bara sudd.
Självutlösaren på två sekunder är ett bra alternativ till fjärrutlösare, om motiven står still.

Vilken bländare använder du? EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II är ju inte känd för fantastisk skärpa på full bländaröppning.

5000 kronor i budget är ju inte så lätt att få till något förstklassigt med. EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är ett jättekliv från kitgluggen, men spräcker tyvärr din budget rätt rejält. Ett begagnat EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM från någon som köpt det i kit med en 40D i USA, och då gett kanske 1300 kronor för det nytt, kanske kan vara ett alternativ? Om du hittar någon som vill sälja, förstås. (Nä, jag tänker behålla mitt.)

ANNONS
Götaplatsens Foto