Annons

Nytt objektiv från Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett 70-200/2.8 för APS-C.. kul att det börjar komma mindre och framförallt lättare objektiv. Detta väger nästan hälften mot deras 70-200/2.8.

Frågan är hur kantskärpan påverkas nu när man minskar bildcirklen. Dessutom så försvinner fördelen med "längre" tele med anpassade objektiv. Men det är ändå lite intressant att se.

Synd att de inte släpper ett 70-200/4 med fullcirkel istället. Men det här är ju alltid något. Om dessutom Nikons nya 70-300 håller vad det verkar lova så har Nikonägarna gått från noll till två hyfsade lättviktstelezoomar att välja mellan.

Men märkligt att de helt skippat stativfästet. Nog har man nytta av det även med ett 770-gramsobjektiv, speciellt för vertikalbilder.

Jag beställde ett i tisdags med beräknad leverans 15/9.
Det verkar som sagt vara ett smidigare alternativ än de olika 70-200-zoomarna, får bara hoppas det håller samma kvalitet som Sigmas andra EX-objektiv.

Tokinas nya 50-135/2,8 är ett alternativ för den som vill ha stativfäste, vilket det ser ut att ha på bilderna i alla fall.

jimh skrev:
Men märkligt att de helt skippat stativfästet. Nog har man nytta av det även med ett 770-gramsobjektiv, speciellt för vertikalbilder.

Det är bara för att de skulle kunna göra det kortare ;p

Nej, lite underligt är det.. Så då ska det sågas på FS nu ;) Att de aldrig lär sig vad vi vill ha ;)

Lite kluven i detta. Kanske är det så kompakt och balanserat att det räcker med fästet i kameran. Har man batterigrepp så antar jag att det funkar bra med handhållet.

Dags att lista sig verkar det som.

Jeppe skrev:
Det är bara för att de skulle kunna göra det kortare ;p

Nej, lite underligt är det.. Så då ska det sågas på FS nu ;) Att de aldrig lär sig vad vi vill ha ;)
De hade väl kunnat fimpa några centimeter från zoomringen. Vad man skall med så bred zoomring till förstår jag inte.

Klart det skall sågas. Så småningom kanske Sigma förstår att de bör fråga mig innan de planerar någon ny produkt ;-)

jimh skrev:
De hade väl kunnat fimpa några centimeter från zoomringen. Vad man skall med så bred zoomring till förstår jag inte.

Det är för att det sitter en liten generator där innanför.
Du kan alltså hjälpa t.ex. D200:ans bedrövliga batteritid genom att frenetiskt vrida zoomringeng fram och tillbaka för att skapa minst 0,7 A för att kunna ta cirka 43 bilder till.
Tror jag i alla fall...

ANNONS
Götaplatsens Foto