Annons

Nytt objektiv - jämförelse av bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

aspenridge

Medlem
Hej,

Jag har i dagsläget endast ett objektiv till min 7D, ett EF-S 17-55 f/2.8.

Nu letar jag efter en fast brännvid att hålla på med.

Först stod jag emellan canon 50 1.4 och 50 1.2L. Men på sistone har jag fått upp ögonen för Sigmas 50mm 1.4.

Jag vill ha ett objektiv med fast brännvidd för att jag tycker det är ett roligt sätt att fota på, och jag gillar bakrundsoskärpa.

Min oro och fråga är om jag kommer att tycka att jag går ner i bildkvalitet från mitt 17-55 2.8 (som är väldigt bra) med något av dessa, kanske främst sigma 1.4 ?

Jag kommer kunna testa alla möjliga objektiv i butik innan jag bestämmer mig, men all info jag kan ha med mig innan jag bestämmer mig vore jättebra!

Tack

Canon 50/1.4 är bästa alternativet. Toksnabb AF, prisvärd (speciellt beg för 2300-2500kr), liten och smidig, samt mycket bra skärpa speciellt om du bländar ner till f/2. Är skarpare än EF-S 17-50/2.8 på större bländare. Jag har använt båda flitigt på min 7D så jag talar av egen erfarenhet. Förvänta dig inte full skärpa på f/1.4, det får du inte med något objektiv, men det blir fina bilder ändå. En del gnäller över känsligt frontelement på 50/1.4, det löser du genom att alltid använda motljusskydd.

DxO väljer EF 50/1.4
http://www.dxomark.com/index.php/Pu...iew-Which-50mm-lens-for-my-camera/Canon-Mount

Mansurovs "sågar" Sigma 50 avseende skärpa och bokeh
http://mansurovs.com/sigma-50mm-f1-4-review
http://mansurovs.com/nikon-50mm-f1-8g-review/6

Mansurovs recension har dock en stor potentiell felkälla: om man behöver göra en korrektion av 10 för fokusfel så är det antingen alvarliga fel på objektivet eller också så har man valt en felfokuserad testbild att utgå ifrån så att ett systematiskt fokusfel sedan uppstår efter korrektion. Jag använder Canon och har ägt Canons 50/1,4 och har nu Sigmas. Sigma har definitivt bättre bokeh än Canon där Canon t o m kan få Nissin bokeh - dubbelkonturer bakom fokuspunkten. Mansurovs test av oskärpa framför fokuspunkten är ur fotografisk synvinkel irrelevant då man oftast har oskärpan bakom. D u skall ett objektiv med snyggare oskärpa bakom motivet ha fulare oskärpa framför - det är en optisk lag. Sigmas största nackdel är osäker autofokus, inte fokusfel back/front som är vida omtalad.

Först stod jag emellan canon 50 1.4 och 50 1.2L. Men på sistone har jag fått upp ögonen för Sigmas 50mm 1.4.

Av personlig erfarenhet (väldigt liten skall det erkännas): Ge f*n i Canons plastiga 50 mm f/1.8 II. Har aldrig lyckats med den. Missar fokus och är otroligt långsam. Men det är mitt personliga tycke.

Här är två videorecensioner:

Canon 1.8 vs 1.4 USM vs. 1.2L
(Kanske inte världens bästa jämförelse...)
Canon 1.4 USM vs Sigma 1.4 HSM

Samtliga recensioner från DpReview:

Canon EF 50 f/1.8 II
Canon EF 50 f/1.4 USM
Sigma EX f/1.4 DG HSM

Happy reading! Hoppas det hjälper.

/Num

Senast ändrad:
Tack för era tips hittils.

Jag tänker mig att jag nog kommer att använda min nya fasta glugg oftast, som vardagsglugg, därför tänker jag mig att 50mm på min 7D kan kännas snävt ibland, jag har givetvis gått runt och testat brännvidderna med min zoom, och trots att motivet ändras lutar jag åt att kanske 35mm passar bättre för street-foto och walkaround.

Vad säger ni?
Vad tycks om canons 35mm 1.4 ? Den är mycket större än sina 50mm syskon ser det ut som, och det gillar jag inte :/ vill också att dne ska vara liten och smidig som 50mm gluggarna är.

Tack för era tips hittils.

Jag tänker mig att jag nog kommer att använda min nya fasta glugg oftast, som vardagsglugg, därför tänker jag mig att 50mm på min 7D kan kännas snävt ibland, jag har givetvis gått runt och testat brännvidderna med min zoom, och trots att motivet ändras lutar jag åt att kanske 35mm passar bättre för street-foto och walkaround.

Vad säger ni?
Vad tycks om canons 35mm 1.4 ? Den är mycket större än sina 50mm syskon ser det ut som, och det gillar jag inte :/ vill också att dne ska vara liten och smidig som 50mm gluggarna är.

Sigmas 30 mm f/1.4 är något jag sneglar på lite hela tiden. Men den är klart mycket större än en Canon 50mm f/1.8. Problemet med 35mm är ju att effekten av bokeh inte blir lika kraftig även om det är samma ljusstyrka, då det är mera vidvinkel. Och du skriver ju att du vill ha mycket BOKEH!

Canons über mega jätte stora 35 f/1.4 är en riktig best, men sen får man det man betalar för också. Det finns ju även Canons 35 f/2.0 som är t.o.m. lite mindre än 50 mm f/1.4.

Men sen förstår jag inte hur storleken (inom dessa ramar som vi nu rör oss i) är något större problem då du ändå springer omkring med en 7D, som i sig inte är direkt liten. =)

Canons eller Sigmas 50 mm f/1.4 skulle jag personligen välja, om du mot förmodan inte riktigt vill ha en L-lins. Och för vidvinkel gäller väl Canons 35mm eller Sigmas 30 mm.

Har aldrig ägt 35/1.4 men jag gissar att den är en dröm att använda till 7D. Men den väger nästan som 17-55 och kostar en rejäl slant.

EF 35/2 gör nästan samma jobb, väger 270 gram mindre och är 10K snällare mot plånboken.

EF 35/1.4L fanns på min önskelista till EOS 7D, men jag bytte till Nikon D7000 där man får fina 35/1.8G och 50/1.8G för en spottstyver.

Klassiskt problem. Det är svårt att hitta ett vettigt alternativ som fast ljusstark "normal" på Canons crophus. Själv vill jag ha kortare brännvidd än 35 mm, helst något som motsvarar 35 mm på fullformat. Men det enda alternativ som då kändes intressant är Canon 24/1,4 och den är både för stor och tung och löjligt dyr.

Det slutade med Sigma 30/1,4 som visserligen har lite längre brännvidd än vad jag skulle önska, men känns lagom stor på 7D, är trevlig på de flesta sätt och har ett rimligt pris.

Ett alternativ som jag faktiskt börjat snegla mot är att helt enkelt skaffa en beg 5D mk2 som andrahus för den typen av fotografering.

Om du funderar på 50/1.2 eller möjligtvis 35/1.4 för att 50mm på 7D blir för snävt, så får du för en lägre peng än något av dom två nämda objektiven en beg 5D + 50/1.4.

Då får du ca1.5 stegs kortare skärpedjup (och ungefär samma bildvinkel) som kombon 7D + 35/1.4.

Tack för all hjälp.

Jag har bestämt mig för Sigmas 30mm f/1.4, det var slut på både Adorama och B&H då jag var i NYC men det var knappt någon prisskillnad i Sverige insåg jag senare så det spelade ingen roll :)

ANNONS
Götaplatsens Foto