Annons

Nytt objektiv tii Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Maggan62

Ny medlem
Kan ni hjälpa mig här. Är en alldeles vanlig fotograf och har en Canon eos 1000d. Fotograferar bara som en vanlig "svensson" Men min gubbe tycker om att ta kort på fjärilar och vi har kommit på att vi behöver ett teleobjektiv. Men vad ska vi köpa ? Jag fattar ingenting när jag kollar runt lite. Vi behöver ett så man kan stå på håll och ta närbilder och dock inte för dyrt ! Tacksam för hjälp.

Eller mindre skarpt men bättre minimum fokusavstånd:

Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6 Di LD - Kompakt teleobjektiv till Canon - 990:- på Siba t ex

Canons 55-250 är det bättre objektivet - bildstsbiliserat, fokuserar snabbare och lite bättre skärpa, men Tamron kommer närmre - 1:2 d v s 2cm på motivet blir 1cm på sensorn.

Vill han ha ett nytt objektiv för att kunna ta foto på fjärilarna på längre avstånd eller för att kunna ta närbilder av fjärilarna. Är det för att kunna ta närbilder av fjärilarna är det istället ett marcoobjetiv ni bör titta på.
Mvh Mattias

Han vill kunna ta närbilder av fjärilar men ändå inte stå för nära för då flyger de ;) Om ni fattar vad jag menar. Samtidigt är det ju bra om man kan ta lite vad som med det. Tex på andra djur som man vill komma nära.

Tamron 70-300 Di LD macro har en närgräns på 95cm för avbildningsskala 1:2 vid 300mm. Det är närgränsen i kombination med lång brännvidd som ger förstoringsgraden.

Men, återigen, som allroundtele är Canons bättre, men kanske inte just för fjärilar p g a sämre avbildningsskala (längre närgräns).

Vi behöver ett så man kan stå på håll och ta närbilder...
Då tänker jag genast på EF 180 mm f/3,5L macro USM.
...och dock inte för dyrt !
Och där gick den tanken åt skogen, för 14000 får nog räknas som dyrt. Ack ja.

Fjärilar är ju dessutom ena rackare på att kunna vingla iväg när man kommer i närheten. Vilken brännvidd behöver man egentligen? Jag har inte försökt fotografera sådana, inte med någon större frenesi, i alla fall.

Jag har ett Canon 18-135 mm som jag använder som allroundobjektiv. Det går att ta närbilder med det, precis som det funkar med semesterbilder och annat man vill fotografera. Det är inte så dyrt och rätt så bra. Jag har använt det till just en 1000D. Närgränsen är inte lika bra som med ett makro men man kan inte komma fjärilarna så nära ändå.

Den här bilden har jag tagit med det objektivet
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/309870/2368441.htm

I lågprisalternativet kan man skruva på närbildslinser på det objektiv som man redan har. I mitt tycke blir det inte lika bra kvalitet men man kan ha kameran närmare.

Jag har läst inlägg tidigare där EF 300/4,0 L IS USM rekommenderas för fjärilsfotografering. Jag har objektivet själv men aldrig provat att fotografera fjärilar med det. Med en närgräns på 1,5 meter borde förutsättningarna finnas för bra närbilder på fjärilar. Om ca. 13000:- ligger inom ramen för "inte för dyrt" får väl TS avgöra.

Tack..

Tusen tack för alla svar, blir nog lite klokare nu :) Det står och väler mellan dessa nu Canons 55-250 eller Tamron 70-300 Di LD.

ANNONS
Götaplatsens Foto