Annons

Nytt objektiv till D3000, värt det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zinjin

Avslutat medlemskap
Första systemkameran blev en Nikon D3000 inköpt för snart tre år sen. Det medföljande objektivet (18-55mm) ger hyggliga bilder, men nu när jag äntligen har tagit mig att lära mig hantera inställningarna ordentligt kommer det funderingar på ett nytt objektiv. Ett fast 35mm passar nog mitt fotande bra, och jag har läst mycket gott om AF-S DX 35mm f/1.8G.

Frågan är om det är värt att satsa på detta, eller är objektivet "för bra för kameran?"

Ett objektiv för 1500-2000 kr kan jag lägga pengarna på, men inte ett nytt kamerahus och ändå behöva köpa ett objektiv till det nya huset.

Första systemkameran blev en Nikon D3000 inköpt för snart tre år sen. Det medföljande objektivet (18-55mm) ger hyggliga bilder, men nu när jag äntligen har tagit mig att lära mig hantera inställningarna ordentligt kommer det funderingar på ett nytt objektiv. Ett fast 35mm passar nog mitt fotande bra, och jag har läst mycket gott om AF-S DX 35mm f/1.8G.

Frågan är om det är värt att satsa på detta, eller är objektivet "för bra för kameran?"

Ett objektiv för 1500-2000 kr kan jag lägga pengarna på, men inte ett nytt kamerahus och ändå behöva köpa ett objektiv till det nya huset.

Det är ett extremt prisvärt objektiv som kommer öppna upp för nya fotomöjligheter (på grund av ljusstyrkan). Tycker du att 35mm är en bra brännvidd så finns det inget objektiv som slår detta till det priset.

Ingen tvekan om att det är värt det! Det finns inga objektiv som är för bra för kameran, ju bättre objektiv desto mer får du ut av vilken kamera som helst!

Om du behöver större bländare för att få kortare skärpedjup och/eller mer ljusinsläpp så är en 35mm f/1.8G perfekt. Litet och smidigt, billigt och skarpt.
Om du i stället vill ha längre brännvidd så skulle jag välja 55-200mm f/4-5.6G ED VR. Den kompletterar din 18-55mm perfekt.

Tack för svaren. En sak som lockar mig med 35mm f/1.8G är just möjligheten till det korta skärpedjupet. Då får det bli ett sådant, åker förbi affären på hemvägen idag och köper!

ANNONS
Götaplatsens Foto