Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

FxEffekt

Aktiv medlem
Har börjat sukta efter ett lite bättre vidvinkelobjektiv. Har detta i dagsläget.
Nikon D7000
18-105
Fast 50, 85 makro, sigma 120-400.
Och kitzoomen är den som alltid används vid landskap men det hade varit kul att komma upp lite i kvalité. Och även gärna ner i brännvidd. Jag vill inte hamna på extrema brännvidder mot 8mm, Men kanske ligga på gränsen, inte heller för "nära" 18 som jag kommer ner till nu.

Har kikat på ganska många men nedanstående känns mest attraktiva. Är det något som sticker ut ur mängden och är ypperligt med tanke på priset? Eller något man ska akta sig för?
-Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX
Finns ju även en version 2 av denna, med AF fast det kvittar ju för min del då jag har fokusmotor i huset. Någon som har koll på hur mycket bättre kvalite det är mellan de två?
-Tamron 10-24mm SP AF 3.5-4.5 Di-II LD IF
Läst att detta inte ska vara lika skarpt över hela bilden?
-Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM
Finns ju en tvåa av detta också, någon som har koll på skillnaderna?
-Nikon Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5 G ED

Kollar främst begagnatmarknaden då jag helst inte lägger mer än 3500 kr. Men jag vill nog ändå veta vad jag KAN få om jag går upp lite i pris :)
 
Har själv kollat runt lite och i Tokinas objektiv är det bara antireflexbehandlingar som blir nytt i mark ll för dig (har jag för mig).
Har också läst en del om att Tamron 10-24 ska vara oskarpt men att detta varierar mycket mellan olika exemplar så om du ska köpa begagnat så pröva objektivet innan. Jag vet tyvärr inte skillnaderna mellan mark l och mark ll av sigmas 12-24 och nikons 10-24 har fått jättebra kritik från flera håll men dessa landar ofta på 4000-5000 kr i begagnadhandeln.

/Arvid G
 
Har börjat sukta efter ett lite bättre vidvinkelobjektiv. Har detta i dagsläget.
Nikon D7000
18-105
Fast 50, 85 makro, sigma 120-400.
Och kitzoomen är den som alltid används vid landskap men det hade varit kul att komma upp lite i kvalité. Och även gärna ner i brännvidd. Jag vill inte hamna på extrema brännvidder mot 8mm, Men kanske ligga på gränsen, inte heller för "nära" 18 som jag kommer ner till nu.

Har kikat på ganska många men nedanstående känns mest attraktiva. Är det något som sticker ut ur mängden och är ypperligt med tanke på priset? Eller något man ska akta sig för?
-Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX
Finns ju även en version 2 av denna, med AF fast det kvittar ju för min del då jag har fokusmotor i huset. Någon som har koll på hur mycket bättre kvalite det är mellan de två?
-Tamron 10-24mm SP AF 3.5-4.5 Di-II LD IF
Läst att detta inte ska vara lika skarpt över hela bilden?
-Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM
Finns ju en tvåa av detta också, någon som har koll på skillnaderna?
-Nikon Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5 G ED

Kollar främst begagnatmarknaden då jag helst inte lägger mer än 3500 kr. Men jag vill nog ändå veta vad jag KAN få om jag går upp lite i pris :)

Jag skaffade ett begagnat Tokina 11-16

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15944

och de är helt grymt för den pengen, mkt prisvärt och rekommenderas starkt. Jag använder det på just en D7000.
 
Tokinavarianterna är topp frånsett väldigt mycket CA. Jag hade version II och var onekligen väldigt nöjd med den ändå. Tamronen är väl sämst av alla alternativen, avrådes från om du inte hittar den jättebilligt. Sigmas nyare 10-20/3.5 med fast bländaröppning är definitivt bättre än den äldre ljussvagare, har även haft båda dessa. Nikons egna känner jag inte till.
 
Jag var inne på en fotoaffär och testade lite diverse objektiv gällande vidvinkel. Fick rekommendationen att använda mig utav Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM om jag vill ha riktig vidvinkel i riktigt bra kvalité.
Tokina och Tamron har inte så skarpa kanter samt allt blir skevt vid lägre brännvidder om man står rätt nära, vilket är rätt minimalt enligt butiken gällande Sigman.
 
Något jag tycker du ska tänka på är filter. Vill du kunna ha filter monterat? eftersom det är landskap så är det troligt, så kolla upp det om du kan montera filter.
 
Jag var inne på en fotoaffär och testade lite diverse objektiv gällande vidvinkel. Fick rekommendationen att använda mig utav Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM om jag vill ha riktig vidvinkel i riktigt bra kvalité.

Jag stod inför samma val i våras, men då valde jag Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM i stället för storebror 10-20/3.5. Det berode inte på priset utan på att 10-20/3.5 har fått allt för många dåliga recensioner. Ungefär var tionde till var tjugonde recensent totalsågade 10-20/3.5:an. Resten var förstås lyriska, men de var de där sista procenten som oroade mig. 12-24/4,5-5,6:an har fått bra recensioner överlag.

Om jag jämför tester som Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM och Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM så märker man att 10-20/3.5:an har en större "sweet spot" i mitten, men riktigt tråkig skärpa i hörnen.
 
Tack för all input, min lista på intressanta objektiv börjar minska :)

Jag skaffade ett begagnat Tokina 11-16
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15944
och de är helt grymt för den pengen, mkt prisvärt och rekommenderas starkt. Jag använder det på just en D7000.

Kollade lite på detta och verkar ju fått riktigt bra recensioner. Är möjligtvis lite tajt med 11-16 men hittar jag det inom min budget blir det kanske ett köp ändå.

Tokinavarianterna är topp frånsett väldigt mycket CA. Jag hade version II och var onekligen väldigt nöjd med den ändå. Tamronen är väl sämst av alla alternativen, avrådes från om du inte hittar den jättebilligt. Sigmas nyare 10-20/3.5 med fast bländaröppning är definitivt bättre än den äldre ljussvagare, har även haft båda dessa. Nikons egna känner jag inte till.
Tack för detta, blir nog till att räkna bort Tamronen i allafall.

Jag var inne på en fotoaffär och testade lite diverse objektiv gällande vidvinkel. Fick rekommendationen att använda mig utav Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM om jag vill ha riktig vidvinkel i riktigt bra kvalité.
Tokina och Tamron har inte så skarpa kanter samt allt blir skevt vid lägre brännvidder om man står rätt nära, vilket är rätt minimalt enligt butiken gällande Sigman.
Det "skeva" tror jag inte jag stör mig så mycket på, eller snarare jag inbillar mig att det är ganska enkelt att fixa detta i efterhand och räta upp. Jag tar nog hellre ett skarpt objektiv som är skevt än tvärtom :) Men det är klart, slipper jag joxa för mycket med att räta upp alla bilder vore det ju attans bra också.

Något jag tycker du ska tänka på är filter. Vill du kunna ha filter monterat? eftersom det är landskap så är det troligt, så kolla upp det om du kan montera filter.
Jag är lite inne på att skaffa en sån där hållare för fyrkantiga filter, och isåfall behöver jag väl bara köpa objektivringar som passar mina olika objektiv för att sedan kunna använda alla filter till alla objektiv.

Jag stod inför samma val i våras, men då valde jag Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM i stället för storebror 10-20/3.5. Det berode inte på priset utan på att 10-20/3.5 har fått allt för många dåliga recensioner. Ungefär var tionde till var tjugonde recensent totalsågade 10-20/3.5:an. Resten var förstås lyriska, men de var de där sista procenten som oroade mig. 12-24/4,5-5,6:an har fått bra recensioner överlag.

Om jag jämför tester som Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM och Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM så märker man att 10-20/3.5:an har en större "sweet spot" i mitten, men riktigt tråkig skärpa i hörnen.
Intressant, jag kommer nog inte störa mig så mycket på ljuskänsligheten tror jag då jag nog oftast kommer använda stativ. Skulle vara när man fotar innomhus då iofs men då kanske man inte är ute på de mest seriösa fototurerna heller å andra sidan.
12-24 lockar lite mer också med tanke på brännvidden, 10-20 känns som att det dels går lite för långt ner men heller inte tillräckligt långt upp.
 
Jag är lite inne på att skaffa en sån där hållare för fyrkantiga filter, och isåfall behöver jag väl bara köpa objektivringar som passar mina olika objektiv för att sedan kunna använda alla filter till alla objektiv.

Ja om du ska köra med fyrkantiga filter så tänk på att objektivet inte får rotera när du fokuserar, alla nämnda objektiv har IF så det blir inga problem. Kolla Cokins filtersystem, bra grejer! Lee har bra system men kostar mer.
 
Tack för all input, min lista på intressanta objektiv börjar minska :)



Kollade lite på detta och verkar ju fått riktigt bra recensioner. Är möjligtvis lite tajt med 11-16 men hittar jag det inom min budget blir det kanske ett köp ändå.


Tack för detta, blir nog till att räkna bort Tamronen i allafall.


Det "skeva" tror jag inte jag stör mig så mycket på, eller snarare jag inbillar mig att det är ganska enkelt att fixa detta i efterhand och räta upp. Jag tar nog hellre ett skarpt objektiv som är skevt än tvärtom :) Men det är klart, slipper jag joxa för mycket med att räta upp alla bilder vore det ju attans bra också.


Jag är lite inne på att skaffa en sån där hållare för fyrkantiga filter, och isåfall behöver jag väl bara köpa objektivringar som passar mina olika objektiv för att sedan kunna använda alla filter till alla objektiv.


Intressant, jag kommer nog inte störa mig så mycket på ljuskänsligheten tror jag då jag nog oftast kommer använda stativ. Skulle vara när man fotar innomhus då iofs men då kanske man inte är ute på de mest seriösa fototurerna heller å andra sidan.
12-24 lockar lite mer också med tanke på brännvidden, 10-20 känns som att det dels går lite för långt ner men heller inte tillräckligt långt upp.

Det stämmer att det kan bli lite skevt vid extrema brännvidder men det kan man ju dels hantera i fält genom t.ex. placering av horisont, dels hantera efteråt. Om du går in på min sida har jag en liten mapp (bara 7 bilder) som heter Kullabygden och där har du en solnedgång tagen med Tokinan samt ett halvtonat gråfilter i en hållare som du pratar om. Går du in i min "Växter" hittar du bara två bilder men en är ett hav av vitsippor tagen med Tokinan i dagsljus. De båda bilderna bör ge dig en viss uppfattning om både skärpa och ev problem med CA. Jag har inte upplevt några skärpeproblem och vitsippebilden kommer för övrigt att publiceras under hösten så bevisligen går det att ta bilder som håller för mer än hemmabruk (och oavsett är Tokinan ett mycket bra objektiv för priset och något av en klassiker faktiskt, ungefär som Tamron 90/2.8 varit för många som börjat med makro). Det enda jag upplevt som mindre bra är just att man måste tänka lite extra så att man inte får linjer som ser alltför böjda ut men det är ju ett inneboende problem så fort man närmar sig extrema vidvinklar. Kan tänka mig att det är kass för att fota arkitektur men jag pysslar mest med naturfoto.
 
Har börjat sukta efter ett lite bättre vidvinkelobjektiv. Har detta i dagsläget.
Nikon D7000
18-105
Fast 50, 85 makro, sigma 120-400.
Och kitzoomen är den som alltid används vid landskap men det hade varit kul att komma upp lite i kvalité. Och även gärna ner i brännvidd. Jag vill inte hamna på extrema brännvidder mot 8mm, Men kanske ligga på gränsen, inte heller för "nära" 18 som jag kommer ner till nu.

Har kikat på ganska många men nedanstående känns mest attraktiva. Är det något som sticker ut ur mängden och är ypperligt med tanke på priset? Eller något man ska akta sig för?
-Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX
Finns ju även en version 2 av denna, med AF fast det kvittar ju för min del då jag har fokusmotor i huset. Någon som har koll på hur mycket bättre kvalite det är mellan de två?
-Tamron 10-24mm SP AF 3.5-4.5 Di-II LD IF
Läst att detta inte ska vara lika skarpt över hela bilden?
-Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM
Finns ju en tvåa av detta också, någon som har koll på skillnaderna?
-Nikon Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5 G ED

Kollar främst begagnatmarknaden då jag helst inte lägger mer än 3500 kr. Men jag vill nog ändå veta vad jag KAN få om jag går upp lite i pris :)

Jag kan rekommendera Nikon Nikon 10-24, inskaffa denna i våras och är mycket nöjd, med skärpan och vidvinkeln. 10-24 passar perfekt för landskap, gatufoto och inomhusmiljö. Det enda objektiv jag tar med mig när jag är ute och reser. Se mina bilder.
 
Har börjat sukta efter ett lite bättre vidvinkelobjektiv. Har detta i dagsläget.
Nikon D7000
18-105
Fast 50, 85 makro, sigma 120-400.
Och kitzoomen är den som alltid används vid landskap men det hade varit kul att komma upp lite i kvalité. Och även gärna ner i brännvidd. Jag vill inte hamna på extrema brännvidder mot 8mm, Men kanske ligga på gränsen, inte heller för "nära" 18 som jag kommer ner till nu.

Har kikat på ganska många men nedanstående känns mest attraktiva. Är det något som sticker ut ur mängden och är ypperligt med tanke på priset? Eller något man ska akta sig för?
-Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX
Finns ju även en version 2 av denna, med AF fast det kvittar ju för min del då jag har fokusmotor i huset. Någon som har koll på hur mycket bättre kvalite det är mellan de två?
-Tamron 10-24mm SP AF 3.5-4.5 Di-II LD IF
Läst att detta inte ska vara lika skarpt över hela bilden?
-Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM
Finns ju en tvåa av detta också, någon som har koll på skillnaderna?
-Nikon Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5 G ED

Kollar främst begagnatmarknaden då jag helst inte lägger mer än 3500 kr. Men jag vill nog ändå veta vad jag KAN få om jag går upp lite i pris :)

Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX II finns för bra priser på Ebay, t.ex. här:
http://viewitem.eim.ebay.se/Tokina-...r-Nikon--Brand-NEW-1116-f28/150981958381/item
Har nyss köpt o fått hem ett från säljaren i länken ovan. Gick smidigt, snabb leverans.

Mvh, Christer
 
Just därför tycker jag om att man alltid ska ta med sig sin egen kamera och sätta på objektivet på den, klicka ett par bilder i lägsta och högsta brännvidden för att se hur det ser ut i slutändan när man jämför bilderna.

Tack för att jag fick medverka i er konversation och även lära mig lite mer om vidvinkel. Alltid nyttigt att lära sig något nytt, tycker jag. :)
 
Tack för alla tips, har börjat kika på priser på Tokinas 11-16. Och givetvis finns även det i ett par olika varianter. DX och DX II. På prisjakt ser det ut som att tvåan har stöd för autofokus medans vanliga dx inte har det, och vad jag läst på andra ställen verkar det väl vara fel, är väl egen fokusmotor som inte finns i vanliga dx?

Hittade vanliga DX på engelska amazon för £379 vilket verkar vara ett attans bra pris.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0077CNJFC
Och handlar man från england blir det väl ingen tull och skatt heller?
 
Tack för alla tips, har börjat kika på priser på Tokinas 11-16. Och givetvis finns även det i ett par olika varianter. DX och DX II. På prisjakt ser det ut som att tvåan har stöd för autofokus medans vanliga dx inte har det, och vad jag läst på andra ställen verkar det väl vara fel, är väl egen fokusmotor som inte finns i vanliga dx?

Eftersom din D7000 har inbyggd autofokusmotor så får du fullt fungerande autofokus med både DX och DX II.
 
Tack för alla tips, har börjat kika på priser på Tokinas 11-16. Och givetvis finns även det i ett par olika varianter. DX och DX II. På prisjakt ser det ut som att tvåan har stöd för autofokus medans vanliga dx inte har det, och vad jag läst på andra ställen verkar det väl vara fel, är väl egen fokusmotor som inte finns i vanliga dx?

Hittade vanliga DX på engelska amazon för £379 vilket verkar vara ett attans bra pris.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0077CNJFC
Och handlar man från england blir det väl ingen tull och skatt heller?

Båda Tokina-objektiv kräver att kamerahuset har AF-motor. Har kontrollerat upp detta med Tokina själv då jag var nyfiken på dessa förut.
 
Båda Tokina-objektiv kräver att kamerahuset har AF-motor. Har kontrollerat upp detta med Tokina själv då jag var nyfiken på dessa förut.

Nej, DX II har egen ultraljudsmotor.

The main update to this lens is in the Nikon mount, the AT-X 116 PRO DX-II has an internal silent focusing motor to allow the lens to AF on Nikon bodies that do not have an AF drive gear and motor.
 
Hittade vanliga DX på engelska amazon för £379 vilket verkar vara ett attans bra pris.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0077CNJFC
Och handlar man från england blir det väl ingen tull och skatt heller?

Levererar de verkligen det hit? Får följande felmeddelande när jag försöker checka ut med den i korgen (ganska vanligt när det gäller kameraprylar =( ):

We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order by changing its quantity to 0 and clicking the update button below.
 
ANNONS