Annons

Oavsiktlig konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

puskas5

Medlem
Jag hade nyligen an hårddiskkrasch på min MacBook. Jag hade säkerhetskopierat mina bilder och efter att ha fått en ny hårddisk installerad kopierade jag tillbaka mina bilder till den nya hårddisken.
Då har det märkliga inträffat att ett antal bilder, som bevisligen är tagna med en Nikon, nu uppges vara Panasonic Raw-filer. Jag kan inte öppna dem i förhandvisning eller Lightroom 5. Jag kan inte konvertera dem i Adobe DNG Converter.
Någon som har stött på detta fenomen? Någon som har tankar om hur det kan ha gått till och vad lösningen är?

Har du sura datorvättar i maskinen? ;-)

Märkligt. En tanke, om ingenting mer än identitet -dvs filtyp- ändrats skulle du kunna prova att byta till .NEF på en av dem och sedan ignorera varningen som kommer, och se om det går att öppna.

Jag har testat men det funkade inte. Visserligen säger Finder då att bilden är en Nikon raw-fil men Lightroom kan ändå inte öppna den.

Kan ViewNX öppna filerna? Du har fått ViewNX med kameran och det finns att ladda ner på nikon.se /Frode

Har nu testat ViewNX. Det gick inte. Frågan är om Panasonic har något eget program med vilket man kan öppna Panasonic raw-filer. Får kolla det.

Drivrutiner?

Spontant låter det som att du har fått nya drivrutiner i det nya systemet som inte stämmer överens med de gamla. Prova att installera om drivrutinerna för t.ex. råfilshantering från originalskivan och se om det hjälper. Hade ett liknande problem en gång nämligen.

Spontant låter det som att du har fått nya drivrutiner i det nya systemet som inte stämmer överens med de gamla. Prova att installera om drivrutinerna för t.ex. råfilshantering från originalskivan och se om det hjälper. Hade ett liknande problem en gång nämligen.

Mac kör inte med drivrutiner, o så drivrutiner har ändå inget med raw-format o sånt att göra..

Jag har backupat i flera steg. Den ursprungliga backupen har jag inte tillgänglig där jag befinner mig nu (är på semester) så jag hoppas att det ser rätt ut där. Kan inte kolla på ett par veckor och hade behövt komma åt en del bilder innan dess, därför väckte jag frågan här.

Jag är förbryllad över att Lightroom 5 inte kan öppna filerna med tanke på att programmet stöder en rad Panasonickameror. Det känns lite illavarslande.

ANNONS
Götaplatsens Foto