Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorkman

Aktiv medlem
Hej igen.
Undrar en sak. Vad jag förstår har orginal objektivet till Canon 300D 3x Zoom eller har jag fel ?

Om så är fallet kan någon tippsa om något billigt objektiv med mera zoom som passar till 300D

Jag har ju haft vanliga digitalkameror och aldrig varit under 8x zoom och då funderar man om de är ide att betala 10,000 kr för en med 3x zoom :eek:(

Hoppas på svar

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Det fina med 300D är ju att det är en systemkamera. Har du varit nöjd med zoom-omfånget på dina gamla kameror? Eller vill du kunna montera mera extrema brännvidder?

Jag går själv i samma tankar. Tittar både på systemkameror och kompaktkameror med rejäla zoomar.

Har konstaterat att man får mycket kamera för pengarna om man inte behöver kunna byta objektiv.

Jo de är så man kan grina :eek:(
Jag har i kassan ungefär 12000 kr att lägga på en kamera... jag har bott på cyberfoto för att fundera ut vilken kamera jag ska köpa eller kanske en beg.... men de är ju otroligt svårt :eek:(
För jag är ju ingen pressfotograf ;o) utan en vanlig "Knapptryckare" som vill kunna ta närbilder och vanliga bilder men med lite bättre bildkvalite.. så jag funderar på en beg minolta 7i eller 7hi eller 300D´n vad jag läst tycker jag minoltan tar bra bilder men äter tydligen batterier... Jag har bara haft massa olika Olympus kameror och va otroligt nöjd men 2100 Ultra Zoomen tog fantastiska bilder

Men jag funderar på samma som du. mycke kamera om man inte vill byta optik..

Tack för svaret

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Hej!
Det rycktas om att Canon skall släppa ett objektiv med 55-200mm (c:a 90-320mm med 1,6x förlängning) under nästa år för digitalkamrorna men att det även skall fungera på alla kamrorna.

Mvh
Stefan A

Jag var och klämde på en Fuji Finepix S7000 hos min fotohandlare. Den går att ladda med vanliga batterier, 6 MPix, 6 ggr zoom, trådutlösare, blixtsko, manuell exponering och fokusering, 1/10000 slutartid. Verkar vara en ganska rolig kamera för 8000 kr.

Kamera i 10.000kr-klassen.

En kompis köpte precis en Minolta A1 med 10x zoom, bra batterikapacitet mm. En mycket bra kamera.

Re: Kamera i 10.000kr-klassen.

P.Gillner skrev:
En kompis köpte precis en Minolta A1 med 10x zoom, bra batterikapacitet mm. En mycket bra kamera.

Avis!! var fick han tag i den!? min A1 har "bara" 7x zoom... 28-200 mm. För övrigt är väl det det mest prisvärda som finns nu efter alla sänkningar. Importerar man den från USA o klarar sej från momsen så landar man på 6000 spänn med dagens dollarkurs... Ser att Dustin tar 8+moms inkl batterigrepp och 256 MB minne...

Minolta A1 har 7,1 ggr optisk zoom (28-200). Och skulle jag välja mellan A1:an och S7000 så skulle det bli en A1:a lätt eftersom det värkar som om den tar och bildkvaliten upplevs bättre och så har den ett fint vidvinkel läge på 28mm medan S7000 har 35mm. A1 har lägsta iso 100 och S7000 har 160 i auto läget annars så om man väljer manuelt så kommer man bara ner till iso 200 har jag för mig. Så dom extra tusingarna för A1:an (kostar 8920:- på cyberphoto) tycker jag är helt värda om man vill ha en allt i ett kammera. Och så kan man fixa en vertikalavtryckare sen om man vill det.

D.G

Ta reda på vad du vill ha och behöver.

Gör du ofta 20x30-förstoringar - köp 6 MPix.

Behöver du extrema vidvinklar och teleobjektiv - köp systemkamera.

Plåtar du barn och annan sport - köp en snabb kamera.

Sedan adderar du de funktioner som är viktiga för dig. T ex att kunna köra manuellt, använda externa blixtar, m.m.

Köp inte dyrare än vad du behöver för det är bara bortkastade pengar.

Du kanske fokuserar (höhöhö) på fel kriterier för kamera ? Om det är så att du är ute efter att köpa en kamera med bra zoom-omfång och sen använda den i det utförandet ska du kanske inte satsa på en digital systemkamera utan en "vanlig" digitalkamera av lite proffsigare kvalitet som har det zoom-omfång du söker ?

Jag har en 300D med 3 (and counting..) objektiv, och om du ska få bra objektiv i alla brännviddsområden så kommer du inte klara dig på 12.000:- tyvärrr.

Även om du köper objektiv av lite lägre kvalitet så kommer du lägga lika mycket (eller betydligt mer) pengar på objektiv som själva kameran. Eftersom kamerahuset är av så hög kvalitet så är det troligt att du känner att det är bortkastat att slänga på halvdåliga objektiv och därmed stiger prislappen.. Iallfall är det vad som drabbat mig ;-)

Därmed inte sagt att jag avråder dig från att köpa 300D.. det är en alldeles underbar kamera för priset man får betala, och om du kan leva med KIT-linsen (18-55mm) ett tag för att sedan köpa till de objektiv du vill ha efterhand, så köp köp köp!

En annan fördel med digital-systemkamera är ju också snabbheten.. bilden tas när du trycker på knappen (inte efter en liten stund...), och det du ser i sökaren är vad som kommer in genom linsen.. inga laggande lcd-displayer/sökare o.dyl. Tittade själv på A1, men fann att sökaren är en liten mini-lcd som uppdaterar sig alldeles för långsamt för den sortens fotografering som jag vill ägna mig åt.

Lycka till !

Senast ändrad:
Samma situation

Har också kollat på ALLA digitala kameror med hyfsad kvalité de senaste 3 månaderna, har tänkt mig ungefär 12000 kr också. Hittade först en begagnad Dimage 7, sen en 7i, sen en 7Hi, men då dök A1 upp....allt va helt skruvat. Sen va jag inne på HPs 945 eftersom den är så billig, men kan HP göra kameror? Tydligen inte.... Till slut fastnade jag för 300D, va millimeter ifrån att köpa en på datorbutiken flera gånger, men efter att de höjt priset 2 ggr blev jag lite konfunderad. Men så för 3 dagar sen slog det mig att jag ska vänta tills Nikons D70 kommer. Är den hyfsad kan man köpa en sån, eller så köper man en 300D som borde blivit billigare då.

Jag försår ditt dilemma.

Hej
Jo så här är de Min fru *host* köper mej en Julklapp i efterskott och hon säger att jag ska ha en 300D punkt slut.

Men då är de jag så som tvekar.. så jag får väll ta kameran som hon bestämt ;o)

Och hoppas på att den duger ;o)

För då slipper jag jaga runt o kolla på alla omöjliga märken och jag tror inte heller HP kan göra kameror !!

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Nöjd med EF 28-105 II USM till 300D

Hej Percy

Jag vade bort EF-S:en och köpte version 2 av ett av Canons mycket beprövade standard zoomar.

Jag är helnöjd med objektivet och merkostnaden blev bara 200 euro.

Du kan ju kolla mina bilder och räkna med att alla är tagan på fri hand (utan stativ)

God fortsättning på det nya fotoåret.

Jag skulle nog inte tveka en sekund på att satsa pengarna på systemkameran 300D, ta paketet med paket zoomen och sätt sedan igång att spara pengar till något annat objektiv, tamron t.ex. tillverkar många fina gluggar till dessa kameror.
Fråga dig själv hur många gånger du behöver just de längre brännvidderna? På min D60 sitter det nästan alltid tamrons 28-75/2,8 eller Sigmas 15-30. Dock har jag även Canon EF 80-200/2,8L och EF 300/4L samt ett standard EF 50/1,8.
Vad för motiv är det som du mest fotograferar?

/ Jerker

Några bilder som jag har tagit finns här.....

http://www.usefilm.com/photographer/19062.html

Hej Jörgen
Jag har redan tittat på dina kort ;o)
Har försökt hitta dom som har 300D och kollat hur korten ser ut. så dina är fina vet de ;o)

Jo Jerker så säger frun åsså ;o) att spara sedan till ett bättre objektiv.
De va därför jag stälde frågan från början ju ;o)
Om vilket Objektiv ni rekomederar om jag ska byta så jag får bättre zoom ..

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Tack Jerker
Då skriver jag upp Tamron 28-200 så om jag inte blir nöjd med objektivet som följer med söker jag ett Tamron 28-200..

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Smirre skrev:
Jag skulle nog inte tveka en sekund på att satsa pengarna på systemkameran 300D, ta paketet med paket zoomen och sätt sedan igång att spara pengar till något annat objektiv,

Helt rätt. Du behöver ju faktiskt inte ha alla objektiv med en gång. Du kan ju komplettera med en 50/1,8 II för 1400 inom kort och sedan spara till en 55-200:a eller något annat. Sedan vill du kanske ha en lös blixt också.

Det finns egentligen inga alternativ till 300D just nu. Den är outstanding. Minolta A1 och Sony F828 ger sämre bildkvalitet.

Ha is i magen och köp 300D. Det är en kamera att växa med.

/magnus

Jag köpte 300D med 18-55 sen kompletterade jag med Tamrons 28-200.
De enda gånger orginallinsen sitter på är när jag behöver vidvinkeln. På måndag kommer mitt 50/1.8...

Min syster är gift med en kille från USA. Hans föräldrar var här över jul och tog med objektivet därifrån.

Så känner du nån där borta eller nån som ska dit så passa på och handla där. 50/1.8 kostade mig endast 586:- inkl. frakt(Adorama ---> New Hampshire) (Transporten från New Hampshire gratis...).

Till påsk kommer ett batterigrepp (ca 750:) samt förhoppningsvis ett objektiv (får se vad pengarna räcker till)

ANNONS
Götaplatsens Foto