Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv/canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocky

Aktiv medlem
hej

någon som vet om följande fungerar
med canon 10D

sigma 70-210mm f2,8
canon blixt 430EZ
canon 28-80mm

eller man måste köpa nya saker om man
ska införskaffa en 10D

Av Canons blixtar är det bara EX som fungerar, t ex 420EX och 550EX. Ett bra alternativ till 550:n är Metz 54 MZ-3 med rätt adapter emellan (SCA3102 M2)

Beroende på ålder kan Sigma-objektivet spöka för dig. Kan/kan inte gå att chippa om den hos sigma (utföres gratis).
Din EZ-blixt fungerar, men du måste ställa den i M-läge och strypa den manuellt för korrekt exponering. Metz sca-adapter har varit uppe för diskussion här i forumet och det verkar som om den inte är fullt kompatibel. Sigma har en bra blixt som heter EF 500 DG Super. Den tycker jag är klart prisvärd.

Canons 28-80 funkar, men gör knappast 10D rättvisa. Dessutom blir den ett 45-108mm (motsv. 35mm).

har det någon betydelse att sigmat är
inköpt i USA eller får man betala för gammal
ost nu.

Nej det spelar ingen roll, samma grejer i amerikanska objektiv som i "svenska" :)

/A

Info

jag fick min 10D idag.
Mitt sigma 70-210mm 2,8 fungerade dåligt.
Testade på butikens demokamera utan problem.

Jag hade varit ikontakt med Zieger som
bygger om sigma så jag visste att det antagligen
inte skulle gå.
Det tråkiga är att objektivets kretskort måste
skickas till japan. Åtgärden görs dock utan
kostnad för mig. Så jag får väl snällt vänta.

tack för era svar

ha det.........

ANNONS
Götaplatsens Foto