APO innebär att det är apokromatiska linser i, vilket ska minska kromatisk aberration. Samma sak som nikons ED-glas alltså.
Ett alternativ som presterar rätt bra, bara man bländar ner ett steg (det får man göra med sigman åxå), och som dessutom fokuserar rätt snabbt är ett Nikkor 70-210/4-5.6D. De går att hitta för strax under 1000-lappen upp till 1500kr på ebay tex. Då och då dyker det upp ett på tradera åxå.
Jag skaffade själv en sådan för att ha något i teleområdet tills jag har råd att skaffa bättre (80-200/2.8) och är faktiskt rätt nöjd med den. Kommer säkerligen att behålla den som lättvikstalternativ när jag senare skaffar ljusstarkare teleoptik.
Då ska man notera att det även finns en icke-D-variant som optiskt är samma, men som fokuserar långsammare och inte ger möjlighet till 3D-matrix ljusmätning. (Det sistnämnda är väl inte så mycket att bry sig om dock.)
Lite exempel på 100% croppar kan du se här:
http://dumbo.mine.nu/bilder/70-210.png
(Jag tog några snabba testbilder innan jag betalade objektivet.
Nikkors gamla 75-300/4-5.6 är åxå bra, men inte särskilt vanlig.
Annars är 80-200/2.8, som Kim nämner, otroligt bra och behöver inte kosta mer än 4kkr begagnad. Fast helst vill man kanske inte ha den allra äldsta versionen som har skjutzoom och saknar stativfäste, så man kanske bör lägga lite mer och få den version som kom efter den iaf. Brukar gå från ca 5kkr och uppåt.
Är du ute efter att köpa nytt för en billig peng är nog Sigmas 70-300/4-5.6 APO II det bästa du kan köpa.