Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej har en D70, med 18-70 kit-objektivet.

Undrar om Sigmas 70-210 D, 4-5,6 är ett skysst objektiv? Fick det som en present, köpt på Expert i veckan.

När jag går in o kollar på sider så upptäcker jag att det verkar vara en utgående modell... ersatt av 70-300. Säljer de "gammalt skräp" eller? *skratt*

Gissar att det ändå är ett bra objektiv inte sant..!?

.. prisvärt!

Tillägg. Nu visade det sig att "vi" hade fått ett mkt trevligt pris på detta objektiv. 1195kr, då kanske det är mkt valuta för pengarna!?

Vad innebär förresten UC-II som står på förpackningen?

Sigmas 70-210 D, 4-5,6 är ett riktigt dåligt objektiv, en av de sämsta zoomar som gjorts...skärpan är mycket svag över hela brännviddsomfånget men framförallt på de längre brännvidderna, det hjälper inte ens att blända ned.

Sigmas 70-300/4-5,6 APO II är ett mycket prisvärt objektiv. Presterar bra på alla brännvidder (kräver lite nedbländning på de längre). Den har en "fuskmakro"-funktion mellan 200 och 300 mm som ger skala 1:2. Kostar runt 2000 på nätbutikerna.

Jag tror, men är inte säker på att det billiga så kan man endast använda macroläget på brännvidden 300 jämfört med det andra där man kan använda det på 200-300...

--
Daniel

Re: lämna tillbaks..

oooo_quattro skrev:
Hmm.. så man kanske skall lämna tillbaks detta 70-210 och byta "upp sig" till ett 70-300. Finns olika varianter oxå här. Med eller utan APO som jag förstår det!?
Japp, D70 är en alldeles för bra kamera för att sätta ett så dåligt objektiv på.

Vill du ha ett riktigt bra objektiv som inte kostar så farligt så kan du leta efter en begagnad nikkor 80-200/2.8 ED.

Senast ändrad:
APO innebär att det är apokromatiska linser i, vilket ska minska kromatisk aberration. Samma sak som nikons ED-glas alltså.

Ett alternativ som presterar rätt bra, bara man bländar ner ett steg (det får man göra med sigman åxå), och som dessutom fokuserar rätt snabbt är ett Nikkor 70-210/4-5.6D. De går att hitta för strax under 1000-lappen upp till 1500kr på ebay tex. Då och då dyker det upp ett på tradera åxå.
Jag skaffade själv en sådan för att ha något i teleområdet tills jag har råd att skaffa bättre (80-200/2.8) och är faktiskt rätt nöjd med den. Kommer säkerligen att behålla den som lättvikstalternativ när jag senare skaffar ljusstarkare teleoptik.
Då ska man notera att det även finns en icke-D-variant som optiskt är samma, men som fokuserar långsammare och inte ger möjlighet till 3D-matrix ljusmätning. (Det sistnämnda är väl inte så mycket att bry sig om dock.)
Lite exempel på 100% croppar kan du se här:
http://dumbo.mine.nu/bilder/70-210.png
(Jag tog några snabba testbilder innan jag betalade objektivet. :)

Nikkors gamla 75-300/4-5.6 är åxå bra, men inte särskilt vanlig.

Annars är 80-200/2.8, som Kim nämner, otroligt bra och behöver inte kosta mer än 4kkr begagnad. Fast helst vill man kanske inte ha den allra äldsta versionen som har skjutzoom och saknar stativfäste, så man kanske bör lägga lite mer och få den version som kom efter den iaf. Brukar gå från ca 5kkr och uppåt.

Är du ute efter att köpa nytt för en billig peng är nog Sigmas 70-300/4-5.6 APO II det bästa du kan köpa.

Investerat..

Nu har jag bytt mitt 70-210 mot ett härligt 70-300 APO II ;) Mkt trevlig, känns mkt mkt robustare och påkostat. Fick med en vadderad väska också. Lade 1250 kr mellan, men då fick jag med ett UVfilter. Prisvärt tycker jag!!!

Tack för alla tips!

Expert erkände att de hade sålt ett "gammatl" objektiv så det var inget problem att byta, de var mkt tillmötesgående (kände en säljare sedan tidigare).

ANNONS
Götaplatsens Foto