Jag har, utan större framgång, försökt mig på att fota ytmonterade komponenter för elektronikbranschen. Komponenterna är bara ca 2-3 mm stora. Kameran jag använder är en Canon EOS20D och till den använder jag mig av ett standardobjektiv (EF-S 17-85/4-5,6) och mellanringar. (Avkortat)
Hej,
Ditt behov låter som ett klockrent fall av "äkta" makro-objektiv, dvs små objektiv som liknar mikrosopobjektiv och som är gjorda för att ge en starkt förstorad bild med högsta skärpa. Från Nikon och Olympus m.fl finns sådana. Själv har jag använt ett Nikonobjektiv, MacroNIKKOR 1:4,5 f=35 mm, 30 mm långt, 24 mm i diameter och har RMS-gänga, standard för mikroskopobjektiv. Se denna bild,
http://homepage2.nifty.com/akiyanroom/redbook-e/macro/mc35up.html
Sen krävs RMS-adapter till t.ex. 39 mm Leicagänga och så vidare tills du har en fattning som passar kamerans bajonett. Antingen måste du ha mellanringar eller en bälg. Extra utdrag behövs ju om det ska bli förstorande bildskala! Kravet på belysning är oberoende av objektiv och sådant, det beror enbart på hur mycket bilden förstoras (och vald bländare). Redan vid skala 1:1 behövs 4 ggr längre (starkare) belysning. En "nödlösning" som kan vara rätt bra är ett vanligt förstoringsobjektiv (t.ex. 50 mm) som vänds bakochfram, t.ex. med en sk. vändring som skruvas i objektivets filtergänga. Finns hos Tekno-Optik i Stockholm. Det ska nämligen sitta "baklänges" i kameran om bilden ska förstoras till filmen/sensorn i förh. till verkligheten. Stabil uppställning (reprostativ) krävs eller elektronblixt, t.ex. i form av ringblixt. Även belysning underifrån genom glasskiva och s.k. Lieberkühn-reflektor kan behövas vid krävande förstoring. Som du förstår är detta ganska krävande jobb, både för utrustning och kunskap om optik. Knappast något för nybörjare.