Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv för växt/modell-foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Den senaste tiden har det blivit en hel del fotograferande av växter och jag har då använt mitt Tamron 70-300, ofta i macro-läge. Det har fungerat bra, men nu funderar jag lite på hur det skulle fungera för porträtt? Finns det något objektiv som täcker upp båda användningsområdena någotsånär? Ju mer sällan man behöver byta objektiv, desto bättre...

PerKr skrev:
Den senaste tiden har det blivit en hel del fotograferande av växter och jag har då använt mitt Tamron 70-300, ofta i macro-läge. Det har fungerat bra, men nu funderar jag lite på hur det skulle fungera för porträtt? Finns det något objektiv som täcker upp båda användningsområdena någotsånär? Ju mer sällan man behöver byta objektiv, desto bättre...

De flesta macro-objektiv fungerar bra även till porträtt. Canons 60 & 100mm, Tamron 90 och Sigma 105 brukar få bra betyg överlag.

Japp!

Kör du Canon rekommenderar jag absolut ef100/2.8.
Den är perfekt till både macro och porträtt.

Många gillar Tanrons 90, men den har inte jag testat.

-Patrik

Själv så kör jag med Canons 100mm, oerhört skarp, och så himla användbar till precis allt.
Har använt den att fota porträtt med, Macro (givetvis) samt orrspel, samtliga med lyckat resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto