Annons

Objektiv förklaringar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Jag Skall till köpa objektiv till min Canon 300D

Trodde jag hade lite koll vad saker och ting stod för(Förkortningar, nr et.c) men ju mer jag letar desto mer vilsen känner jag mig och får nog erkänna mig som helt nybörjare.

Finns det någon sida,tråd här på Fs där man kan läsa på lite. Så jag vet vad allt står för?
Vad är bra resp dåligt.

t.ex SIGMA OBJEKTIV 28-135/3.8-5.6 IF MAKRO TILL CANON. Förstoringsgrad 1:4.4 (1:2)

CANON EF 75-300/4-5.6 III USM

Det jag är ute efter är ett makro, och ett för natur/Djur eller ett kombinerat. har kollat på ovanstående.då de passar min knappa budget:)
Men som sagt,man ju veta vad allt står för:)

Tacksam för all hjälp/ Nina

IF = intern fokusering.

USM = Ultra Sonic Motor (ljudlös, ultrasnabb autofokusmotor).

1:2 = avbildningskala 1 till 2, 2cm i verkligheten blir alltså 1 cm på sensorn.

oj redan

Oj snabba puckar, tack så jätte mycket för hjälpen.
så om förstoringsgrad 1:2 är ok måste alltså 1:4 ta mig ännu "närmare"?

Någon som vet en bra sida där man kan läsa på lite,för framtida behov. /Nina

Re: oj redan

Nina W skrev:
så om förstoringsgrad 1:2 är ok måste alltså 1:4 ta mig ännu "närmare"?
Tvärtom, 1:4 är när 4cm i verkligheten motsvaras av 1 cm på sensorn.

Avbildningskalan är alltså mindre, om du ska ha större än 1:2 så blir det 1:1, sen 2:1, sen 3:1, sen 4:1 o.s.v.

Äkta macro räknas som 1:1 och högre fram till 10:1, sen kallas det för micro.

ok vilken tur att jag frågade först, kunde blivit riktigt besviken om jag beställt ett objektiv annars:)

Vill du ha ett Macro objektiv så skall du köpa ett riktigt macro som går till skala 1:1.
Exempel på bra gluggar är tex.
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di 1:1
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1

Senast ändrad:
tack

Tack så mycket för ditt inlägg, jag skall genast kolla upp dina förslag. Trevlig foto helg:)

Tack

Hejsan och tack Fredrik!
Just nu är ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II på vÄg till mig från Cyberphoto.

jag kollade runt lite i objektiv djungeln och det verkade som det var mest positiva vibbar på detta objektiv och som låg i min prisklass.

Min budget räckte inte till två objektiv utan det blev ett kombi. då ett nytt objektiv köp medförde att jag köpte ny kamera väska och lite filter på samma gång:)
Så jag får "träna" mig på detta tills jag har råd att köpa ett riktigt macro objektiv.

Tack alla andra som skrivit inlägg,Macro förlsagen är väldigt välkomna för ett riktigt sådant SKALL jag ha, men nu har jag tid att kolla runt och läsa på ordentligt innan jag bestämmer mig så det inte blir några missförstånd mellan mig och alla teckenkombinationer:)

Tack för erat intresse och för förslagen / Nina

Tack Stellan,har kollat på länkarna och blivit lite klokare på detta. Men varför ha olika namn för samma sak för olika tillverkare. hmmmm
Det gör ju inte saker och ting enklare direkt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto