Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

dentasinned

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa ett standard objektiv, o min fråga är vad den största skillnaden på ett"Nikon Objektiv Af-S Dx 18-70/3,5-4,5G IF ED" eller "AF 18-55/3,5-5,6DX ED G AF-S" mer än priset som skiljer en tusenlapp? Det kan väll inte bara vara det att det ena är 18-70 och det anndra 18-55?
Vilket skulle ni rekomendera?.....och vilket är nästa steg om man skulle vilja ha med VR?

tacksam för svar!!!

18-70:n är bättre optiskt. Den är skarpare och är skarp redan på vidöppenbländare, till skillnad från 18-55:an. Den har även mindre kromatisk abberation.
18-70:n har åxå bättre byggkvalitet och den har "äkta" ringformad AF-S, till skillnad från 18-55:an som har en billigare fokusmotor, som är långsammare och som inte går att justera manuellt utan att först slå över till manuell fokus.
Frontlinsen på 18-70:n roterar inte heller, vilket underlättar användande av polfilter och innebär att man kan ha ett tulpanformat motljusskydd, vilket är effektivare än ett vanligt runt.
18-70:n har enormt mycket bättre bokeh.
Finns pengarna skulle jag utan tvekan valt 18-70:n.

Vill man ha ett objektiv med VR som går så långt ner som 18mm är man nog piskad till ett AF-S 18-200/3.5-5.6, som inte är så särskilt lätt att få tag på. Det är inte lika bra som 18-70:n, men bättre än 18-55:an i deras genensamma områden. Skärpan avtar en del på de längre brännvidderna.
Klarar man sig med 24mm som vidast så finns ju även AF-S 24-120/3.5-5.6. Inte heller detta är lika bra som 18-70:n, men helt okej.
Annars är det fattigt med objektiv med VR i det omfånget. Det är ju inte heller lika "nödvändigt" på de kortare brännvidderna, även om det, såklart, gör nytta där åxå.

Utan VR så kan Tamron 17-50/2.8 vara ett bra alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto