Ditt objektiv passar på alla Minolta och Sony DSLR-kameror
Generellt har varje tillverkare sin egen individuella objektivfattning, och man måste därför hålla sig till objektiv av samma märke som kamerahuset har, eller till "piratobjektiv" som är gjorda med objektivfattning som passar till detta.
Alla Minolta AF-objektiv som har tillverkats (lär vara över 16 miljoner under de senaste 22 åren) passar på alla Konika Minolta och Sony digitala systemkameror, likaså alla Tamron, Sigma, Tokina etc. med Alfa-bajonett (även udda objektiv som t.ex. Lensbaby). Detta är en väsentlig fördel med Minolta-Sonys Alfafattning (de flesta andra tillverkarna har gjort uppdateringar efterhand, så även om objektivet i och för sig passar i kamerahuset, så är det inte säkert att autofokus, bländarautomatik, antiskakfunktion e.d. fungerar).
Ditt Minolta AF objektiv passar på följande kamerahus:
Konica Minolta Dynax 5D och 7D.
Sony A100 och A700.
Sony A700 är den senaste och mest avancerade av dessa, och har presenterats alldeles nyligen. De första exemplaren har börjat levereras, men det kan tänkas att vi här i Sverige får vänta ytterligare någon månad på den.
Du skriver att du vill skaffa en någorlunda proffsig digitalkamera, och då ska du absolut gå och känna på Sony A700. Vet inte om det redan nu kan gå att göra detta på SonyStyle i Stockholm. När de börjar levereras kan du göra det på t.ex. Scandianvian Photo.
Ifall du inte kan skrapa ihop kulorna denna kostar - 13.995 kr på t.ex. Scandinavian Photo - så gå INTE och titta på den! Du kommer inte att vilja ha något annat...
Är din budget lite smalare så har du ett förnämligt alternativ som idag säljs för ett lågt pris i förhållande till vad man får - KM Dynax 7D. De kan idag fås i bra skick för vanligen runt 6.000 kr. De har förstklassig ergonomi, design, handling, och sitter som gjutna i handen. Kan naturligtvis användas professionellt också (jag köpte min D7D av en yrkesfotograf).
Sony A100 är i och för sig en utmärkt kamera, men den kan väl inte riktigt klassas som "någorlunda proffsig", även om det i och för sig finns en del som använder även denna professionellt.
Skulle du ha ännu högre krav så har Sony aviserat att deras "Flaggskepp" (A800 eller A900 gissas det på att den kommer att heta) kommer ut under första halvåret 2008. Den förväntas toppa allting som finns tillgängligt på marknaden idag (en annan sak är förstås vad som kan komma att finnas från övriga tillverkare vid den tiden). Ingen vet ännu var priset på "Flaggskeppet" kommer att hamna, men räkna med 30.000 kr eller mer.
Skulle du ha dessa pengar att lägga ut, så skulle jag dock istället råda dig till att ta en del av dessa till att köpa ett bättre objektiv än det du har nu. Det är MYCKET vettigare att istället välja ett Sony A700-hus och lägga till ett Carl Zeiss 16-80/3,5-4,5. Detta objektiv är hårskarpt, faktiskt minst lika bra som många fasta objektiv. Varken Nikon, Canon eller någon annan har någon normalzoom som når upp till denna klass. Gissar att detta paket kommer att kosta runt 21.000 kr.
Hoppas att du kan ha någon nytta av denna information. Har jag skrivit för invecklat, eller ifall det är något mer du vill veta, så är det bara att fråga.