Annons

Objektiv med inbyggd motor, typ HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

berra33

Medlem
Hej!
jag har uppdaterat min kamera fr D40 till D90, hur ska jag använda inställningarna för autofokus? när det finns både på optiken o i kameran?

/bertil

Kapar tråden lite. Men kan någon som har ett "pirat"objektiv med inbyggd motor till Nikon svara på om man kan fokusera manuellt samtidigt som man har det på auto. Alltså som man kan göra med AF-S objektiv, sk manual focus override?

Kapar tråden lite. Men kan någon som har ett "pirat"objektiv med inbyggd motor till Nikon svara på om man kan fokusera manuellt samtidigt som man har det på auto. Alltså som man kan göra med AF-S objektiv, sk manual focus override?

Beror på vilken motortyp det är. Med Sigmas HSM så ska det gå, men med vanliga mikromotorer går det inte.

På mitt Tamron 17-50/2,8 UTAN motor är fokusringen låst på AF, på mitt Tamron 10-24/3,5-4,5 MED inbyggd motor är ringen inte låst men det står varningstext om att man inte får vrida på ringen i AF läget och det känns ett tydligt motstånd jämfört med MF läget valt på objektivet, det räcker inte att välja MF på huset.

På mitt Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 VR går det alltid att fokusera manuellt, även när AF är valt. Lägena på det objektivet är inte AF och MF utan AF/MF och MF.

Jag har en D200.

På min Sigma 18-50/2,8 HSM går det inte. Jag måste slå över till manuell på objektivet om jag vill justera manuellt. Å andra sidan har jag med min D300 aldrig någonsin haft det behovet med något objektiv.
Mvh
JB

På min Sigma 18-50/2,8 HSM går det inte. Jag måste slå över till manuell på objektivet om jag vill justera manuellt. Å andra sidan har jag med min D300 aldrig någonsin haft det behovet med något objektiv.
Mvh
JB

Ja, det stämmer tydligen... Tittade på Sigmas hemsida och av någon obegriplig anledning har har det snålat (?) på vissa objektiv med HSM-motor. Varför i hela fridens namn gör man så när man ändå stoppar i en motor som har de tekniska förutsättningarna? Knäppt...

På D90 är det rätt bra att kunna ta kontrollen över fokusen när man filmar utan att behöva mecka med nåt reglage som då kommer att höras i filmen. Lätt att säga att ställa om till manuellt innan, men det glöms oftast bort, och kommer man ihåg det så glömmer man att ställa om till auto sen så bilderna blir utan fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto