Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv och blixt från analog till digital.

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan,
Har ju precis skaffat mig en 350D.
Har nu fått erbjudande om ett kamerapaket innehållande EOS600, Canon 28-105 f/4-5,6 USM, samt Canon blixt.
Objektivet måste väl fungera bra på min 350D, men blixten fungerar inte, eller?
Han är inte villig att dela upp paketet men om jag får ett bra pris så kan jag i princip slänga
kameran på tippen om jag vill.
Det är mest blixten jag funderar över.
M.v.h Mikael.

Blixten måste vara en EX, det fungerar inte med EZ som det antagligen är.

Sen vet jag inte om objektivet är någon höjdare.
28mm är rätt mycket på en digitalkamera med cropfaktor 1.6. Och speciellt ljusstarkt är det ju inte. Jag hade satsat på en normalzoom som är avsedd för en digitalkamera som inte har fullstorlek på sensorn, som börjar på 16,17 lr 18 mm.

Jaha, så det stämmer inte med gamla brännvidder då från en t.ex EOS600 till en 350D.
Har ju bara ett objektiv, det sk, kitobjektivet 18-55, och tänkte skaffa ett lite mer brett objektiv s.a.s.
Vad skall man ha då när man kör digitalt?
Hade ett 70-210 (har jag för mig det var) på min gamla EOS jag hade för många många år sedan.
Vilka brännvidder motsvarar detta digitalt?

Objektiven har ju fortfarande samma brännvid, men eftersom sensorn i en 350D(och många andra dslr:er) inte täcker upp hela filmplanet från traditionell småbild kommer man få ett utsnitt av den bilden. Så man kan multiplicera brännvidden med 1.6 i ditt fall för att få upplevd brännvid.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter för ett objektiv, men superzoomar brukar inte leverera ngn vidare bildkvalité. Vill du ha en normalzoom med hyffsat omfång så finns ju Sigma 17-70 lr Canon EFS 17-85 med IS. Annars kanske du vill komplettera din kitglugg med en tele, typ 70-200 lr kanske 70-300.

Hoppas på hjälp här nu då.

Vet inte vad jag skall välja eller vad det är värt, men har tre objektiv jag funderar på.
Vad tror ni om dessa?

Canon Zoom EF 55-200 USM II 1:4,5-5,6 med UV101 filter, Hoya Super Pro1.

Sigma UC Zoom 28-105 med Day & Night IR filter

Tamron AF Aspherical XR Di LD (IF) 28-300
1:3,5-6,3 Macro Nytt! med Hoya UV Guard (coated) och polarisationsfilter. NYTT.

Är något av dessa bra till min 350D, och vad kan de vara värda begagnade föutom Tamron.

Svårt det här innan man får vana.

Tack en en gång för era svar och hjälp.
M.V.H Mikael.

Hade jag bara haft en 18-55 och velat ha mera brännvid till rimlig penning hade jag nog lagt pengarna på Sigmas 70-300 för drygt 2000kr. Men det beror helt på vad man ska fotografera. Orkar man inte byta objektiv så kanske en superzoom är ett vettigt alternativ. Men själv tycker jag det är värt det extra jobbet att byta objektiv för att få lite bättre kvalité och ljusstyrka.

Om blixten har är en EX-blixt så fungerar den med all automatik på din EOS 350. Troligare är dock att det är en EZ-blixt, och då fungerar den bara manuellt, dvs du måste ställa in bländare manuellt på kameran baserat på motivavstånd och blixtens ledtal. Det fungerar det med, men är förstås långsammare.

Digitalbrus skrev:
Jaha, så det stämmer inte med gamla brännvidder då från en t.ex EOS600 till en 350D.
Jo, brännvidden på ett objektiv ändras inte bara för att man monterar det på ett digitalt kamerahus. Däremot är bildutsnittet olika (för en given brännvidd) beroende på hur stor bildytan är. Den bildyta som utgörs av bildsensor eller filmruta, alltså.

contender skrev:
Objektiven har ju fortfarande samma brännvid, men eftersom sensorn i en 350D(och många andra dslr:er) inte täcker upp hela filmplanet från traditionell småbild kommer man få ett utsnitt av den bilden. Så man kan multiplicera brännvidden med 1.6 i ditt fall för att få upplevd brännvid.
"Upplevd brännvidd" är förstås helt beroende på vilka erfaranheter fotografen har. Den som börjar fotografera med en digitala ESR med APS-stor bildsensor har inte några erfarenheter av småbildskameror och upplever då ett objektiv med brännvidden 18-55 som ett objektiv med brännvidder från vidvinkel till kort tele. Hon upplever ett 28-105-objektiv som ett objektiv med brännvidder från normal till halvlångt tele.

En fotograf som går från mellanformat till småbild har helt andra uppleverler i bagaget.

Jag tycker att det är bättre att inte hålla på och räkna om med utsnittsfaktorer och liknande på objektiv, utan att istället försöka få en känsla för vad olika brännvidder ger för utsnitt på det format man använder.

Re: Hoppas på hjälp här nu då.

Digitalbrus skrev:
Vet inte vad jag skall välja eller vad det är värt, men har tre objektiv jag funderar på.
Vad tror ni om dessa?
De objektiv du har räknat upp är ganska olika, så det beror rätt mycket på vad du tror att du ska ha ditt nya objektiv till. Canonobjektivet är ett klassiskt telezoomobjektiv och är nog inte så tokigt till rätt pris. Det ger helt säkert bättre bildkvalitet än Tamron-objektivet, helt enkelt för att det är svårare att göra ett bra objektiv ju större zoomomfånget är.

Sigmaobjektivets brännviddsomfång går från normalbrännvidd till halvlångt tele så det har lite annorlunda användningsområde än de andra. Alla tre är tillräckligt olika för att inte vara utbytbara i användningsområde. Tamronobjektivet är förstås flexiblast med sitt enorma brännviddsomfång, men på bekostnad av bildkvaliteten.

PMD skrev:
"Upplevd brännvidd" är förstås helt beroende på vilka erfaranheter fotografen har. Den som börjar fotografera med en digitala ESR med APS-stor bildsensor har inte några erfarenheter av småbildskameror och upplever då ett objektiv med brännvidden 18-55 som ett objektiv med brännvidder från vidvinkel till kort tele. Hon upplever ett 28-105-objektiv som ett objektiv med brännvidder från normal till halvlångt tele.

En fotograf som går från mellanformat till småbild har helt andra uppleverler i bagaget.

Jag tycker att det är bättre att inte hålla på och räkna om med utsnittsfaktorer och liknande på objektiv, utan att istället försöka få en känsla för vad olika brännvidder ger för utsnitt på det format man använder.

Jo så sant så. Men många av de gamla normalzoomarna som börjar på 28mm tycker jag har spelat ut sin roll när man har en sensor i aps-storlek. Därför kan det vara bra att veta att 28mm på en gammal analog slr inte är samma som på en 350D.

ANNONS