Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv på resan

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt ställe att posta detta, men jag testar. Ska på bröllopsresa till Italien i juli. Först Rom och sedan Amalfikusten. Vet dock inte om jag ska ta med alla mina objektiv. Hur hade ni gjort?

Jag har dessa:

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Tacksam för alla svar.

Jag hade lämnat 55-200 hemma, använt primärt de två fasta gluggarna för bildkvalitens skull och haft zoomen för de vidvinkligaste bilderna.

Är din blivande fru fotointresserad? I så fall går det nog bra att ta med en systemkamera och flera objektiv. Annars föreslår jag att du tar med en kompaktkamera av bättre kvalitet istället, för att inte tråka ut den nyblivna hustrun med alltför mycket fotopyssel.

Vilka av dina objektiv du bör ta med beror rätt mycket på vilka slags bilder du tror att du kommer att ta, men jag gissar att makroobjektivet kanske inte kommer till så mycket användning. De båda zoomarna borde räcka till rätt mycket. Om du tänker ta många nattbilder så behövs nog 50:an, men annars inte. Det brukar vara bra ljus vid medelhavet mitt i sommaren på dagarna.

Det kommer väl att bli en hel del bilder på arkitektur och landskap. Så att vidvinkelobjektivet är ju självklart. Samt 50mm. Får fundera lite.

Tack så mycket för era svar. :)

Antar att du inte är ute för att fota primärt...

Skulle lägga allt hemma utom 17-85 så har du "kameran" med, inte "utrustningen".
Köp en plånbok att ha i innerfickan och lägg i imbecillt många CF-kort istället.

Kör själv med en 17-85 som allroundglugg.
Det är få tillfällen jag saknar längre tele än 85 om jag är på resande fot.
Oftast är det precis tvärtom, kortare glugg jag saknar.

Möjligen skulle femtian få slinka med i bagaget.
Bara för att den är så gullig och för att laddaren behöver sällskap :)
Glöm inte kolla om du behöver en adapter till nätet.

Jag försöker alltid ordna så att jag kan ha fotoväskan som handbagage, sedan proppar jag den full med så mycket prylar som jag kan få med.

Väl på plats på resmålet så låter jag för det mesta väskan stanna på hotellrummet och tar med mig kameran plus det objektiv jag tror jag kommer att få mest nytta av för stunden.

Ovanstående förutsatt att själva resandet sker någorlunda bekvämt (flyg, bil).

Vi var på bröllopsresa till Wien för några år sedan. Jag hade en Olympus E300 med tre objektiv då. På bröllopsresan fick bara normalzoomen följa med (14-45), och så stoppade jag ned kompaktkameran som då var en Olympus 5060. Det var lagom med saker att ta med på bröllopsresa. Hustrun är inte direkt fotointresserad, hon trivs bra med sin Ixus100 idag, men hon är väldigt tolerant när jag har med stora videokameror etc i många fall. Men vi brukar (försöka) skilja på fotoresor och familjeresor. Det har varit bra för husfriden skull. Ett bra ljusstarkt objektiv är bra, jag gillar att ta kvälls/skymningsbilder, och det brukar alltid imponera hemma hos mig. Nu har jag en Canon 60D sedan några dagar, och ska jag på semester nästa gång skulle jag vilja ha med en ljusstark 24 mm för att just kunna ta kvällsbilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto