Annons

Objektiv råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimmirey

Medlem
Nu har jag bestämmt mig att köpa ett nytt objektiv, som jag ska ha främst för "blomfotografering" i närbild. Jag har en Nikon D50, och kan inte betala för mycket (Max ca. 4000 kr.)
Skulle bli glad om ni kom med lite tips på objektiv, då jag inte har så jättemycket krav:

Det enda jag kräver är att man kan komma nära sitt motiv utan att det bli suddigt.

Tacksam för svar :)

Mimmirey skrev:
Nu har jag bestämmt mig att köpa ett nytt objektiv, som jag ska ha främst för "blomfotografering" i närbild. Jag har en Nikon D50, och kan inte betala för mycket (Max ca. 4000 kr.)
Skulle bli glad om ni kom med lite tips på objektiv, då jag inte har så jättemycket krav:

Det enda jag kräver är att man kan komma nära sitt motiv utan att det bli suddigt.

Tacksam för svar :)

Sorry med D50 finns det inga macroobjektiv med fungerande AF för mindre än 5000:-
Nikons eget 60mm AF-S kostar 4990:- och det är billigast med inbyggd AF-motor.

Är du villig att fokusera manuellt finns 5st olika på Cyberphoto under 4000:-

Re: Re: Objektiv råd

MrSmith skrev:
Sorry med D50 finns det inga macroobjektiv med fungerande AF för mindre än 5000:-
Nikons eget 60mm AF-S kostar 4990:- och det är billigast med inbyggd AF-motor.

Är du villig att fokusera manuellt finns 5st olika på Cyberphoto under 4000:-

Eeeh,,,D50 har väl inbyggd fokusmotor, det var med D40 den försvann? Så då är utbudet betydligt större!

Jag har ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som jag är otroligt nöjd med.
Har tagit en hel del blombilder med den.
Kostar strax under 4000:-

En kompis har ett Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D som också är riktigt bra.
Kostar också runt 4000:-

Jag skulle helt klart rekomendera något av dessa 2 objektiv.

mvh
Morgan

Nämner Sigma EX 105/2,8 DG så har du 3 alternativ att välja på, förmodar att skillnaderna dem emellan är ganska små. Samtliga kostar runt 3700:-

Lycka till med macro-fotograferandet.

Jag har Sigma 105/2,8 och är nöjd med objektivet sånär som i ett avseende. Fokuseringen är bedrövligt långsam....

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Tamron 90 blir garanterat min nästa glugg efter 17-55an!
Kanonbetyg har det ju fått!

Kan bara plussa på, det må vara lite plastigt och väsnas, men den är så skarp så det tåras i ögonen! En favorit alla kategorier!

Hej,
om du vill använda det tänkta objektivet främst för makro så behöver du inte bry dig om AF. Köp nåt på tradera tex Nikkor Micro 55mm , Sigma eller Tamron. Från 50mm till 105mm passar perfekt. Jag själv fotar med D50 och för makro använder jag gammal manuell 55/2,8 eller modern 105/2,8 VR. Dock på 105an stänger jag av AF. En beg äldre makro kan du få under 1000;- på tradera eller blocket.
Lycka till
//Stanislav

Anders Tedeholm skrev: Jag har Sigma 105/2,8 och är nöjd med objektivet sånär som i ett avseende. Fokuseringen är bedrövligt långsam....
Makrofotografering är inte en actionsport. AF vid makro är mer än bonus än en nödvändighet. Den absoluta majoriteten av mina makro-bilder är tagna men MF, X/V-släde och i artificiellt ljus. Enda gångerna jag hemfaller åt AF är när jag jagar insekter som inte sitter still.

Re: Re: Re: Objektiv råd

Leo S skrev:
Eeeh,,,D50 har väl inbyggd fokusmotor, det var med D40 den försvann? Så då är utbudet betydligt större!

oops blandade ihop det lite. Då finns ju i alla fall 5st på cyberphoto :)

tannler skrev:
Makrofotografering är inte en actionsport. AF vid makro är mer än bonus än en nödvändighet. Den absoluta majoriteten av mina makro-bilder är tagna men MF, X/V-släde och i artificiellt ljus. Enda gångerna jag hemfaller åt AF är när jag jagar insekter som inte sitter still.

Jojo, jag vet väl det, men det är inte egentligen vid makrofotograferingen jag stör mig på den långsamma autofokusen, utan framför allt när jag använder objektivet till annan fotografering. Vid makrofotot kör jag nästan alltid med manuell fokus. Ibland med stativ, men om jag inte har det brukar jag "gunga in" fokus.

Uttryckte mig kanhända lite slarvigt eller i alla fall ofullständigt...

ANNONS
Götaplatsens Foto