Annons

Objektiv spännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Jag funderar på objektiv. Åter igen ;)

Antingen så tar man ett 70-300 eller så kanske det är bättre med ett lite kortare? 70-200 eller t.o.m ett 28-200 eller 28-300?

Vad gör egentligen ett 28-300 bättre/sämre än ett 70-300. Jag får ju större användningsområde med ett 28-300 eller?

Blir ett sånt objektiv som spänner över för stora "ytor" sämre i skärpa o dylikt?

Jag vill bara få en humm om hur det funkar och vad jag borde lägga pengar på.

Ja, generellt kan man säga att objektiv med större omfång har sämre optisk prestanda. Helt korrekt så får du ett större "användningsområde" med ett 28-300 än med ett 28-200. Men man ska inte förvänta sig kanonresultat mellan 200-300mm. Men allting är relativt. Det som duger åt dig, kanske inte duger åt mig. Pengar är en annan faktor. Telezoomar fungerar i allmänhet gansak bra, medans allt-i-ett (28-200/300) ger lite sämre bildkvalité.

Jag är intresserad av att få mer zoom än vad jag har idag. Jag gissar att 200 skulle räcka.
Väljer mellan dessa 3:
1,28-200mm F3.5-5.6 DG MACRO
2,70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO
3,28-300mm F3.5-6.3 DG Macro

Då är frågan vilket man ska satsa på. Beror naturligtvis vad jag ska använda det till. Men vanlig alldaglig fotografering. Jag vill inte känna mig låst. Natur/Stads/Sport/Porträtt. Ja allt är intressant. Jag har idag ett kitobjektiv 18-55. Hängde med kameran. Det funkar ok. Inte en stjärna på himlen såklart, men det är ok. Så frågan är om jag märker någon skillnad om jag tar 28-200 eller 70-300 i kvalitet?

>Det ska sägas också att de 3 nämnda objektiven alla är Sigmagluggar.

Zoso skrev:
Av dom där objektiven så är 70-300'an bästa valet om det är kvalitet du är ute efter.

kent.

Tackar så mycket.. Ja det verkar trots allt som att det blir 70-300. Har funderat och jag kan nog nöja mig ett tag till med den här normalzoomen som hängde med i kitet. Så då r väl 70-300 en bra glugg att utöka stallet med och på samma gång skaffa mig en zoom.

Finfina svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto