Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv-terminologi

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad "ED", "iF" samt "DX" betyder i objektivsammanhang?

Är på jakt efter lite nya objektiv till min D3000, och har förstått att de måste ha inbyggda motorer för att AF ska funka. Vad mer ska jag tänka på (förutom det här med VR) - funkar t.ex. både DX och "icke-DX" objektiv? Vad är den konkreta skillnaden mellan dessa varianter om man har dem till en D3000, och vad är bäst?

Tacksam för hjälp!

/Eric

ED - Nikons beteckning på glastyp/behandling

IF - Intern fokusering, objektivet ändrar inte längd när man fokuserar

DX - Mindre bildcirkel som inte räcker för kameror med stor sensor, dvs D700, D3-serien (och kameror med 35 mm film).

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad "ED", "iF" samt "DX" betyder i objektivsammanhang?

Är på jakt efter lite nya objektiv till min D3000, och har förstått att de måste ha inbyggda motorer för att AF ska funka.

Inbyggd motor heter "AF-S" på Nikonspråk, men det kanske du visste. Vill du leta på objektiv från flera leverantörer, rekommenderar jag cyberphoto.se som har ett menyval i vänstermenyn som heter "Objektiv", där du pricka i allt möjligt, utan att kunna beteckningarna.

Per.

Vad är den konkreta skillnaden mellan dessa varianter om man har dem till en D3000, och vad är bäst?
/Eric

Ett "icke-DX" fungerar lika bra den dagen du köper en D700/D3 eller liknande FX (Fullformatshus).

Du KAN använda DX-gluggar även på de husen, men du får sämre upplösning (som standard) och bilderna kan vinjettera kraftigt om man tvingar FX-upplösning.

Tack för alla snabba svar!

OK, så DX funkar bra till D3000 men inte lika bra till fullformatshus - jag är med. Men omvänt då, om jag har ett "icke-DX"-objektiv (vad kallar man det - FX?) till min D3000, funkar det/finns det några nackdelar?

/Eric

OK, så DX funkar bra till D3000 men inte lika bra till fullformatshus - jag är med. Men omvänt då, om jag har ett "icke-DX"-objektiv (vad kallar man det - FX?) till min D3000, funkar det/finns det några nackdelar?

/Eric

Den enda nackdelen med att köra ett "icke DX" på ett FX-hus är egentligen att man _oftast_ betalat en massa extra för något som man egentligen inte kan utnyttja fullt ut :)

Men man kan ju se på det så här: Ett fulltecknande objektiv på ett DX-hus gör ju att man kommer ifrån en del av kantoskärpan osv...

Här går man från klarhet till klarhet på rekordtid! Två avslutande frågor bara:

1. Heter FX-gluggar något särskilt eller är det bara så att om det inte står "DX" så är det automatiskt en FX-glugg?

2. Har Sigma och Tokina andra beteckningar för "DX"/"FX" eller heter det så på deras gluggar också?

1. Heter FX-gluggar något särskilt eller är det bara så att om det inte står "DX" så är det automatiskt en FX-glugg?

2. Har Sigma och Tokina andra beteckningar för "DX"/"FX" eller heter det så på deras gluggar också?

1. Du har förstått helt rätt. Det kunde ju inte knappast stå "30 f.kr." på ett gammalt mynt heller...

2. Vet inte, kolla cyberphotolänken så ser du säkert.

Per.

1. Om det är en Nikkor-glugg, ja.

2. Ja, ALLA tillverkare har egen terminologi för det där.

/Eric

FX objektiven är generellt större, tyngre och dyrare än DX-motsvarigheten. De passar utan problem på en D3000.

"Har Sigma och Tokina andra beteckningar för "DX"/"FX" eller heter det så på deras gluggar också?"

På Sigmas glas heter det DC inte att blanda ihop med deras DG beteckning dock.

Välja objektiv...

D3000 är en väldigt lätt kamera så om du har för tungt objektiv kan det kännas som obalans. Ta med kameran till en fotoaffär och prova och diskutera. Bara för att du går dit behöver du ju inte handla...

Jag har hittat många bra objektiv på begagnatmarknaden.

Jag kan rekommendera ett Nikon 18-200 som är ett bra alroundobjektiv. Du borde kunna hitta det begagnat på Fotosidan.

ANNONS