Annons

Objektiv till 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Sitter nu i tankarna om att kpa mig en 5d.

Har ju førstått att det bara ær de bæsta gluggarna som gør sig på denna kamera.

Kan man køra ett Tamron 28-75 ?

Har ju hørt att den slår høgt i jæmnførelse med tex canons 24-70.

Andra standard zoomer som kan gøra sig bra?

Førslag?

Tamrons 28-75 är helt klart ett vettigt budgetval att börja med.

En begagnad Canon 28-70/2,8L USM är också vettig. Samma skärpa, men lågre distorsion och bättre motljusskydd.

Ytterligare en kandidat är en begagnad Canon EF 28-80/2,8-4L.

Är det bara zoomar som är aktuella? Varför inte en fast 24/28, en 50:a och en 85:a för att täcka det omfånget?

Jag är också nyfiken på hur mina gluggar funkar på en 5D.

Dom jag har för fullformat är en Sigma 24-70 2,8 EX DG, en EF 85 1,8 och en Sigma 70-200 2,8 EX DG. Om någon provat dessa på 5D vore jag tacksam för åsikter, vill dock inte ha gissningar och spekulationer.

Det som ær aktuellt ær antingen tamrons 28-75 eller ett canon 28-70, men jag tycker att de begangnade canon L objektiven ær lite styva i pris.

Har ett litet øga på en beggad 1ds också, den ær så sjukt skøn att jobba med.

Det ær dilemma som detta som ger mig sømnløsa nætter . . .

Har laddat ner næstan samtliga bilder från sample sidan på dpreview.

Klart att det ær mer brus i 1ds'n æn min 20d, fast jag upplever inte det som ett så stort problem.

Om man jobbar med bilderna lite så blir de bra.

Den ska inte vara Så skarp, sen sliter den med CA och vinjettering har jag hørt. Då e 24-70 ett bættre alternativ

Hej. Här är mina tankar. Ja, det är verkligen så att kameran kräver högklassig optik. Beträffande 24-105mm så är det beställt, men ej levererat pga produktionsproblemen.
Tror du kan var lugn med Tamronet iaf enlig de tester jag sett.
Mitt gamla 20-35 mm är ruskigt oskarpt när man ser omedelbara resultat. Iaf i förhållande till mitt 70-200 o ännu hellre 100 mm 2,8 macro USM.
MvH. Garbis

BugEyes skrev:
Jag är också nyfiken på hur mina gluggar funkar på en 5D.

Dom jag har för fullformat är en Sigma 24-70 2,8 EX DG, en EF 85 1,8 och en Sigma 70-200 2,8 EX DG. Om någon provat dessa på 5D vore jag tacksam för åsikter, vill dock inte ha gissningar och spekulationer.
[/QUOTE

85´an och din Sigma 70-200 funkar väldigt bra på Eos 5D. Sigma 24-70 har jag ingen erfarenhet av, dock har jag en 28-70 2,8 EX DG som funkar utmärkt, den gluggen torde väl inte skilja sig mkt från din 24-70.

Jag kör med 24-70/2.8L som enda optik på min 5D.

Tidigare använde jag bara fasta brännvidder (28 och 50mm) men jag gillar inte att byta optik på fältet och särskilt inte med dammslukande FF, därför passar denna zoom bra. Den täcker in det mesta jag behöver eftersom jag nästan aldrig fotar fåglar ;-)

Mvh.Adrian som inte skulle ta av zoomen för annat än TS-24/3.5L till inredningsfoto

Kanske...

christian_r skrev:
Den ska inte vara Så skarp, sen sliter den med CA och vinjettering har jag hørt. Då e 24-70 ett bættre alternativ

Jo, ur den synvinkeln. Men 24-105 har IS...

Efter att ha läst Luminous Landscapes jämförelse lutar jag mer åt 24-105 än 24-70. Se http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/28-105.shtml. För mitt användande tror jag IS väger upp det den förlorar på skärpa och vinjettering mot 24-70.

/ Håkan

Till en fullformat eller semifullformat (1,3ggr) så hade jag valt följande.

-35mm 1,4
-50 1,4/1,8 (smidigt komplement till 35 & 85).
-85 1,2

(Jag står inför en framtida investering själv så jag tänker i banorna också.. Personligen så vill jag inte ha zoom så länge fotograferingen inte kräver det såklart. Jag är heller ingen flitig vidvinkelfotograf. Därför ser min vald line ut som ovan)

MVH Niclas,

Ja 24-105 har en ruggigt väl fungerande IS.

Den upplever jag som ett klart steg bättre än IS,en i tex 28-135. Ja det är såklart en nyare/bättre IS men många säger att de är likvärdiga, jag menar att de inte är likvärdiga alls!

Jag ägde själv 24-105 en kort månad själv och den uppfyller helt klart höga krav. Men jag fick ett av de deffekta exemplaren och valde pengarna tillbaka istället. Trivs trots allt bäst med fasta objektiv..som sagt.

Mvh Niclas,

-Catherine- skrev:

85´an och din Sigma 70-200 funkar väldigt bra på Eos 5D. Sigma 24-70 har jag ingen erfarenhet av, dock har jag en 28-70 2,8 EX DG som funkar utmärkt, den gluggen torde väl inte skilja sig mkt från din 24-70.

Tack!
Såg att Technikdirkt säljer 5D i kit men just min Sigma 24-70 så då ska väl den förhoppningsvis funka också. Den är kanon på min 20D i alla fall.

ANNONS