Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullans

Ny medlem
Hej

Jag har bara objektivet som följde med kameran och vet inte alls vad jag ska köpa.

Jag fotar mest barnen, både stilla och i rörelse, både nära och på håll. En del semesterbilder blir det såklart också.

Kan ni hjälpa mig med vad jag ska köpa?
Priset har ingen större betydelse men det behöver ju inte kosta skjortan :)

Canon EF 50 mm f1.8 är ett populärt objektiv. Kostar under 1 000-lappen, tror jag sett det för typ 888 SEK på Media Markt. Det är ljusstarkt och därför bra inomhus och tar riktigt bra porträttbilder på barnen o familjen. De flesta brukar köpa det här objektivet då det är riktigt, riktigt bra utan att kosta skjortan :)

Det kan sen vara bra med en zoom och Canons EF-S 55-250 mm är ett populärt och billigt alternativ som passar bra. Kostar runt 2 500 SEK.

Utöver det finns det ju gott om andra alternativ. Du kan t ex byta ut det objektivet du har nu mot ett "likadant" men som är ljusstarkare. Vilket har sina fördelar om du tar mycket kort inomhus.

Sen är det heller aldrig fel att skaffa en blixt och lära dig använda den. Använder man bara blixten rätt så höjer den bara bildkvalitén. Men kräver såklart lite övning.

Några spontana tips såhär på rak arm :)

Det är nog bara du som vet vad du kan behöva eller ha nöje av. Telezoom? Makro? Vidvinkel? Porträttobjektiv?

Det objektiv som "följde" med kameran var förhoppningsvis antingen EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS eller EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II. Båda dessa objektiv är mycket bra. IS II är en aningens aning bättre, men skillnaden är enligt min mening knappast ens förnimbar.
Fick du nåt annat, som t.ex EF-S 18-55 F/3.5-5.6 DC III, är det lite trist, ty det finns en rejäl optisk kvalitetsskillnad upp till de båda IS objektiven, förutom det faktum att den också saknar bildstabilisering.

Dessa objektiv är sk normalzoomar. Deras brännviddsområde går från måttlig vidvinkel (18mm) till mycket kort tele, eller porträtttele (55mm). Som sådant är det ett bra standardobjektiv som är lämpligt till många fotosituationer.

När man vill utvidga sitt objektivval, för att bli mer flexibel och också kunna ta andra sorters bilder, brukar man tänka i 3 olika banor.
1: Ersätt objektivet med en annan mer kapabel normalzoom.
2: Komplettera objektivet med ett objektiv. som täcker ett annat, kompletterande brännviddsområde.
3: Komplettera objektivet med ett specialobjektiv som ger nån särskild egenskap.

Har du nån av ovan beskrivna IS varianterna, så skulle jag normalt tycka att 2 är det intressantaste alternativet. Men låt oss gå igenom dem, ett och ett.

1: Ersätt. 18-55 IS och IS II är så bra objektiv att det nästan är slöseri att ersätta. Men det man då skulle titta på, är antingen ett högkvalitativt objektiv, lite större ljusstyrka, eller ett objektiv som har lite större brännviddsomfång. Det finns enligt min mening några självklara kandidater här:

Högkvalitativt, lite större omfång: EF-S 15-85 F/3.5-5.6 IS USM (pris strax under 6000:) (OBS-15-85! Inte 17-85)
Högkvalitativt, större ljusstyrka: EF-S 17-55 F/2.8 IS USM (pris strax över 8000:)
Större brännviddsomfång: EF-S 18-135 F/3.5-5.6 IS STM (pris ca 3500:)

Det finns billigare objektiv än dessa. Problemet är då att befintliga 18-55 IS är så bra, att de flesta (alla) billiga normalzoomar är ett optiskt nedköp därifrån.
Råkar du däremot ha 18-55 DC III, kan det vara idé att titta på nya EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS STM. Det är ett ännu bättre objektiv än IS och IS II varianterna (förnimbart, denna gång) och kostar ca 2000:-

2: Komplettera, kompletterande brännviddsområde. Här tycker jag att det mest attraktiva är att skaffa sig en telezoom, som faktiskt är ett mycket användbart objektiv. Alla Canons telezoomar är mycket bra, billiga som dyra. De dyra är naturligtvis bättre, men de billigare varianterna gör absolut inte bort sig, och är enligt min mening att föredra framför alternativ från Sigma och Tamron. Canon har ett par rejält billiga 75-300 zoomar utan bildstabilisering som är helt OK, men de självklaraste objektiven tycker jag är:

EF-S 55-250 F/4-5.6 IS II (En riktig pärla, och under 2000:-!! Skarp, lätt, behändig)
EF 70-300 F/4-5.6 IS USM (Mycket bra objektiv för ca 4000:- som tenderar att bli bortglömt och underskattat pga de två följande objektiven)
EF 70-300 F/4-5.6L IS USM (OBS "L"'et. Större, tyngre, bättre på allt än ovanstående, för de som har råd med ca 13,500:)
EF 70-200 F/4L USM (Optiskt sett utsökt objektiv, men utan IS och så kort omfång att det faktiskt känns begränsande. Priset gör det dock populärt, bara strax över 5000:-, vilket är billigt för optiken. I princip är den här zoomen lika bra som högklassiga fasta objektiv.)

Min rekommendation är nog 55-250'an. Utan konkurrens mest objektiv för pengarna, men dessutom därför att jag finner 55mm mer användbart än 70mm i den korta änden, plus att det är så litet och behändigt. Många skulle nog rekommendera 70-200'an.

Men man kan ju också tänka sig att komplettera med en riktig vidvinkelzoom (runt 10-20mm). Där finns ett utbud av möjligheter från Canon, Tokina, Tamron och Sigma, med likartade priser. De flesta med nån sorts liten svaghet utan att någon gör helt bort sig. Jag kan inte rekommendera. Bara konstatera att jag själv valde det billigaste och jämnaste, Sigmas gamla 10-20 F/4-5.6 EX DC HSM.

3: Komplettera med specialobjektiv. Det finns många möjligheter och tankar här. Jag skall bara snabbt beröra tre. Att skaffa objektiv med riktigt stor ljusstyrka. Ett sånt vill man kanske ha för att kunna ta porträttbilder med mjukt fokus plus att bakgrunden är helt diffus i oskärpa. Canons EF 50 F/1.8 II är nästan obligatorisk för att den är så skamligt billig. Känns som om den är gratis. Den är också användbar för vanligt foto, och blir då mycket skarp på bländare 5.6 till 8. EF 85 F/1.8 ger dock ännu bättre oskärpa för bakgrunden, men kostar mer.

Annan specialitet skulle kunna vara ett macro objektiv, för att ta närbilder på små ting som insekter och blommor.

Det tredje specialalternativet är en s.k. universalzoom, t.ex 18-200. Ett objektiv med så stort omfång att man slipper ha med sig flera objektiv. Perfekt för resor och turism. Nackdelen med dessa objektiv är att den optiska kvaliten blir lidande. Även med de bästa bör man alltid fotografera med bländare 8 eller kring, för att bildkvaliten skall bli bra.

Senast ändrad:
Kortversionen av ovanstående är alltså: - Köp EF-S 55-250 F/4-5.6 IS II OCH EF 50 F/1.8 II.
...Om du missade det i alla resonemangen. Billig fotoglädje!

ANNONS
Götaplatsens Foto