Annons

Objektiv till Canon Powershot Pro1?

Produkter
(logga in för att koppla)

MissDeliana

Avslutat medlemskap
Jag har en suveränt rolig kamera som jag är väldigt nöjd med påd et sotra hela men jag skulle vilja leka med lite olika typer av objektiv.

Jag har två stycken Canon objektiv som jag har fått, men de passar naturligtvis inte på min nuvarande kamera men jag ahr hört något någonstans om en adapterring för att få dom att passa? Är det ett osant rykte eller finns det faktiskt sådanna adapterringar att få tag på? Objektiven jag har är EOS kompatibla.

Tyvärr de passar inte. Däremot finns det en adapterring "Canon LA-DC58C" som gör att du kan skruva på objektivtillbehör t ex telekoverter. Nu vet jag inte vad för tillbehör som passar men det finns säkert en hel del.

Äsch då, det är _riktigt_ fina objektiv också! Nåja, jag får försöka sälja dom istället. :)

Tack för hjälpen. :)

Denna länk går till några tillbehör på www.canon.com
Original fins det adapter, och till denna går det att använda 500D närbildslins (mycket hög kvalitet 130USD) och 1,5x telekonverter. Dessa finns även på www.cyberphoto.se (men det gick inte att länka dit direkt).

http://www.canoncompanystore.com/ep...080&Main=1734&CategorySelected=&Category=2089

Hmm... du kanske kan se så här på saken. Pro1:an har redan så väldigt mycket möjligheter objektivmässigt med 28-200mm zoom att det inte behövs så mycket tillbehör. Jag är tveksam om de objektiv du har fått skulle kunna göra något annat på en eos kamera än vad Pro1:an redan kan. Bara lite för nyfikenhetens skull, vad är det för objektiv som du har fått?
MVH, Niclas

BoJohan skrev:
Eller så kan du ju köpa en passande kamera till dem, behöver inte bli så dyrt begagnat.

En krona är mycket för den som har blott femtio öre, har dessvärre inga penningar att lägga ut på fler leksaker i nuläget, även om det är mycket frestande. ;)

[
Hmm... du kanske kan se så här på saken. Pro1:an har redan så väldigt mycket möjligheter objektivmässigt med 28-200mm zoom att det inte behövs så mycket tillbehör. Jag är tveksam om de objektiv du har fått skulle kunna göra något annat på en eos kamera än vad Pro1:an redan kan. Bara lite för nyfikenhetens skull, vad är det för objektiv som du har fått?
MVH, Niclas [/B]

Ja det är så jag _försöker_ tänka. ;)
Är inte så haj på det här med objektiv så jag vet inte riktigt hur man benämner dom men jag skriver av från lådan bara. :)

No.1:
EFS 17-85mm, f/4-5.6 IS USM.

No.2:
EF 24-70mm f/2.8L USM.

Det står Image Stabilizer och Ultrasonic på bägge lådorna.

Fick dom i present av en släkting som hittat dom bättre begagnade och som kan ÄNNU mindre om fotografi än vad jag kan. Hon bara utgick ifrån att det passar eftersom det är samma märke. ;)

Om kartongerna innehåller vad de lovar har du fått ett riktigt fynd, nypriset för objektiven ligger på c:a 6000 respektive 12 500 kr. EF-S 17-85 är ett ganska bra allroundobjektiv, medan EF 24-70 förmodligen den bästa zoom som går att få med detta omfång. De är väl värda att köpa en kamera till, eller så säljer du det ena och köper ett kamerahus till det andra för pengarna.

/Daniel

dano skrev:
Om kartongerna innehåller vad de lovar har du fått ett riktigt fynd, nypriset för objektiven ligger på c:a 6000 respektive 12 500 kr. EF-S 17-85 är ett ganska bra allroundobjektiv, medan EF 24-70 förmodligen den bästa zoom som går att få med detta omfång. De är väl värda att köpa en kamera till, eller så säljer du det ena och köper ett kamerahus till det andra för pengarna.

/Daniel

Jisses amalia! Och här har dom bara suttit på hyllan i flera månader. Du har nog rätt, det är nog värt att inhandla kamera till dessa istället för att sälja av dom. Misstänker att sånt här inte "blir gammalt" särskillt fort så jag behöver kanske inte ha så bråttom med att köpa kamera till. :D

---redigerat för att eliminera stavfel.

Ojdå :-O !!!! Det var inte illa.... hmm... då kan man väl lugnt säga att du inte längre "äger blott 50 öre" ;-)
Listpris på www.cyberphoto.se
6575kr resp 12870kr (nya). Säljer du dem brukar det gå att få närmare 70% av nypris om de är i bra skick.
Det var den goda nyheten. Den andra goda nyheten är att din Pro1 "kan samma sak" som dessa objektiv (något förenklat uttryckt). Pro1är en jättefin kameraoch har många fördelar. Bl a är den ganska smidig att ha med. Det är inte så roligt att släpa på enstorsystemkameramed ett 24-70/2,8 dels för vikten och storleken, dels för stöldrisken. Dessutom kan du med Pro1:an fotografera mycket mer diskret utan att någon märker vilket kan vara en enorm fördel i många lägen.
Det enda som skiljer direkt, som Pro 1 inte har är att vidvinkeln går ner till 24mm, men det är inte så stor skillnad till 28mm som din Pro 1 klarar. 17-85 motsvarar egentligen 27-135mm och det är ju ungefär samma som Pro 1:an.
Enda fördelen med systemkameraoch dessa objektiv är lägra brusnivåer på höga ISO. Och när det gäller 24-70 kortare skärpedjup, men det kan vara jobbigt ibland också eftersom den inte sällan är så att man tycker många bilder inte alls blir skarpa.
Grattis till den fina presenten i vilket fall som helst (vad du nu än väljer att göra) :)
MVH, Niclas

Äsch det är väl aldrig för sent att visa sin uppskattning, skicka ett litet tackkort eller en baka en liten tårta vetja. Det uppskattas alltid ;-) *skratt*

Herregud.. varför får inte jag sånt av mina släktingar.. :)

Skulle jag vara du skulle jag sälja pro1.an och köpa ett begagnat kamerahus till dem. En D60, 10D eller 300D t.ex. (fast EF-S objektivet passar bara till 300D av dessa). De ger alla bättre bildresultat än pro 1.an och är billiga.

MissDeliana skrev:
Ja det är så jag _försöker_ tänka. ;)
Är inte så haj på det här med objektiv så jag vet inte riktigt hur man benämner dom men jag skriver av från lådan bara. :)

No.1:
EFS 17-85mm, f/4-5.6 IS USM.

No.2:
EF 24-70mm f/2.8L USM.

Det står Image Stabilizer och Ultrasonic på bägge lådorna.

Fick dom i present av en släkting som hittat dom bättre begagnade och som kan ÄNNU mindre om fotografi än vad jag kan. Hon bara utgick ifrån att det passar eftersom det är samma märke. ;)

Men inte står det väl "image stabilizer" på lådan till 24-70-objektivet? Då är det ett riktigt scoop! :)

I övrigt kan jag inte annat än gratulera, köp en sjyst DSLR och fotografera järnet. :)

Det var en snäll släkting... Sälj pro 1 och köp en 350D. Huset kostar 7000 kr på www.cyberphoto.se.
Har du inte pengar kan du ta och sälja en av gluggarna. 17-85an ligger runt 4500-5000kr begagnat och 24-70 på mellan 9 och 10000kr.

Andreas

Doh! Stefan, jag ljuger lite! På den kartongen stod det inte image stabilizer så det var bara scoop, inte riktigt scoop. ;)

Tack för alla goda råd allihop. :)

ANNONS